Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketter: boendeinredning
Läst 874 ggr
sandraedlund
0

Bokhyllebur? Garderobhyllebur?

Kan man göra en bokhyllebur av en garderob? Djupet blir ju mycket djupare - men gör det något? Kan man inte bara såga ner kanterna eller någonting? Tacksam för svar!

_Charlie
0

Klart man kan, ingenting är omöjligt! :)

Min första bokhyllebur gjorde jag av en byrå som jag plockade ut lådorna på och la ner. Jag tyckte dock att kanterna på den var lite för höga, jag tror de var ca 35 cm vilket gjorde att det blev ganska mörkt och man förlorade lite av det sociala med marsvinen.

Våra nuvarande burar är gjorda av Billy bokhyllor och har ett djup på 28 cm. Jag hade önskat att de var lite lägre, 23 cm ungefär men nu blev det så.

Vi har en våningsbur vars kanter är 17 cm, den är helt perfekt i höjd. Kräver ju dock grisar man känner sig säker på inte rymmer, i alla fall i överslafen.

sandraedlund
0

#1 Jo men precis! Och jag har två ganska så nykomlingar ändå :p Pojken betvivlar jag skulle rymma - fast han har gjort det någon gång hos uppfödaren vet jag :p Flickan har superdamp ryck - vilket gör att hon säkert lätt skulle kunna ramla ur och slå sig i en sådan. Därför har jag bestämt mig för två stycken "bokhylleburar" Men en av dem kommer att vara lite mindre:p Så just nu funderar jag på den där bokhyllan - den hade visserligen ett djup på 60:s Låter väldigt mycket tycker jag xD

_Charlie
0

#2 Ett djup på 60 låter som att göra det lite svårt för sig. Dels kommer du bara se dom om du hänger över kanten, dels blir det svårt att ta upp dom då du får hänga dig över kanten och sträcka dig ner. Då försvinner hela meningen med bokhyllebur. I alla fall är meningen för mig med bokhyllebur att komma närmre marsvinen. Att vi öppet kan se varandra hela tiden och lätt umgås även i buren…

Men om du kan minska ner djupet på dom till 25-30 cm så tror jag det blir perfekt! Ska de stå på golvet eller upp på ben? Står de på golvet räcker det nog med 25 cm.

[Alexis78]
0

Min bur innan hade ett djup på 60, så att det även gick att ha kant till övervåningen. Väldigt praktiskt, sen behövs det ju fönster såklart så de inte blir för instängda.

sandraedlund
0

#3 Jo det var ju det jag tänkte! Isåfall att kapa kanterna så att den blir 25-30cm. Den skall ligga ner och tanken är väl kanske att jag sedan även skall sätta ben på den. Vi har så golvkallt i lägenheten att det säkert bara gör nöffisarna glada att få komma upp från golvet lite:p

#4 Jo men jag skall bara ha den som en bur - och då blir nog 60 lite väl mycket :p

[Alexis78]
0

#5# Vad kan man annars ha den som om inte som bur? Glad

Men det är klart, ska den stå på ben så blir 60 högt.

sandraedlund
0

#6 Haha! ursäkta mig! Det var mitt klantiga sätt att tänka saker jag skriver och tankarna är ett steg innan, självklart skulle det vara: "jag skall bygga en EN våningsbur, markplan" ;)

[Alexis78]
0

#7# Glad Ingen fara, sånt gör jag med jämt och ständigt :)

sandraedlund
0

#8 Jo men skriver jag något fel som förbryllar andra så skall jag ju förklara vad jag menade också ;)