Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterboendeinredning
Läst 2067 ggr
_Charlie
0

Fråga ang våningsbur?

Låt säga att en bur har innemåtten 84x56. Det är litet men det är ändå lagligt för 3 grisar. Om denna buren får en övervåning på samma mått, alltså 2 våningar á 84x56, ändras antalet tillåtna marsvin då eller är det enbart undervåningen som får räknas?

[Alexis78]
0

Jag tror det är bara undervåning, det andra är bi yta. Rampen upp och hålet kommer dessutom ta upp mycket av det redan minimala utrymmet.

_Charlie
0

#1 Visst är det så, det blir ju öppning i övervåningen och rampen tar lite av utrymmet på nedervåningen… men det blir ju ändå mer yta än om man enbart har undervåningen, men den får alltså inte räknas med alls?

[SallysPigge]
0

Ytan som hålet för rampen borde ju räknas bort då från den ytan. MEn att det som är kvar av övervåningen borde få räknas med, för det är ju ändå en yta.

_Charlie
0

#3 Tycker också det… samma mått 1 våning, och samma mått 2 våningar kan ju inte räknas som lika stor yta, för det är det ju inte..

Lillisen
0

Som jag förstått det så räknas bara 1:a våningen och den andra blir bi yta. Förklaringen jag fått är att eftersom marsvin gärna håller ihop så är de ofta på samma yta tillsammans.

trocadero
0

Det är endast den nedre våningen som får räknas när man räknar ut hur många som man lagligt får ha på en yta, extravåningar räknas endast som bonusyta.

[SallysPigge]
0

Ja nu räknar inte jag med min övervåningsyta eftersom dom har en väldigt stor yta i bottenvåningen, minns inte måtten nu men enlig lag får det plats 6 grisar men jag har nu 3.

KAn säga att även om dom är mycket ihop så är dom även väldigt mycket på olika ställen också. MEn räknas bara undervåningen så är det så.

_Charlie
0

Okej, säger ni att det är så så är det så. Jag trodde dock att man på något sätt fick räkna med övervåningen, ytan de kan röra sig på BLIR ju större, det är ju enkel matte, men då vet jag. :)

trocadero
0

#8 Ja man kan ju kanske tycka att man borde det eftersom ytan ju faktiskt blir större. Men troligen har det med att göra att om man tex har en 4 våningsbur (där dom kan gå mellan våningarna) som är 100*50 där det är tillåtet att ha 3 marsvin enligt lag. Skulle alla dessa marsvin vilja vara på samma våning skulle det då trängas 12 marsvin i en 100*50 bur. Och det tycker man väl helt enkelt inte att dom ens ska få möjlighet att göra.

_Charlie
0

#9 Nej det har du helt rätt i, på så sätt blir det ju helt galet. Jag har suttit och funderat på alternativ till hur vi har det nu som jag inte är nöjd med, och har bestämt mig för att ist för att använda bokhyllorna ståendes som våningar som jag funderade på först, helt enkelt skruva ner bokhyllorna och använda brädorna till att snickra ihop en egen lösning så alla marsvin får en envåningsbur på 60x200, känns väldigt mycket bättre. ;)

Lite dumt dock, jag hade velat få in 4 våningar på höjden, men jag tror det blir alldeles för högt om man inte vill ha för kort avstånd mellan våningarna. Jag har räknat på 40 cm mellan varje våning, det känns lagom, men då hamnar den översta våningens botten på 160 cm höjd vilket blir för högt, med kanten framför ser man ju inte marsvinen som är där uppe… Hur jag än vrider på det verkar jag inte få in alla 4 grupper på samma yta. ;)

_Charlie
0

#9 Spader mår bra förresten. :) Helt totalt galen och knasig är han, aldrig sett så mycket energi och sökande efter kontakt och uppmärksamhet hos en så liten gris förut. Skriker och skriker efter en konstant och ger sig inte förrän man visar att man inte glömt bort att han finns. Öronen har han lagt ner nu och fått världens sötaste ansikte. Kompis har han också fått vilket han såklart uppskattade. Bara en liten stund efter de sattes ihop somnade de båda två tätt intill varandra i samma koja. Samma dag lyfte jag ur kompisen och Spader fick spelet och slutade inte skrika och springa runt förrän han fick tillbaka sin vän igen. ;) En otroligt fin kille är han, så liten men med störst personlighet av alla här hemma! :)

[Fodor]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

En fundering jag fick ang yta, antal marsvin och att de gillar att vara tillsammans. Jag har nämligen 7st honor som går tillsammans i två burar på 130x60 med biyta i form av ett hyllplan på 30x60 samt 125x70 (ytan är dock lite mindre då ena sidan är sned och inte formar en fyrkant) med hyllplan på 125x30. Dessa burar är sammansatta och står brevid varandra.

Dessa 7 flickor sitter aldrig tillsammans utan är oftast uppdelade i 2 och 2 eller tom ensamma. En av dem har det lilla hyllplanet som sin favoritplats, de långa hyllplanet har tagits över av en annan. I buren finns även tre hus utöver utrymmet under hyllplanen som de älskar att sitta under. Husen huserars oftast av 1-2 marsvin.

Funderingen består därmed av att det känns lite konstigt att biytan om man bygger våningar på sin bur inte kan räknas som buryta.

Men absolut, om lagen säger det så är det så och en lag kan ju inte ta hänsyn till hur individuella flockars beteende ser ut. Men känner att om ens marsvin visar att de utnyttjar all yta och inte är tillsammans på en liten yta så ska det inte finnas någon risk för att de lider.

Jag planerar nämligen själv på att bygga på en våning till på dessa ihopsatta burar (har byggt dem själv) *hmm* fick mig här en tankeställare här……….

PS. På bilden finns inte husen som jag nämnde ovan med.

Fridaaaa
0

Det är varje plan som räknas, inte totalytan tillsammans :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Fodor]
0

*sweet* Då får det bli fler flockar i framtiden för min del och inte bara en stor som jag trodde var ok att ha bara den totala ytan var lagom stor.

_Charlie, superbra att du tog upp detta…för nu har även jag lärt mig någe nytt :O)

Fridaaaa
0

#14 Men så som du har det tror jag totalytan räknas eftersom det inte är våning :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

trocadero
0

#11 Jag har följt det mesta (tror jag) om det du skrivit om honom och han verkar vara lite hyperaktiv haha… Det lustiga är att han här hemma var ganska lugn och gjorde inte så mycket väsen av sej, fast nu är han ju i den riktiga busåldern också. Men han lugnar sej säkert ganska rejält med åldern också det gör dom nästan alltid. Men väldigt kontaktsökande kommer han nog vara, det verkar ligga i släkten..

trocadero
0

#12 Jag vet inte riktigt hur det funkar när det gäller att sätta ihop burar bredvid varandra där dom bara har ett rör (eller annan smal öppning) att ta sej igenom. Kan faktisk mycket väl tänka mej att det inte är godkänt utan att dom isf måste ha en öppning på ett visst mått så att marsvinen kan röra sej mellan burarna mer fritt. För även där blir problemet om alla marsvin är i samma "avdelning" så blir det väldigt trångt och tjafs kan uppstå lätt och är öppningen liten så är det svårt för djuren att lätt komma bort ifrån varandra vilket dom måste kunna göra.

Man kan alltid maila jordbruksverket och fråga hur dom faktiskt ser på det.

Mixxie
0

Min bur är 120x 50 på varje våning (har 2 st) betyder det då att jag bara får ha 4 i den då?

Besök min blogg! :) 

http://sporthund.blogg.se/

trocadero
0

#18 Det svar jag fick av jordbruksverket när jag frågade för några år sen var att endast en våning fick räknas som boyta, allt annat är bonusyta även om buren ovan är lika stor. I din bur får du då bara ha 4 marsvin, om det är innermåttet du mätt, för den ligger precis på gränsen till att endast 3 får bo där (men det kanske du vet).

Men man kan alltid maila och fråga igen, vem vet den som svarar nu kanske gör en annan tolkning av lagen.

Mixxie
0

#19 bara undrade men tror att lagen här (finland ) är annorlunda, men vet inte :p

Besök min blogg! :) 

http://sporthund.blogg.se/