Sjukt marsvin....Hjälp!
Hej.
Mitt marsvin Teddy (hane) opererades för urinsten för ca 1 månad sedan, han hade även urinvägsinflammation, innan detta konstaterades hade han slutat att äta, så jag stödmatade honom. Han kissade rött och hoppade upp med baken, så jag åkte till vetrinären, där konstaterade dem att han hade urinsten. Innan operation gick han på Baytril, 1/2 tablett per dag. Efter operationen fortsatte vi med Baytril, men han blev inte bättre, vägrade äta, så det blev fortsatt stödmatning med Critical Care, eftersom han inte blev bra bytte vi penicillin till Marbocyl SA 200 ml.. efter detta blev han snabbt pigg och började äta själv. I 3 veckor fick han 0.3 ml, men han kissade fortfarande rött, åkte till vetrinären och lämnade kissprov, men provstickan visade inget blod, assistenten tyckte det var mycket konstigt då även hon såg att kisset var rött. Nu har lille Teddy börjat kissa små röda pölar igen och tjuter lite och kniper alt hoppar lite med baken när han skall kissa. Vetrinären förstår inte vad det kan vara för fel eftersom han borde vara frisk nu… i förrgår när jag ringde sa vet till mig att höja dosen till 0,4 ml ,hoppas att det blir ngn förändring, annars vet jag inte vad jag skall göra, han blir ju inte bra! Sedan ca 2 veckor så äter Teddy även Allrodin Uti, ett örtpreparat för urinsten/grus….Jag undrar nu ifall någon har varit med om liknande problem och om era marsvin har fått Marbocyl som penicillin och vilken dos isåfall, min Teddy kanske får för låg dos eftersom det inte verkar. Hoppas att någon har liknande erfarenhet eller kan ge mig något råd, för jag vill verkligen behålla min lille Teddy!
Har dom tagit ny röntgenbild efter operationen?
Med sunt förnuft kommer man långt!
Ja, det har dom gjort, precis efter operationen och så när jag åkte dit med honom igen efter ca 2 veckor…kan det vara grus eller en sten i urinröret, men då borde man väl ha sett om det vore en till/ny sten?
Jo det borde man ha sett, om den var röntgentät det vill säga. Alla stenar är inte det. Kanske ett ultraljud vore en ide!?
Med sunt förnuft kommer man långt!
Aha, så kanske finns det en sten till iallafall…ja, vetrinären har skickat en remiss för att göra ett ultraljud…ja, nåt är det, tror inte att det kan vara en vanlig uvi….fick 0.4 marbocyl kl 18.00 nu kl 23 hade han ont verkar som om han har svårt för att kissa och bajsa! Skall ringa vet imorgon och försöka få en tid till ultraljud snarast! TACK så jättemycket för ditt råd och hjälp!