Frågor ang teddy avel
Hejsan allihopa! Jag är lite nyfiken på detta med teddy aveln m.m.
Om jag har förstått det rätt så måste man ha rex*rex för att få fram ungar med rex päls. Och visst krävs det teddy*teddy för att få fram ungar med teddy päls?
men om man parar ch-teddy med vanlig teddy….blir det då ungar med teddy päls, både med långt och kort eller blir det ett mellan ting på pälsen? Blir det teddy öht?
Oj, vad snurrigt inlägg :P Hoppas ni fattar hehe
CH-teddy + teddy eller CH-teddy + rex blir släta ungar. Förmodligen med aningens längre päls.

En Teddy har två stycken Teddyanlag, ett från pappan och ett från mamman föräldrarna behöver dock inte vara "renrasiga" utan det räcker att de har ett Teddyanlag var (som då måste nedärvas til avkomman). Anlaget för Teddy och anlaget för CH-teddy är inte samma anlag och ger alltså inte teddypäls, precis som Rex och Teddy.
Teddy+Teddy=100% Teddy
Teddy+Bärare=50% Teddy 50% Bärare
Bärare+Bärare= 50% Bärare, 25% Teddy, 25% "Vanlig"
Teddy+"Vanlig"= 100% Bärare
Bärare+"Vanlig"= 50% Bärare, 50% "Vanlig"
Det är samma sak med Rex och CH-teddy (bara att byta ut 'Teddy' ovan mot den andra rasen).
//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!
Tusen tack =) Nu e jag med haha ^^ Var nyfiken över om ch-teddy och teddy hade samma gener :P detta med genetik är så intressant =)
Intressant :D
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Sånt här är så svårt men ganska intressant. Men vad är egentligen skillnaden mellan rex och teddy? Har fattat det som att det typ bara är nån gen som skiljer, att man inte riktigt kan SE om det är ett teddy- eller rexmarsvin man har om man inte har stamtavla…:/ Eller har jag blandat ihop nått nu, blir inte förvånad i sånna fall… ;)