bettfel och veterinären
Upptäckte precis att det ena marsvinet har ett ordentligt bettfel… de bägge incisiverna i överkäken har vuxit och blivit alldeles för långa och i underkäken sitter den ena helt snett och har nött ned den andra så att det bara är en vass stump kvar.
Jag skaffade dem ganska nyligen, så har inte haft uppe dem så mycket och gått genom dem för jag har inte velat stressa dem. Men nu känns det ju ganska uppenbart att det måste bli veterinären imorgon, hoppas bara på att de har en tid för henne.
Hon äter hö fortfarande och grönsaker till viss del. När jag har dem framme har hon inte velat äta särskilt mycket grönsaker, men jag har tagit det som att hon bara vart för stressad när hon vart framme att hon inte velat äta. I buren äter hon mer grönsaker. Idag tänkte jag gå ned och köpa persilja, då blir det lättätit och dessutom C-vitaminrikt :)
Vad har ni för erfarenhet av att korrigera bettfel? Är det ett jobbigt ingrepp? Har hört att man inte längre klipper tänderna på dem, slipar de ned dem då helt enkelt? Och hur korrigerar man att tänderna är såpass snea som de är? Den ena nedre tanden ligger som sagt snett över den andra, och hindrar den från att växa ordentligt.
Sen undrar jag hur ni brukar göra när ni tar era marsvin till veterinären? Det är två honor jag har och de finner helt klart trygghet i varandra. Borde jag ta med bägge till veterinären, så att de kan lugna ned varandra i transporten? Och hur funkar det annars att föra ihop dem efter veterinärbesöket? Hon med tänderna lär väl behöva sövas, så hon kanske är lite trött och luktar konstigt när hon kommer hem, bör jag hålla dem åtskilda till en början? Eller lär de känna igen varandra ändå?
Jag är inte övertygad om att det är ett bettfel. Det kan vara så att hon slagit ut den ena eller båda undertänderna och att övertänderna då vuxit sig långa. I så fall kan man klippa/slipa tänderna så att det rättar till sig.
Om det verkligen är ett riktigt bettfel (det är inte vanligt) så kommer man behöva slipa ner tänderna mycket ofta under hela marsvinets livslängd. Tänderna växer oerhört fort. Personligen skulle jag förmodligen låta ett sånt marsvin somna in.
Hoppas att du får komma till en veterinär som verkligen kan marsvin. Var i landet bor du?
Vad skönt ätt höra att det inte behöver vara ett bettfel. Hon är 2,5 år gammal, så det borde väl ha upptäckts tidigare så fall. Jag tänkte åka till Skära djursjukhus, någon som har erfarenhet av hur de är med gnagare?
Om det bara är de främre tänderna det är fel på så skall det räcka med lugnande för att kunna slipa dem. Jag skall själv ringa till min veterinär för att få reda på vad det kostar i morgon eftersom min tretandade hona behöver få sina övre tänder slipade. (Hon saknar den till höger i underkäken.) Jag har dock ingen erfarenhet av hur de gör och om det kommer fungera i ditt fall.
Om dina honor känner sig trygga med varandra så kan det vara en god ide att ta med båda tycker jag. 
Jag hade min andra hona hos vet för att korrigera kindtänderna i maj. (Sövning och korrigering kostade då 3011 kr då tandfel inte ingår i smådjursförsäkringen.) Hon fick komma tillbaka till sina kompisar så fort hon vaknat ordentligt. Vännerna kan vara bra till att stimulera dem att äta.
Du kan ju testa om ditt marsvin äter mer grönsaker om du serverar de hackade i bitar små nog att få in i munnen utan att bita av. Det kan vara bra att göra första 7-14 dagarna eftersom den vassa ytan som skär av bitar är bortslipade. Du får testa dig fram hur lång tid det tar tills hon kan bita av obehindrat igen.
Hö kan du klippa i kortare bitar för att se om hon föredrar det. Annars kan de spotta ut höstråt om det är för långt för att äta hela.
Jag håller tummarna för er!
Tack för tipset om att ge mindre grönsaksbitar! Hon har tidigare ofta tagit en grönsak för att sedan släppa den och hämta en ny, och hållt på så ett tag. Nu skar jag broccolin i små bitar, och märkte att hon klart föredrog de minsta bitarna. Hon får i sig de större bitarna med, men de tar klart längre tid.
Och jag menade såklart Skara djursjukhus i mitt inlägg ovan, jag skrev från mobilen så det blev visst fel. Hursomhelst har jag en tid om en halvtimme, så skall snart röra mig ditåt.
Tack för era råd!
Sådärja, nu är vi hemkomna från veterinären!
Valde att lämna den andra honan hemma eftersom Molly skulle lämnas kvar på kliniken och sövas. Det visade sig att en av framtänderna i nederkäken hade brutits; veterinären sade att den satt så pass löst att det i princip bara var att ta bort den. Eftersom den har suttit helt snett har den andra tanden i nederkäken inte haft en chans att växa som den skulle och tänderna i överkäken hade således blivit alldeles för långa.
Nu är övertänderna nedslipade till lite bättre längd och förhoppningsvis skall tänderna i nederkäken växa till sig och vara raka. Så nu är det mycket hö som gäller så att tänderna håller sig i trim - det har de i och för sig fått tidigare också.
Jag lät henne träffa kompisen på neutral mark före jag släppte ihop dem i buren, bara för att vara säker. Men satte ganska snabbt ned dem i buren ändå, kompisen vill fram och nosa mycket på henne - hon har putsat henne en del i nacken och under hakan, det har jag aldrig sett dem göra på varandra tidigare, men Molly vill bara äta :p
Nu hoppas vi att tänderna växer som de skall så att vi inte behöver åka in igen! Slutnotan hos veterinären hamnade på ca 1600 kr - då blev hon sövd och fick tänderna nedslipade, 600kr av summan var grundavgiften för besöket. Tycker att det var en helt okej kostnad :)
Vad roligt att höra att det gick bra! Jag håller tummarna för att det blir ordning på hennes tänder nu. 
Jag fick reda på att min veterinär också söver även vid de mindre tandkorrigeringarna, så det kommer bli så för oss med. Vi skall dit på onsdag förmiddag så de får titta på henne innan.
Själva tandregleringen kommer kosta 750 kr, men jag gissar att det tillkommer kostnad för sövning och besöket med. Vi får se vad det landar på!