Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 6160 ggr
godisgrisen
18

Om att sälja/omplacera marsvin

Jag tycker att det är ett väldigt omplacerande och säljande och uppmanade av omplacering av marsvin här på MiF. Jag har så svårt att förstå detta.

Hur mycket jag än funderar på det kan jag för mitt liv inte förstå det romantiska och vackra i att ha en omplacering eller att "rädda" marsvin och sen omplacera dem som verkar vara mångas dröm just nu. Det är ju psykiskt jobbigt att sälja marsvin och är det inte det så undrar jag varför man inte fäster sig vid de djur man har. Just djur som haft det svårt förtjänar inte att flyttas runt på hur som helst de bör snabbt få ett permanent hem. Om jag stöter på marsvin som har det dåligt skulle jag antingen ta dem permanent eller se till att de direkt kommer till ett nytt permanent hem. Att köpa djur från Blocket som inte har det bra i syfte att omplacera tycker jag är oerhört fel då de djuren ändå är påväg mot ett nytt hem. Däremot att köpa dessa djur och BEHÅLLA dem resten av deras liv är något de flesta marsvinsmänniskor borde göra då och då.

Här på MiF uppmanas ständigt andra att göra sig av med sina marsvin. Men hallå varför? Vi kan förutsaätta att alla som hänger här inne älskar marsvin endel är okunniga men bara att vara här visar en vilja att lära. Det är så jobbigt att se när osäkra marsvinsägare söker hjälp här inne och genast rekomenderas att omplacera sina marsvin eftersom MiFarna anser att de misssköter dem. Förfärligt otrevligt tycker jag. Varför inte hjälpa personen istället så de kan göra det bättre för marsvinen och behålla sina djur. Omplacering anser jag vara en sista utväg. När det gäller omplacering av ensamma djur kan det vara ägare som inte tidigare förstått vikten av artfränder hos marsvin och därför bara har en om de verkligen får chansen att förstå detta skaffar de ofta en kompis. De behöver sällan rådet att omplacera sitt marsvin bara hjälp att förstå att det behövs ett till.

Om man har två hanar som bara slåss och inte vill köpa två nya små kompisar kan man snickra en bur där de kan bo på varsin sida av ett galler. De har då sällskap utan att skada varandra. Det funkar bra. Det finns i dessa fall ingen anledning att omplacera tycker jag. Ägaren slipper avstå ett älskat djur och marsvinen har väl inte sin bästis att umgås med men ändå ett annat marsvin att prata marsvinska med. Att bara ha ett marsvin som inte har andra marsvin i närheten anser jag inte vara okej alls däremot.

Det jag vill komma åt med detta är att jag är urless på allt omplacerande. Jag vill att marsvin ska få bo i sina hem. Jag vill att marsvinsägare ska känna att de kan behålla sina marsvin och inte få dåligt samvete för de vill behålla sin vän.

Okej jag förstår att ni undrar hur en uppfödare som säljer massor av djur kan sitta och ondgöra sig över marsvinsförsäljning. Hrm… ja det undrar jag också.. men det är inte lika svårt att sälja ungar de har inte utvecklat sin personlighet ordentligt. Att sälja vuxna djur är rent ut sagt förfärligt. Jättesvårt är det. Jag har hrm… 11 pensionerade marsvinshonor det är väldigt oarationellt i en uppfödning. Så kanske är jag inte rätt person att klaga på att folk säljer djur lättvindigt när jag i det närmaste är en "horder" men ändå…

Faktiskt har min roll som uppfödare betydelse här. Jag VILL att mina avsålda marsvin ska få PERMANENTA hem jag vill inte att de ska behöva flytta runt.

Fridaaaa
0

Mycket bra skrivet, håller med! Glad

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Lixim
0

Väldigt bra skrivet

Smf 475 Lixim's

Bloggen

Uppfödning av Skinny & Lakeland

sandraedlund
0

Sjukt bra skrivet! precis så det skall vara! Man skaffar en gris för hela deras liv - man är medveten om att det inte är "en leksak" som man kan göra sig av med efter ett par år.. SJUKT bra skrivet!!

imoon
3

Du tog orden ur mun på mig! Väldigt bra skrivet och uttryckt. Jag blir rent utsagt arg när somliga direkt ropar "omplacera!" i trådar var någon söker hjälp. Det är bara rent elakt och ett sätt att visa sig duktig på.

Verkligen jättebra skrivet!

imoon - medarbetare på Marsvin i Fokus

FeliciaS
0

Jag håller verkligen med. Jag har länge tyckt att inställningen till försäljning (ordet låter dessutom väldigt illa i detta sammanhang) av marsvin här på sajten är väldigt fel. Det hade aldrig varit samma sak om det hade gällt hundar eller hästar, till exempel. Det är många som hellre uppmanar varandra att sälja än att lösa det som är "problem", precis som du beskriver. Jag förstår inte heller varför man från början skaffar marsvin om man har så lätt för att göra sig av med dem som många verkar ha.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Creation
6

Jag håller med till större delen av det du säger. Köp-och-sälj-beteendet känns inte okej. För många beslutar snabbt att de ska sälja/omplacera något av djuren så fort det blir minsta problem. Att uppmuntra någon till att omplacera framför att lösa problemet känns helt fel. Men det beror förstås på vad den alternativa lösningen är. Det får ju inte vara någon lösning som gör att djuren mår sämre.

Och det här med att folk köper blocket-djur för att sedan omplacera dem igen… förut brukade de flesta stötta de som gjorde detta, nu på sistone verkar en majoritet göra raka motsatsen. Jag tycker att det beror på situationen, huruvida detta är en rätt eller fel sak att göra. Det är inte alltid fel att ta emot ett djur för att omplacera det igen och det är inte alltid rätt heller.

När ett marsvin bott ensamt under hela sitt liv, djuret bor i en minimal bur och får fel foder - hur ska denna okunniga ägare kunna se till att nästa ägare sköter djuret på rätt sätt? Det är väl ändå större risk att detta marsvin får fortsätta leva under samma förhållanden ifall det är denna ägare som sköter omplaceringen, än om någon annan gör det?

En kunnigare människa kan ge rätta skötselråd och försöka se till att hemmet hos nästa ägare inte bara blir permanent, utan rätt också. Och det tror jag absolut gör stor skillnad för djuret. En extra flytt, men en ljusare framtid.

Och visst, man kan se till att hänvisa folk som söker marsvin till denna annons istället, så att marsvinen slipper hamna hos någon mellanhand. Men det tar ju tid att hitta rätt hem, och vem vet om säljaren orkar vänta den tiden?

Nej, man ska inte ta vilket marsvin som helst från blocket och omplacera, men när djuret verkar ha helt fel skötsel på flera punkter, tycker jag att det kan vara berättigat att man själv(eller ett omplaceringshem) sköter omplaceringen. Om man tar det på allvar och verkligen ser till att djuret hamnar i rätt hem sen.

Allt är egentligen bedömningsfrågor. Man ska sträva efter att ge djuren ett permanent boende direkt och lösa problemen framför att omplacera, men om det verkligen verkligen inte går(eller med allra största sannolikhet inte gör det), får man väl se omplacering som en slutgiltig lösning.

I övrigt håller jag med dig! Bra sagt!

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

Moa-16
0

Ja, det ska ju vara absolut sista utvägen men jag tycker att det är bättre att omplacera sina djur än behålla dom, om man inte kan ge dom det liv dom förtjänar. Gäller alla djur, inte bara marsvin. Det är klart det är jobbigt, men man måste försöka tänka på djurens bästa.

Att ta marsvin från blocket & själv omplacera kan jag tycka är bra i vissa fall, tex om ett marsvin går ensam i en minimal bur. Det är stor chans att livet inte kommer bli bättre för marsvinet efter en flytt, om den hamnar oss en nybörjare. Man kan ju alltid testa att informera ägaren genom telefon eller mejl, man märker förmodligen då om det handlar om okunskap, eller om personen inte bryr sig om djuren…

[bettiebus]
3

Du har satt ord på det som jag många gånger har tänkt och känt…Speciellt allt detta skrivande om misskötsel mm…på många trådar där folk ber om hjälp så urartar det till massiv kritik i stället för konstruktiva råd…

Det är lätt att vara klok i efterhand, så istället för att säga att nån gjort fel borde vi alla ta vårt ansvar att ge stöd i hur man bäst får det att fungera framåt under de premisser som är…alla kan inte ha jätte burar, utan kanske bara lagliga osv osv

Men åter mycket bra skrivet!!! =)

Misarn
0

Helt rätt tänk, kunde inte skriva det bättre själv!

Hultan
0

Bra skrivet. Jag tror dock att man bör ha förståelse för att inte alla vill/kan ha flera burar. Man kanske vill ha enda stor flock och då är det troligt att man kommer behöva omplacera individer som visar sig inte fungerar i flocken. Det tycker inte jag är fel. Omplacering till ett gott hem är en minst lika bra lösning som att skaffa flera burar/par. Nu kanske det inte var just detta ts syftade på, men ville ändå ge uttryck för min åsikt.

Med sunt förnuft kommer man långt!