Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettfoder
Läst 792 ggr
Sumo
0

Mat fråga!!!

En fråga runt mat för dom små grisarna…

Våran Sumo föredrar hö i alla lägen, jag börjar känna mig lite stressad över det då han inte ens rör grönsakerna om det finns hö. Jag provade tabort höet och då efter en stund åt han grönsakerna.

Till saken, jag vill ju att han ska få i sig c-vitamin, men även att dom ska ha fri tillgång till hö. Kan jag tabort höet tills han ätit upp grönsakerna eller iaf en stund så han får i sig ganska mycket grönsaker och c-vitamin?

_Charlie
1

Äter han INGA grönsaker om han har hö hade jag tagit bort höet tills han ätit upp grönsakerna, dock krävs det väldigt lite av rätt grönsak för att täcka dagliga behovet. En strimla röd paprika på ca 1-2 cm bredd räcker för att han ska ha täckt sitt dagliga behov av c-vitamin. Äter han i alla fall så mycket så är det inga problem. :)

[SallysPigge]
1

Det kan du absolut göra, eller som jag gör ger dom grönsaker till frukost inan du fyller på med höet. :-D

Sumo
0

Nä han äter INGA grönsaker alls om han har hö. Okej är det så lite som behövs… Haha jag som proppar dit hur mycket som helst :P 
Men då tar jag bort höet tills han iaf fått i sig lite grönsaker sen får han tillbaka sitt älskade hö. Jag tycker att han är lite konstigt som bara vill äta hö ;) Puff den andra vi har han gnager på din matskål om den råkar på tom och skriker om vart annat. Tänk så olika dom kan va ;)

Fridaaaa
0

Ge grönsakerna före du fyller på hö? :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

imoon
0

Håller med övriga om att du kan ta bort höet medan de får grönsaker eller ge grönsakerna innan du fyller på höet. Om du är orolig för att han ska drabbas av c-vitaminsbrist kan du kanske strö lite askorbinsyra (rent c-vitamin, finns i kryddhyllan på mataffärer) i höet för säkerhetsskull.

Prova grönsaker/frukter av olika sorter. Börjar han äta en sort så blir han förhoppningsvis nyfiken på andra sorter också! Populärt hos mina grisar är exempelvis brysselkål, apelsin, äpple, grönkål, selleri, ruccola. Du kan ju även testa med sådant som "alla" marsvin brukar älska, exempelvis gurka och sallad, men att du strör på askorbinsyra så att c-vitaminen ändå finns här. Alltså till en början så kanske han inser att grönsaker är ganska gott trotts allt.Glad

imoon - medarbetare på Marsvin i Fokus