Hjälp!!! Stort jack i örat
Min nya hane har blivit biten av den yngre, som också är väldigt ny, ett jack mitt på örat som går en bit in (cirka halva vägen in) det blöder inte längre men är rött, och jag har disinficerat. Jag "tror" egentligen att detta inte var något stort slagsmål eftersom jag var i nästa rum och inte märkte någonting, dom har dessutom verkat funka bra tillsamman, men kivat och allmänt försökt hitta rätt rangordning osv… Jag är nu osäker på om jag vågar ha dom i samma bur..framförallt medans det läker. Är marsvin så att de känner bloddoft, kan det egga upp den andra, och är infektionsrisken (typ vill kolla in den andres sår) för stor. Tankar och ideer mkt välkomna!!
ps. Ska till vet imorgon..
någon…
Hörde du inget och var i rummet bredvid var det nog som du tror inte något större bråk så låt dom gå ihop och ha lite uppsikt först bara =)
Tack, jag är lite hönsmamma-orolig just nu bara eftersom dom är så nya…kan dom verkligen bita "fel" så där rejält att örat delas i två delar? Det läker ju men kommer nog inte läka ihop direkt utan separat..stackarn! Man blir så uppskrämd av all oro kring hanmarsvin men samtidigt har jag ju haft det förr utan problem…igen tack, kan andas ut lite nu känner jag, men kommer klart hålla mkt noga uppsikt..
Det är int en bra idé att ta isär dem. de kan resultera i att de aldrig går ihop n¨got mer.
#4, det kände jag också, lite instiktivt så där, men samtidigt blev jag orolig för jacket gick rätt så djupt och jag har ingen egentlig erfarenhet vid skador som dragit blod när det gäller marsvin..veterinärassistenten på telefon vid tidsboknigen sa att jag borde ha isär dom, men jag har behållt dom tillsammans och, peppar peppar, det verkar funka bra.. tack.

Öronen är ju väldigt känsliga och utsatta så det är ju ganska vanligt att marsvin har jack i öronen efter slagsmål.
#6 det är från ytterkanten ner till cirka halvvägs in på örat, typ 1cm, därför blev jag lite chockad..det var så rejält och såg så läskigt ut liksom..
Tyvärr är han inte tam nog (har bara bott här en kort period) att jag eller hans kompis kan ha en lugnande effekt på honom än, så jag känner mig så hjälplös när det ser ut som att det borde göra riktigt ont..