Förslag till ny djurskyddslag presenterad
Nu har änligen (efter två års arbete) förslaget till den nya djurskyddslagen presenterats. Utredaren Eva Eriksson, landhövdning i Värmland föreslår bland annat obligatorisk ID-märkning av katter, obligatorisk kastrering av alla utekatter och förbud mot tidelag.
På Aftonbladets hemsida kan man läsa en artikel om det och på regeringskansliets hemsida kan man läsa mer ingående om förslaget, jag har ännu inte hunnit kolla in förslaget mer ingående men ska givetvis göra det så fort jag hinner.
Nu gäller det bara att hoppas att det här kommer att gå genom och det så fort som möjligt.
Verkligen en underbar start på morgonen känner jag! :-)
//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!
Kul!
Men vad mycket det var jag blev helt trött av all text…det kommer att ta dagar att plöja igenom detta. Fast det är väl bara bra antar jag.
Underbart!
Skönt å höra :)
Varför blev förra tråden om detta flyttad ?
Skönt att det börjar hända saker för djurens skull iaf :)
Lovers Marsvin - lovers.n.nu - Eskilstuna - ej smf reg
Ja hade lagt den i fel kategori. ja visst int att de fanns Ot kategori xD
ja tkr att förbudet mot piskor på hästar är toppen. :D
#7 Det är inte genomfört ännu men dem vill.
Dock behöver vissa hästar det.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
8 vaddå behöver?? för att de småte göra som människan säger annars får de pisk? den disskutionen kan du lägga ner direkt. för enligt mig så är de ren och skär djurplågeri för att få djuret att göra som man vill. det är så fel som de kan bli.
#9 Vissa hästar behöver det som extra hjälp. Man måste inte slå på en häst för att ha nytta av ett ridspö.
T.ex den hästen jag rider, behöver man ha ett dressyrspö för att förstärka hjälperna, alltså inte slå hästen.
10 de där kan du försöka luta i ngn annan. den gör som du säger för att du håller i ett spö . om ingen ngnsin har slagit hästen med spöt så hade den int reagerat på att du höll i ett spö ens. neru. spö är till för personer som inte kan eller är bra på att rida på rätt sätt.
Man ska inte behöva piska en häst alls under några omständigheter. Det ska helt naturligt räcka med beröring och viktfördelningo dyl. En häst som behöver piskas kan ha problem med något helt annat.
När jag hade en häst och hade problem med honom så fick jag råd om sporrar, skarpare bett och piska. Tillslut (han pröva lite av varje men kändes så otroligt fel) insåg jag att något annat var fel, sket helt i alla "råd" jag fick och tog bort ALLT. Red honom med täckesgjord runtom en vojlock och grimma med två grimmskaft i och bara tog det lugnt och mjukt, då gick han bättre. Efter ett tag insåg vi att han hade ont, MYCKET ont i kotorna fram. (Gammal sliten travhäst).. Folk försökte alltså få mig att TVINGA min häst att gå med all uppsjö av redskap när han helt enkelt bara hade ont och inte ville pga det.
Lyssna på hästen och försök förstå bakgrunden. Är inte en häst värd mer än att den ska tvingas, hotas med piska så kanske man inte ska ha häst.
För mig finns inga bra skäl till varför man ska få använda piska på hästen.
#11 Du har ingen anledning att ha den attityden, hävda att Frida ljuger eller mena på att Frida behandlar hästen dåligt. Väldigt otrevligt. I tråden diskuteras lagförslaget och man ska absolut argumentera för sin sak men ALDRIG på ett otrevligt sätt eller hävda att någon annan ljuger eller liknande.
imoon - medarbetare på Marsvin i Fokus
#11 Nej så är det inte alls det. Hur många elitryttare rider inte med spö? Just för att hjälpa hästen. Jag har själv hållt på med hästar i ca 8-9 år så jag vet det.Då ska man ju förbjuda sporrar med då? För det är ännu värre. Och förbjuda trav&galoppsporten (har sett hur dem flesta behandla hästar där).
Jag använder spö för att hjälpa hästen, jag kan rida och få häst i form osv men vissa hästar behöver extra hjälp, och som sagt, det betyder inte att man slår hästen. Jga skulle t.ex aldrig spö en häst, det är helt fel.
Man kan använda ett spö som beröring (förlängning av handen) vid olika träningstyper, eller när man rider… men aldrig någonsin slå eller piska till. Smeka med "förlängningen" är ok. Finns aldrig någonsin behov av att slå en häst för att f fram något som helst resultat. Nh <3
Vackrare finns inte :D
12 instämmer hela. piskan är till för folk som helt enkelt inte vet hur man rider utan att skrämma hästen. de gör mig otroligt glad att läsa att du struntade i vad dem sa som piska och allt de där. de är så man älskar en häst.
Som sagt. Älskar man sin häst så vill man inte göra den illa. Gör man den illa så älskar man den inte och vill bara använda den som redskap.
#15 Ja det var just det jag skrev, som hjälp alltså inte piska.
Och som jag skrev: skulle aldrig piska eller slå en häst.
Jag älskar min medryttarhäst och skulle aldrig skada honom.
Jag älskar alla djur, och skulle aldrig få för mig att missköta ett djur eller slå ett djur.
Jag tycker lagförslaget ser utmärkt ut, men jag har inte hunnit läsa allt. Gällande pisk är även jag nöjd med det lagförslaget.
Jag är däremot ingen "hästtjej", har aldrig gått på ridskola eller så men däremot praktiserat på stall samt har släkt och vänner som har/har haft häst. Så jag har en fråga till Frida, när man använder dressyrspö för att förstärka hjälpen som du uttrycker det, hur gör man då? Är det att mer snudda hästen för att markera ett visst beteende? Alltså lite samma teknik som med klicker bara att det är fysiskt istället för ljudligt? Tolkade ditt inlägg som så och har för mig att jag hört något om det. Nyfiken blir man ju.
Och är det inte egentligen meningen att man endast ska snudda snarare än piska? Eller är det önsketänkande från min sida?
Hur som haver tror jag att lagen kan vara bra med tanke på att många utnyttjar spöet och verkligen slår hästen, vilket är vidrigt i mina ögon. Lagar är ju ändå till för att skydda djuret, använder man ett spö som en positiv förstärkelse utan att på något vis skada hästen kan jag inte föreställa mig att det skulle räknas in i lagen, men vem vet… Sådana tolkningsfrågor…
#18 Ja ett dressyrspö är långt. Så snuddan man lite på rumpan och ger sina hjälper samtidigt, förstår hästen bättre att den ska flytta rumpan bättre, alltså behöver man inte slå, utan bara PETA lite på rumpan. Så när man använder spö som förstärkning behöver man inte slå :)
#20 Alltså kommunikation, låter ju bra!
Spontant tror jag inte att det är anledningen till lagförslaget utan just piskspön…
#21 Ja precis. Spö betyder inte allts = stryk/slå utan det är ett hjälpmedel. Tyvärr missbrukar många det, men det är ett bra hjälpmedel om man använder det på rätt sätt. Visst det är bra om man slipper använda det såklart, röst & vikter är ju alltid bäst:)
Men jag tycker att då ska dem förbjuda sporrar med för det gör minst lika mycket skada vid felanvändning.
ja kommer skriva va ja tkr nu. och de är min åsikt. sen kommer ja att lämna tråden för de kommer bli ett förbaskat liv tror ja. ja tkr egentligen att ridning på fel sätt borde förbjudas.
och fel sätt enligt mig är sporrar, bett, piska . SPECIELLT bettet. de har man för att man ska kontrollera hästen. allt de har med människans egen vinning att göra. inte hästens välmåående. träns behöver inte hästen ha. den kan ridas utan de. de har ja gjort,
red på westernhästar för många herrans år sedan som enbart lyssnade på ljud , behövde varken sadel elelr träns. de är de enda sättet att rida en häst på. enligt mig. ska man hållas me allt de andra vad sadel och träns heter så behandlar man hästen fel tkr ja.
det är så fel att gå omkring att säga att man älskar hästar för att sedan gå in till hästen och trycka in järn eller liknande i käften på den för att den ska göra som man vill. De är så otroligt grymt och fel tkr jag. visst om hästen VILL samarbeta ( som western hästarna) . Men när de använder sadel träns och piska så TVINGAR de hästen att sammarbeta.
och många säger att de gör ju inget för hästen är ju van vid de. han har haft träns och sadel i tio år sedan han vart inriden så de skadar honom inte. man kan inte säga så. de låter bara ännu hemskare. Man får göra hästen illa för att den är van. ja vet int vilket som är värst.
ta tex vilket djur som helst. när de gör rätt så får de godis. om de gör fel så slår vi dem inte? vi stoppar inte järn i munnen på dem för att de lättare ska göra som vi vill? Nej, vi tar en paus. och början om från början kanske vid ett senare tillfälle.
Nej ridning har bara med människans ego att göra. hästen skulle hellre se att dom red utan sadel, träns och piska. Men som sagt. de som rider gör de för sin egen skull. Inte för hästens
min åsikt. Mitt val.
Over and out.
#23 Dessvärre fungerar inte alla hästar utan bett. Man kan inte behandla alla hästar likadant, fungerar inte. Det är precis som med t.ex marsvin, man kan inte behandla alla lika där heller.
Plus att många säger att det sliter mer på hästen att rida utan sadel än med sadel,
Så som vi rider en häst med "hjälper" från fötter och liknande så använder vi oss av hästens sätt att reagera då den blir attakerad av ett rovdjur. Tror väl kanske inte att hästen i fångenskap tror att det som berör den är ett rovdjur dock, men det är det vi använder oss av. En piska/spö förlänger så att du kan komma åt delar av hästen du annars inte nått, plus att ett spö känns mer på liten yta än en hel häl (så som en sporre också fungerar).
att piska hästen borde alltså va helt olagligt, men använda spö som förlängning och INTE någonsin piska till eller slå kan va ok.
http://www.youtube.com/watch?NR=1&v=AYoZ7pb-KHI
Såhär höll ja mer eller mindre på med min 13 år gamla travhäst och trasig i kotorna totto när jag förstod att han hade ont. Han förstod direkt då man går på hans naturliga språk. Inget piskande eller ryckande och dragande :)
#25 Ja precis bra skrivet, så resonerar jag med.
Bra video förresten. Jag hade tänkt att börja träna lite "Horsemanship" med min medryttarhäst, har inte ridit han så mycket ännu men tänkt börja med det så småning om :)
Fast jag får ju lite känslan av att om man inte kan ha hästen utan bett så är kanske hästen inte lämpad för de man vill göra med den. som en hund man skaffar för att tävla agility.. vill den inte hoppa och man måste tvinga den så är det bara att sluta träna det och göra något annat.
Visst kan man stoppa in gummibett tex, de skadar inte.. men jag tror ändå det mest hänger på vad man låtit hästen komma undan med, lärt hästen att den kan göra. Okunnig ryttare som inte förstått tillräckligt. Att ha häst är STORT och kräver MASSOR om det ska bli helt rätt. Det ska göras från grunden och helt korrekt, då får man minst proble msen.. och all kunnskap måste underhållas :) Det får inte bli fel på vägen, hästar är smarta och det är bara naturligt att de kommer hitta smitvägar ifall de märker dem.. Tunga över bettet och diverse.
Lagar emot pisk och slag, tvång och obehag borde vara självklara. Och utbildning, licens m.m borde nästan va obligatoriskt för alla djur. Framförallt hund, häst och andra djur man kan tävla med, vinna pengar och o liknande på. Väldigt många blir giriga och har bråttom, börjar slavra och väljer snabba lösningar på problem. Allt för många.
Finns inte många 100% pure of heart människor i världen…
Bara att tänka "indian+häst" så har man det jag skulle vilja ha med en framtida häst :)
Vill man inte ha sadel så kanman ha bomlös sadel tex, eller köra med filltar och så för att få upp en stabil och bra sittyta. Träna upp sina egna muskler och ballans. Det finns dem som hoppar och tävlar och allt du kan tänka dig som man kan göra med hästar utan både sadlar, stigbyglar, piskor och bett. Så det går ju :) Bara att anpassa det man gör efter hästen man faktiskt valt.
Skaffar man ett marsvin och sen märker att det inte mår bra att ställa ut så slutar man ju ställa det.. borde egentligen va samma med häst.. men där kommer pengarna in. hästen kostar en oftast flera tusen varje månad bara att ha stående. Sen kostar den i inköp och tävligskostnader, träning m.m… det är pengar folk säkert anser sig förlora om de skulle sluta med det som va planen. :/
#27 Jo min medryttarhäst är smart och försöker slippa undan med vissa saker men det är förra ägarens fel, hon hade han i 13 år (sedan han var 1 år) så han har vissa olater vi inte uppskattar. Bland annat lägger tungan över bettet. Men vi försöker träna bort alla dumheter, ägaren har bara haft honom i ca 3 månader så :)
Men han är allmänbildad och utbildad till medelsvår dressyr men han är lat:P
#23 Tyvärr förekommer det precis lika mycket fulridning inom western som inom alla andra grenar och spadebetten kan vara riktigt otäcka om hästen slänger upp huvudet, de verkar tack och lov inte vara så vanliga Sverige vad jag har förstått.
Inga bett och hjälpmedel är värre än handen som håller i dem (utom vissa saker som aldrig borde få komma i näreheten av en häst men nu pratar jag om normal utrustning). Ett korrekt passande bett skadar inte hästen och ett tjock tvådelat bett kan vara 10 gånger värre än ett kandar.
Spö och sporrar är till för att förstärka hjälperna så man kan förfina dem till ett minimum. Du kan tex aldrig få så exakta hjälper som med sporrar bara genom att använda ben och hälar, men sporrarna ska bara dutta hästen. Spö ska användas som en förlängd arm, vill du ha in rumpan på hästen är det betydligt lättare/säkrare/effektivare att lägga spöet mot låret än att böja sig bakåt/neråt och PETA med fingret eller slänga bak skänkeln mot ljumsken.
Om man kollar på tex Nevzorov som har nästan som en sekt mot bett och fulridning så använder även han spö, inte för att slå utan för att visa. Det finns även en annan som jag inte kommer ihåg vad han heter men han rider sin häst helt utan sadel och bett, han använder spöna (han har två) för att peka och visa, tex om han lägger det uppe på rumpan så backar hästen, sidan på rumpan så flyttar den för tryck osv.
Jag är inte för ett förbud mot sporrar och spön för rätt använda är de inte farliga, det är människan som hanterar dem som det är fel på
chickwheels: Kan bara hålla med
#29 Har han blivit ordentligt undersökt? Att lägga tungan över bettet brukar vara ett symtom på antingen smärta eller fel utrustning. Eller att hästen kommer ihåg något som gjort ont och lägger tungan över för att den vill undvika att få ont igen.
Grejen är ju att för många missbrukar dem… vad kan man då annars göra än att förbjuda allt :(
#31 Yes har han blivit.
Tränaren säger att han gör det för att tramsa. Vet ju inte om förra ägaren har gjort något dumt innan mot honom som han förknippar det.
Men han har blivit undersökt ja, av Björn Rahm.
Vi gjorde helt enkelt böjprov på honom (detta var länge sen, kanske 5 år nu) och upptäckte att han ömmade på båda frambenen, kotorna. Han var heöt förstörd och överflexibel. Hade behövt kortison och tuppkam men ägaren vägrade. Jag fick lämna tillbaka hjonomo efterbara ett år för jag kunde ju inte använda honom alls. :( Vi hade en för dålig paddock där jag bodde med honom. (Bode på hästgård ett tag, helt underbart)
Han la tungan över bettet förmodligen pga detta, och för att stoppa mig/oss från att kunna hindra honom för att köra racingtraven KURT eller fruktansvärt obekvän livsfarlig vild gallopp med tvära kast och vändningar. Han kunde blil riktigt farlig just pga denhör smärtan och den orättvisa behandligen han fick just pga att vi inte visste att han hade ont först och folk sa till om skarpare bett och hela midevitten.
Det var hemskt att ha gått igenom både för mig och för honom. Tur som var så varade det bara nån månad eller två med alla dessa utrustningsändringar.. Och det kändes fel direkt från start, jag ville inte men pga okunnskap så gick jag ändå med på det. Jag har dock aldrig tvingat honom eller varit elak, piskat eller så, utan mer försökt va vänlig men bestämd.
Hopas han inte används nu bara utan fick bli sällskapshäst så som ägaren på Åby lovade.
Men ni skulle sett oss när vi körde allt så back to basic och naturligt som mööjligt :) satte mig på ryggen utan de minsta till utrustning i bara bikini och knatade runt fritt på gården. styrde honom lite dit jag ville ibland, och han fick bestämma ibland. lite längre kunde vi gå om jag hade (va ja inte minns vad det heter nu) bara ett halsband om halsen på han.
Jag hoppas VERKLIGEN att lagen för katterna går igenom!!! Herregud vad många idioter man möter när det gäller katter! Argument som att katter har alltid klarat sig ute, det är onaturligt att kastrera, varför regga/vaccinera/försäkra när det bara är en katt, jag har minsann haft katt hela livet och har aldrig behövt det eller det eller detta, varför köpa en katt när man kan få en gratis, barnen tycker det är roligt att leka med kattungarna, en katt behöver ingen dyr mat osv osv osv i all oändlighet.
Blir förbannad bara jag tänker på det! Jag känner hur många som helst som jobbar häcken av sig och lägger ner tusentals och åter tusentals kronor på att hjälpa katter men även om man tar in 1500 katter så är det ändå inte mer än en piss i mississippi!
Och alla dessa människor som tvunget ska skaffa katt trots att de inte har råd med tex kastrering, om man nu så gärna vill ha en katt och har pengar till de löpande kostnaderna som mat och sand varför inte då bli jourhem istället? Då kan man ha en katt, man gör en god gärning och katten slipper lida för att det inte finns pengar till veterinärvård.
Nej, usch, nu kommer jag vara förbannad resten av kvällen bara för att jag tänker på alla idioter jag har mött
Jag har lite svårt att förstå varför en häst skulle lägga tungan över bettet för att tramsa.. :/ Låter mer troligt att han lärt sig det sedan tidigare för att komma undan smärta eller nått han inte velat gå med på.
Ja detdär med katter vore ju bra om de gick igenom som sagt :) det skulle få ner antalet "oönskade/oplanerade" kullar drastiskt. mer ansvar krävs ju.
#36 Ja jag med,hon sa att det kunde beror på att han ville slippa undan arbetet.
Hoppas med att lagen på katter genomförs:) Vore bra.
Båda mina är kastrerade osv tycker det är en naturlig sak att göra.
#32 Precis, det är så sorgligt att folk inte kan använda grejerna rätt. Eller framför allt rida rätt. Varför lägga en massa pengar på tränare när man kan stoppa ett pessoa/dutch gag i munnen på hästen så kröker den ju så snygg på nacken, suck
#33 Ok, vad bra :-) Kollade de tänder, bett, sadel och röntgen också?
#34 Stackars liten :'(
#40 Inte röntgen men tänder osv är kollade ja :)
Men kan ju vara att han vill slippa undan med pga lathet?
För han är som sagt genomsökt och aldrig varit sjuk (enligt förra ägaren):)
Men får testa olika saker och se vad som kan vara orsaken.
Bara ett litet tillägg om bomlös sadel. Det behöver inte vara ett dugg bättre än en sadel med bom, huvudsaken är att sadeln passar hästen. Man bör heller inte hoppa med en bomlös eftersom de inte fördelar trycket på samma sätt som en bomsadel
#41 Jag har svårt att tro att en häst lägger tungan över pga lathet (men jag har inte träffat alla hästar i världen). Är sadeln inpassad av en riktig sadelutprovare? Har det provats flera olika bett? Har han blivit kollad av tex kiropraktor för att se så han inte har några låsningar? Avfärda ett beteende som lathet bör man inte göra förrän man har kollat allt, en häst är ett bytesdjur och döljer in i det längsta att visa om något gör ont
trodde den här tråden handlade om de nya lagarna.endast det jag vill läsa om här
För att gå tillbaks till ämnet…
Jag skummade några rubriker som verkar intressanta och hittade bl.a. följande:
"Utredaren anser att ett problem som uppstår när försäljningen av sällskapsdjur inte sker i zoobutik är att informationsplikten till de nya ägarna försvinner. Detta betyder i förlängningen att kunskapsnivån hos dem som köper nya sällskapsdjur sjunker, vilket utredaren anser vara oacceptabelt, se vidare i om kunskapskrav i Utredarens övriga överväganden."
På ett sätt har de ju en poäng. Informationsplikt är bra och ytligt sett kan det ju se ut som att informationen till nya ägarna blir sämre om djuren köps via uppfödare. I praktiken är det nog ofta tvärt om, kunskapen om de enskilda djuren är inte sällan låg i zoobutikerna och hög hos de mest erfarna uppfödarna. Borde inte en tänkbar lösning vara att lägga informationsplikt även på de som säljer djur privat (icke kommersiellt)? Eller det kanske vore helt ogenomförbart..?
Tack för att du återupptog tråden.jag tror att man får bättre info av privata än butiker+att man har livslång support så då kan köpare alltid få info om de vill,kan ju vara svårt i butik då de vill sälja onödiga och i bland farliga saker.
#45 Jag uppfattade det som att alla säljare skulle beläggas med kravet att ge information med på köpet? I det nya förslaget alltså.
Vad säger ni om detta då:
"Det har också framförts att fler djurslag bör omfattas av tillståndskravet, såsom t.ex. för större djurhållningar av kaniner och marsvin där det idag inte krävs tillstånd förrän verksamheten är yrkesmässig."
På hund, häst och katt är det idag från och med 10e djuret som man måste ha tillstånd, det diskuterades dock också med förslaget att sänka gränsen. Men spontant tror jag att många av oss snart kommer behöva tillstånd för våra djur. Vad tycker ni? Jag tror nog att det är en bra idé med tillståndskrav för marsvin och kaniner.
Oj ber om ursäkt att det flöt iväg så mycket.
#47 Tror inte tillstånd kommer att hjälpa.
#45 Den person som anlitats som expert på smådjur när de utarbetat lagförslaget Britta (öh minns inte efternamnet just nu) har ju varit ordförandse i Zoobutikernasbranchorganisation (eller vad det heter) så hon är väldigt positiv till zoobranchen.
Fast hur svårt är det att kräva av SMFs uppfödare att skicka med en skriftlig information när vi säljer marsvin? De flesta gör väl redan det och nu kan man smidigt ladda ner från hemsidan om man inte skrivit en egen. Jag ska nog skriva en motion om det till nästa årsmöte.
Förlåt att jag "lägger mig i" på detta forum, me brukar sitta och läsa ltie här annars :)
Jag skulle säga att majoriteten av de som använder spöt använder det som bestraffning då och då, men det vore i mina ögon hemskt att ta bort användning av spö helt. För det första så finns det de som behöver spöt, och för det andra finns det inte ens folk som håller koll på att hästarna mår bra varken hemma eller ibland på tävling, och hur ska de då ens kunna hålla efter med spö…?
Men exempel där spö är nödvändigt är i körning (alltså inte i trav som V75 utan som i finsele och "vagn"bakom), där använder man det istället för skänklarna för att kunna ställa hästen eller fatta de olika galopperna osv.
Jag själv håller på med natural horsemanship, och har som filosofi att negativ förstärkning (slag/våld) sällan kommer någon vart förutom på hästar som blir så kuvade och blir rädda… Jag använder mig av possitiv förstärkning, dvs belönar rätt beteende (lite som klicker) och använder kroppsspråket.
Men jag använder dagligen spö, såväl i hantering som träning, uppsuttet och från marken. Men innom "NH" brukar man istället kalla detta för "carrot stick", vilket blir ett mer befogligt namn.
Jag använder 2 spön, ett kortare för att säga åt hästen vart den ska gå och ett långt för att bestämma gångarterna. Med hjälp av detta kan jag driva runt hästen i paddocken och be den gå över hinder, "longera" utan longerlina osv. Givetvis kan man använda enbart händerna, men på långt håll och om hästen inte är mycket uppmärksam så är spöna till stor hjälp.
Hästarna är inte rädda för spön och jag kan viffta hejvilt som jag vill runt dem. Och det räcker med att jag lägger ett lätt tryck på hästen för att be den flytta från eller emot mig t.ex.
När det kommer till ridning så är spö också väldigt viktigt innom "dressyren". Framför allt (för mig i.af) för att lära unghästar att förstå skänkeln, som kan ligget i "mitten", längre bak och längre fram på hästens mage. I början använder man då spöet, vilket man lägger (inte snärtar utan så det blir ett tryck) på bogen eller rumpan för att de ska förstå man menar hela kroppen så att säga. Detta är något som ändå de flesta som rider dressyr använder sig av och ingår i skolningen av hästen även på hög nivå. Och framför allt innan man börjar träna hästen från ryggen.
Så även om det givetvis är en bra idé att utesluta spön helt, så kommr det göra mer skada än nytta då de som är "snälla" drabbas "hårdast", och de som bara använder det som bestraffning kommer kunna göra det oavsett efter som det inte kommer finnas en "spöpolis" i varje stall eller kameror på alla ridanläggningar.
För som det ser ut idag är spö redan otillåtet på dressyrtävling, och enbart ett kort i hoppning. Innom alla ridgrenar finns restriktioner på hur hårt osv man får slå, och folk blir utslutna ut hoppningen om de får "damp" på hästen. De enda som gör det trots att det är förbjudet på tävling är vissa travkuskar som har mer att vinna än att förlora på det när man kör lopp för miljoner. Men det är ändå rätt ovanligt nuförtiden även där, men där är det som sgat pengarna som styr.
Här ser ni en liten film där (även om ni kankse inte ser det) spötna används ganska så flitigt. En form av förlängd arm, och för att förstärka kroppsspråket om vad man ber hästen att göra
http://www.youtube.com/watch?v=ht2T7x5AXIE&feature=related
Och alla ni som varit på cirkus och se hästen göra piruetter, stegringar och allt vad de hittar på, ni har säkert sett att "föraren" använder sig av ett eller två spön! 
Däremot håller jag med om att både utekatter ska kastreras, och för att höja standarden att katten ska chipas. Och självklart detta om "tidelag" som är rätt sjukt att det varit tillåtet "så länge det inte skadar djuret" tills nu… Vidrigt!
Hakuna matata!
#50 Tack för ett mycket bra inlägg som behövdes här!
Ja kan inte förstå att samlag med djur har varit lagligt. det är helt sjukt fakitskt. Så äckligt att de inte finns ord för det! Skönt att de äntligen tar tag i det problemet!