Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterboendeinredning
Läst 1902 ggr
RexHona
4

Ska marsvin vara minst 2?

Som jag uppfattade i en annan tråd så är det helt ok att ha marsvin i separata burar bara att de ser och kan prata med varandra anses var ok! Marsvin innan lagen kom har levt ensamma, glada och pigga, inga konstigheter! Då är min undran, varför i hela världen kom lagen överhuvudtaget? Marsvin led ju inte innan heller, marsvin från våran barndom åt morot ibland inget om c-vitaminbehovet hade man inte hört talas om, men de var glada och lyckliga! Har man gjort alldeles för stor grej utav det hela med lag och allt? Personligen tycker jag att livet i fångskap skall likna, så mycket det går ,livet i naturen(förutom att ha hanar och honor jämt tillsammans), och där är de minsann inte ensamma och pratar bakom busken med varandra! Rätta mig om jag har fel!

RexHona
0

*Genom busken skall det stå* inte bakom :)))

Liona
1

Tycker absolut inte att man ska ha de i olika burar! "de ser så glada ut" säger nästan alla men man kan inte tänka så, människor vill ha närhet och då är det väll självklart att marsvin också vill det. Sen är det också lagligt att ha en kaninkompis till lilla marsvinet, det är inte heller bra för de kan inte varandras "språk". Hehe "genom busken och pratar", lite rolig bild man tänkte fram där:)

[SMF193 Sagan]
4

Självklart ska de leva så naturligt det går. Men därför måste vi komma ihåg att det är inte naturligt att två hanar lever tillsammans.

När vi ber dom att göra det så går vi emot deras naturliga instinkt.

Naturligt för marsvin är att leva i en liten grupp med några honor och en hane. Vill vi att de ska leva så naturligt som möjligt så är det alltså så det ska se ut. 

Oftast kan två hanar lära sig att leva tillsammans och många gånger blir de riktigt bra vänner.

Sen finns det de hanpar där den ena lever i ett skräckförhållande och blir misshandlad av sin burkompis.

Det finns hanar som blir så illa bitna att de avlider. Bara för att deras matte eller husse i all välmening trott att de måste vara två, till varje pris…

Ingen regel utan undantag. Ibland måste man ta isär hanarna för deras eget bästa. Sen kan man givetvis försöka skaffa andra burkompisar eller ännu bättre kastrera och låta de leva med en liten honflock.

Lixim
4

Ja marsvin ska vara minst två och två. Såklart man ska ha en kompis att prata med, dela mysrulle med, dela morot med, bli putsad av m.m

Dom är ju flockdjur.

Men har man t.e.x en hane som absolut inte går ihop med andra hanar och är för gammal för kastrering eller annan anledning inte kan ha kompisar så tycker jag att det minsta man kan göra är att ha andra marsvin nära, så marsvinet ändå får lite av den sociala delen. Förutsatt att marsvinet klarar av att vara ensam. Det finns ju marsvin som blir deprimerade,vägrar äta m.m p.g.a att de saknar kompis och absolut inte kan gå ensama.

Smf 475 Lixim's

Bloggen

Uppfödning av Skinny & Lakeland

[SMF193 Sagan]
4

#4 Absolut. Man ska aldrig någonsin ha ett marsvin ensamt utan andra marsvin i närheten.

De marsvinshanar jag har sett som inte fungerat tillsammans har inte haft några problem med aptiten efter man tagit isär dom.

Tvärtom så har de ökat i vikt och fått livsglädjen tillbaka. Tagit glädjeskutt för första gången på väldigt länge…

Det är väldigt stressande när de tvingas leva i ett parförhålland som inte fungerar. Ofta är det en av dom, den underlägsna, som inte får äta eller dricka ordentligt.

En del ger upp och ligger apatiska, struntar i att ens röra sig, för så fort de rör sig så blir de jagade.

Men det är ju extrema fall. Oftast så lever de lyckliga tillsammans sån tur är Glad

Lixim
0

#5 precis.

Sålänge marsvinen mår bra, det är ju det viktigaste.

Hellre ha ett agressivt marsvin själv med kompisar i buren brevid, än att tvinga två marsvin leva ihop där de är olyckliga.

Smf 475 Lixim's

Bloggen

Uppfödning av Skinny & Lakeland

[SweetRose]
1

Är det inte så att om marsvin inte trivs så visar de det tydligt? De sitter i ett hörn och vill ogärna röra sig, lite uppruggade eller hur? Är inte tecknet på att marsvin är lyckliga att de pratar, rör sig mycket, inte gömmer sig för människor och visar tydligt att de vill interagera?

Förr när jag var yngre och den enes burkompis gick bort hade vi denne själv och beteendet ändrades inte alls förutom att han blev mer social mot oss. Vi flyttade efter det honom till husets mest sociala rum där han fick konstant uppmärksamhet av 4 personer samt alltid var huvudpersonen i allt när det kom gäster. Jag kan absolut säga att han inte var olycklig

Självklart ska man allra helst ha en liten flock, annars 2 eller flera. Ville bara krossa myten lite att ALLA marsvin blir deprimerade av att vara utan burkompis. Helt ensamma - ja, men en kompis av något slag - nej, det tror jag inte.

#2 Det är väl lag på att det måste vara minst två marsvin, inte kanin + marsvin? eller har de ändrat igen?

[Holmen218]
1

Alltså. Har man skaffat ett marsvin. En hane som inte går ihop med en annan hane så ska man ju antingen prova att omplacera den eller skaffa en bebishane till den. Så Är det ju bara. Jag kan inte förstå hur man kan tänka annorlunda.

Även om marsvinet inte mår dåligt av att sitta själv så mår de förmodligen bättre av att ha en kompis. Annars hade inte lagen funnits.

Att sätta en hona ensam om hon inte är agressiv finnns det inga ursäkter för. Marsvin ska vara två och två.

Fridaaaa
1

Jag skulle aldrig ha ett marsvin ensamt, inte ens bredvid varandra. Det var därför jag sålde mitt ena marsvin när han och burkompisen inte gick att ha ihop och skaffade en annan kompis till han och den andre fick annan kompis i nya hemmet.

Marsvin är flockdjur = bo med andra marsvin = inte själv.

Marsvinet kanske inte ser ut att må dåligt men hur vet ni att dem inte mår dåligt på insidan eftersom dem inte har en kompis? Det är det ingen som vet.

#2 & #7 Man får ha kanin med marsvin ja, men en kanin får inte ersätta en annan marsvinskompis då lagen säger att dem måste bo med en artfrände = ett annat marsvin.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

FruJohansson
6

Ett ensamt marsvin ser såklart lyckligt ut, eftersom varje gång man ser det, så HAR ju marsvinet fått lite sällskap av den som tittar. Klart att den, i sitt sällskapssvultna liv, blir glad då. Men tänk hela nätterna, i mörkret, helt själv. Ingen att värma sig på, ingen att bli putsad av, ingen som håller utkik efter örnar och pumor och coyotes åt en. Men såklart. Går det inte så går det inte och då får man göra sitt bästa. Men innan man ger upp får man faktiskt försöka med "allt" först. Tex bebisar.

Moa-16
3

Bara för att ett ensamt marsvin inte rent lider, så är det fel om man vill ge sitt marsvin ett bra liv. Jag kommer alltid stå fast vid att marsvin mår bäst med minst en kompis, dom är flockdjur. Därför finns lagen.

Binajis
5

#7 Marsvin, och alla djur vill jag påstå, har en överlevnadsinstinkt. Även i det fria måste det ensamma marsvinet försöka överleva, men letar hela tiden efter en flock att ansluta sig till och jag tror att våra tammarsvin funkar likadant. De kan omöjligen sätta sig och vilja dö. Det händer givetvis att marsvin sörjer och tappar livsgnistan när de är ensamma, men jag tror inte det är "normalt".

#10 tar upp något jätteviktigt, och det är just det faktum att när ingen är med marsvinet så är det ensamt. Det kan inte göra annat än att äta, sova, möjligen lunka omkring… det är inget marsvinsliv.

Alla vet vi hur jobbigt det är att ha tråkigt. Det är ju faktiskt bland det värsta som finns, rastlöshet och "vad sjutton ska jag hitta på". Människor är rädda för att ha tråkigt, samtidigt tvingar många sina små husdjur till det.

Ett marsvinsliv är ett som inkluderar en artfrände, som man kan sova tätt intill, prata med (bara det att marsvinen har ett väldigt tydligt språk pekar ju på att de bör vara flera och antagligen mår bäst så), äta tillsammans med osv osv. Det finns alltid någon där.

Jag tror inte på att det finns marsvin som absolut inte vill gå med andra marsvin, men det finns ju på något vis gränser för hur mycket man försöker. Jag tycker dock exempelvis att en "agressiv" marsvinshane ska kastreras och få sitta med en tjej.

Samtidigt så får man vara glad åt det lilla. Har man två marsvin som inte går ihop och inte vill skaffa fler (tyvärr) så är det ju bra mycket bättre att de får sitta i burar bredvid varandra än att de ska vara i varsitt rum eller till och med i varsitt hem. Jag tror inte att marsvin mår dåligt av att ha det så, med en kompis i buren bredvid alltså, men det är inte heller det optimala.

En sista sak jag vill tillägga är att jag anser att t ex en kanin är ett bättre sällskap till ett marsvin än inget alls. Jag blir mer ledsen när jag ser ett ensamt marsvin på blocket än ett som sitter tillsammans med en kanin. Även om de inte pratar samma språk så blir det inte tråkigt i samma utsträckning som om det vore själv.

Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.

http://www.freewebs.com/binajismarsvin

[Holmen218]
3

om man väljer att skaffa marsvin så borde man veta att man efter bukompisen har dött att den kvarblivande marsvinet behöver en kompis. Eller om de i vuxen ålder börjar bråka så behöver han fortfarande en kompis.

Jag tycker det är fel att välja att man inte "orkar" ha fler marsvin. Då får man väll sälja dem man har. Inte ha dom i olika burar. För den tanken att ha dem i olika burar för att man inte vill ha mer marsvin är rentav egoistisk=( .

godisgrisen
5

Självklart är det bästa för alla marsvin att bo i samma bur som minst en artfrände. Det är de flesta överens om. Men ibland skär det sig mellan vissa marsvin och det finns riktiga rötägg som bara inte kan låta bli att ge sig på sin burkompis. Ibland även om det är sällan måste man ge upp. Jag tycker faktiskt inte att det är hela världen om en marsvinsägare väljer att låta sina stridande hanar bo i burar brevid varandra. Däremot tycker jag att det är oerhört tråkigt om de inte får någon kontakt alls med andra marsvin jag kan omöjligt tänka mig att ett marsvin som är helt ensam är lycklig. Det är ljuden från andra marsvin som är viktigast skulle jag tro. De har ett mer utvecklar verbalt språk än de flesta andra däggdjur det finns en anledning till det. De är extrema flockdjur och måste ha artfränder i närheten för att fungera ordentligt men i nödfall kan det räcka med att de ser och hör andra marsvin.

Jag tycker det är lite tråkigt att att alla som har hanar som inte funkar ihop så ofta får rådet att omplacera sina marsvin. Jag måste säga att det är ett väldigt stort problem att så många marsvin omplaceras så lättvindigt. Som det är nu finns det många som egentligen inte vill omplacera som känner en press att göra det ändå. Annars ges ständigt rådet att kastrera och ja det är jättebra för hanen att bo i en honflock men det är många som tvekar att kastrera pga. riskerna med operationen. Jag tycker att möjligheten att ha hanarna intill varandra också kan vara en lösning då de inte funkar ihop. Men då tycker jag verkligen att de ska kunna ha kontakt ordentligt genom bara ett galler.

#3 Jag håller inte helt med dig om att det skulle vara onaturligt för marsvinshanar att leva i par i det vilda. Jag tror att unga hanar som ännu inte har ett honharem samlas i ungkarlsgrupper/par kanske även äldre kantstötta exharemhanar slår sig ihop med unghanarna. Tillsammans kan en sådan grupp störta en haremshane från tronen och sen får de strida om vilken som får tjejerna. Såhär funkar det hos de flesta däggdjur som lever i haremgrupper (hästar, vilda får, getter och vissa hjortdjur). Det är mycket i marsvinens beteende som talar för att det fungerar så hos dem i vilt tillstånd. Dels därför att hanar faktiskt kan leva ihop som goda vänner, jag tror inte det skulle funka alls om det inte sker även i naturen. Och dels för att det inte brukar funka att ha två eller fler hanar med en grupp honor.

Lodis
0

Men varför går det inte bra att ha hanar i en flock då? Om de lever så i vilt menar jag. Hanar kan man ju bara ha i par, men honor går bra i flock.

Fridaaaa
0

#15 Hanar kan man säkert ha många i fångenskap men kräver nog väldigt stora ytor, eftersom dem i regel kräver mer yta än honor för att hålla sams.

godisgrisen
0

#15 Jag tror som #16 att de kräver väldigt stor yta om de ska vara fler än två. Det är inte heller så säkert att dessa vilda grupper är tajta de kanske följer varandra på lite avstånd och då undviker de konflkter. Som jag uppfattar det så funkar det med fler hanar på stor yta även i fångenskap men är de fler på liten ytan blir det stressigt för dem och konflikter uppstår.

Liona
0

#7 ingen aning faktist, alla säger olika och flera vänner har 1 marsvin + en kanin…och djuraffären hos mig. Men det är fortfarande onaturligt för de att bo i samma bur när de inte kan kommunicera, sen kan kaninen råka sparkas…

_Charlie
3

Klart marsvin ska vara 2. De absolut enda anledningarna till att låta marsvin bo ensamma är om det är tillfälligt, om det råder sjukdom, eller om marsvinet är så pass aggressivt mot andra djur att alla försök man gjort för att få marsvinet att gå med kompis misslyckats. Och då gills inte "började bråka (mao smågnabbas som hanar ofta gör) med kompisen så jag fick sära på dom."

Marsvin som bor ensamma kanske inte mår dåligt direkt men mår dom så bra som dom absolut kan må i fångenskap? Som djurägare vill man väl ge sitt djur det absolut bästa livet djuret kan få medans det lever? I alla fall fungerar jag på det viset, och jag tror och vet att de flesta andra djurägare fungerar på samma sätt.

Ett marsvin som sitter själv kanske verkar må bra, likväl som ett marsvin som föds upp på enbart fröstänger, gnagarblandningar och lite gurka ett par gånger i veckan kan se ut att må bra. Men mår marsvinet så bra som det kunnat göra om det fick rätt mat? Nej.

Vill man inte skaffa ett nytt marsvin för att man inte ORKAR eller inte VILL ha fler marsvin, då är man inte den bästa ägaren för just det djuret och bör fundera på om man ska offra sig själv eller det livet ens djur hade kunnat få.

Fridaaaa
0

#18 Fast man får inte ha det så, 1 marsvin med 1 kanin, för marsvin måste ha  en marsvinskompis :) Så djuraffärerna har oftast fel. Och dina vänner i detta fallet :)

Liona
0

#20 Gud då måste jag säga till de och sälja stackarn eller köpa en kompis, tack för du förklara. :) Har redan ringt någon förening som ska kolla djuraffären.

Fridaaaa
0

#21 okej vad bra :)

linnfluffy
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nej jag håller med alla er som säger 2. Ett flock djur är det i grunden och precis som de flesta människor så vill man känna närhet. Mina små pojkar må purra på varandra ibland men sedan sover dom tillsammans, blir oroliga om den ena lyfts iväg och springer till varandra så fort dom börjar prata. Tänk ett marsvin som alltid pratar så mycket och inte ha nåom svarar, någonsin. Usch hemska tanke. SKIT i lagar och annat och tänk med sunt förnuft och hjärtat, dom kan inte säga om de är ledsna eller ej, men varför chansa? Jag vill gärna att någon svarar mig om jag pratar. Som sagt FLOCKDJUR! Hitta en partner som passar om en inte fungerar, precis som med människor, passar du ej ihop med en person så träffar du en ny!

Hälsningar Linn Flyffy & Fuzzy

emjoweli
1

#15, #16 och #17, jag hade som mest 8 hanar tillsammans i Australien, frigående utomhus i trädgården. Aldrig har jag sett lyckligare marsvin och vi hade inga problem med revir etc. Jag är fullständigt övertygad om att dom behöver ganska stor yta för att kunna vara så många, men vet ju att dom inte undvek varandra eller så utan sov alltid tillsammans i rören och husen..och kom även alltid fram för att få mat i grupp..

Fridaaaa
0

#24 Fast det är inte lika lätt i sverige att ha samma yta. Då behöver nästan en uppvärmd bod, källare eller ett helt rum :)

JossanH
0

Ang c-vitamin så vet jag många marsvin som faktiskt dött för att ägaren inte vetat om detta…

Sajtvärd på Iller.ifokus

Fridaaaa
0

#26 Trist när det blir så, när ägarna inte tar reda på sina djurs behov Rynkar på näsan