Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterbeteendehantering
Läst 1590 ggr
sandraedlund
0

Onormalt beteende?

Min lilla tös här hemma (ca 15-17 veckor, skulle gissa på 16 veckor) har börjat med något konstigt beteende. 
När man håller henne i famnen och kliar henne på huvudet så typ "slänger hon med huvudet" trodde först att det var för att man nuddade hennes öra - att hon hade någonting där. Men hon verkligen slänger med huvudet, samtidigt som hon slicker en på handen emellanåt.
När hon är i buren och man kliar henne så njuter hon bara, inge ryckningar alls.

Varför gör hon så?

[Noriisen]
0

så gör mitt marsvin med :S

sandraedlund
0

#1 Och du vet inte vad det beror på?

Binajis
0

Jag skulle gissa på att det kittlas :) Liksom t ex en hund viftar på örat om man kommer åt det =)

Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.

http://www.freewebs.com/binajismarsvin

sandraedlund
0

#3 Men hur kan det komma sig att det inte kittlas när man kliar henne likadant när hon är i buren då xD? Annars var det en ganska bra gissning måste jag säga :p

Bävern
0

vad jag har fattat det som när marsvin gör så när man klappar dom på huvudet är att du skymmer synen dom och det gillar dom tydligen inte, min gör oxå så när vi klappar honom på huvudet det har alla mina marsvin jag haft oxå gjort =)

http://minbecel.blogg.se/

http://mina-duvor.webs.com/

sandraedlund
0

#5 Ja skulle kunna vara det med. Men det är när jag petar och klappar henne på huvudet neröver kinden och mot örat typ. Då slänger hon med huvudet. Igår lade hon sig t.o.m helt på sidan och gjorde det samtidigt xD haha vet inte alls hur jag skall tolka det :p

imoon
0

De flesta marsvin gör så när man klappar på huvudet. Det är ett ogillande beteende.

imoon - medarbetare på Marsvin i Fokus

sandraedlund
0

#7 Ja att de höjer huvudet upp och ner ja - det har jag varit med om många gånger. Men hon slänger liksom huvudet åt sidorna

[Alexis78]
0

#8# Men det är ju för att "bli av med" din hand, hon gillar helt enkelt inte att du gör så.

sandraedlund
0

#9 Jo nog förstod jag att det var det #7 menade ;)
Men det går som inte riktigt att förklara. Hon lägger sig helt på sidan i mina händer. Slänger med huvudet åt sidorna och slickar på min hand xD Det kan ju inte betyda att hon inte gillar det? Eller

Binajis
0

#10 Du kanske kommer åt en nerv som kittlar behagligt ;)

Det är verkligen svårt att svara på eftersom han samtidigt verkar njuta. Och du är säker på att hon lägger sig ner just pga att du kliar henne där? Du kliar henne inte någon annanstans samtidigt som kan vara det hon gillar?

Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.

sandraedlund
0

Nej utan jag klappar henne på huvudet och kinden och örat samtidigt (hon är ju så liten ännu :p) Och då lägger hon sig på sidan, slänger med huvudet och slickar på handen. Det var gulligt men samtidigt lite oroväckande när hon slängde med huvudet. Vet ju nämligen fortfarande inte om det är någon inavel på henne. Så jag försöker kolla efter sådana tecken.

Binajis
0

Det är ju lite mystiskt, men kanske du kan bara ändra läge? Klappa henne bakom örat till exempel?

Marsvin är inte speciellt känsliga för inavel, jag tror inte detta har med det att göra eller att du överhuvudtaget behöver oroa dig för henne vad gäller det :)

sandraedlund
0

#3 Nej fick höra det också från uppfödaren jag tog Nintendo av. Och det gjorde att jag verkligen blev glad - för den här lilla tösen är väldigt speciell! Däremot har jag aldrig stött på ett marsvin med så mycket energi som hon har!!! xD Hon skulle typ behöva en bokhyllebur själv så som hon håller på xD

imoon
0

Att marsvin slickar på händerna är inte garanterat ett positivt beteende. Visst kan de nog gosa genom att "pussas" men mycket handlar det troligtvis om saltet på händerna. Dessutom är det vanligt att marsvin som ogillar att klippa klorna/fila förhårdnader slickar på sina egna tassar, klosaxen/filen eller händerna på den som klipper. Så att marsvinet slickar samtidigt som hon slänger med huvudet behöver nödvändigtvis inte vara ett gott tecken. Personligen tror jag att det är irritation, precis som vissa marsvin agerar av irritation vid kloklipp.

Ett tecken på inavel kan jag nästan garantera att det är. När inavel väl visar sig, vare sig det gäller marsvin, människor eller annan valfri art, så är det främst det fysiska som är påverkat. Alltså att individen har ett annorlunda eller missbildat utseende. Ett beteende kan sällan kopplas till inavel.

imoon - medarbetare på Marsvin i Fokus

[Alexis78]
0

#12# Varför kollar du efter det? Alltså om man letar så kan allt vinklas till fel som egentligen är helt normalt och det låter bara jobbigt och stressande både för dig och marsvinet att ständigt leta efter fel.

sandraedlund
0

#15 Tycker som sagt att det är konstigt om det skall vara irritation efterson hon godkänner att jag klappar henne exakt likdant om hon är i buren. Och då sluter hon sina ögon. Men kanske är det just det att hon inte vill bli upplyft? Vissa marsvin kan väl vara så med precis som katter och hundar känns det som:p

#16 Nej nej nej :p Leta fel gör jag inte. Jag är bara orolig över att det skall visa sig vara inavel på henne eller att hon är dräktig:p Så jag hönsar väl mig lite för att jag bara "håller extra koll" så att säga:p Men det är inte dirket så att jag analyserar allt hon gör inte:p
Sen har jag bara haft ett marsvin innan - och han är lugnet själv - därför jag blev så förvånad när det här lilla yrvädret knappt kan sitta still :p

wingren
0

Om du har möjlighet skulle du ju kunna lägga upp ett videoklipp där hon gör det så kanske det är lättare att se/förstå varför? :)

sandraedlund
0

Jag ska se vad jag kan göra men det är lite svårt:p men jag ska se om jag kan fixa någon :p Om inte annat tror jag på irritation och att det kittlas - låter som mest sannolikt iallafall :p