Att tänka på när man kommit hem
Jag ska hämta hem två honor nästa fredag, det är två honor som har gått tillsammans med en stor flock blandat med vuxna och ungar. Vad ska jag tänka på när jag tar hem dem? Och när jag sätter ner dem i buren? När anser ni det är lagom att ta upp dem/klappa i buren?
Vill har så många tips som möjligt för att undvika att skrämma de små liven eller göra dem osäkra. Skriv gärna hur ni gjorde/gör med era marsvin och även fel som ni eller andra gjort. Man lär sig av sina misstag men även av andras ;)
två systrar* menar jag ^^
Jag tycker man märker på individen hur pass försiktig man bör vara de första dagarna/den första tiden. Jag har fått hem de som varit jätterädda och osäkra som fått vara i fred någon vecka mer eller mindre innan jag börjat lära känna den, medans vår nyaste kille var så lugn och säker redan första dagen att han självmant kom fram och sökte efter mig när jag kom in i rummet samma kväll. Honom har jag hanterat som om han bott här länge redan från dag ett. :)
- Marsvinsmys - Handgjorda mysgrejer till marsvin.
- Nums Marsvin - Vår uppfödning av finaste marfisarna.
Okej, jag är så nojjig! Tingade för två veckor sedan och nu är det en vecka kvar och jag går runt och tänker på marsvin mest hela tiden ^^
Så om de är framåt ska man börja med att klappa i buren eller man kan ta upp direkt? Det kanske beror på hur framåt också, när jag var där var de inte så gamla men de var väldigt lugna i famnen båda två och uppfödaren verkar bra så jag hoppas att jag inte behöver vänta en vecka innan jag får upp o gosa med dem ^^
Jag brukar låta nya marsvin vara i fred första 1-2 dagarna, bara ge mat och vatten, sedan börjar jag pyssla med dem mer och mer 
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
okej :)
ingen som har fler tips? :)
Godis, när ja köper nya så brukar ja ge dem lite godis varje gång ja går förbi buren. morot eller gurka. samma varje gång ja har uppe dem i knät. sen är vissa marsvin mer reserverade än andra. om de gömmer sig i husen i början e de viktigt att man int tvingar fram dem och flyttar på husen. mer att man kan locka fram dem me godis så de förstår att de int är farligt och så =) sen när de börjar komma fram när man kommer dit så kan man börja plocka me dem . så tkr ja.
okej, låter som ett bra tips :p på deras vilkor så att säga :)
#7 Fast risken är om man ger godis varje gång man går förbi, att det börjar tigga.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
inte om man gör de för att få dem ut ur huset. de måste förknippa en med ngt bra innan ´man kan börja bolla med dom.
putt (:
Först ska man helst låta dom vara i den nya buren ett tag!
När man ser att dom håller på att kika runt i buren så kan man börja med att klappa dom lite försiktigt i buren,kanske ge dom någon godsak.
Sen kan man börja försiktigt ta upp det nya marvinet och gosa :)
Bättre att ta upp dom små korta stunder i början