Skorvig hud
Såg idag att ett av mina marsvin var torr och skorvig i huden, bakom ena örat, runt ena ögat och även bak på ryggen. Det är inte rött eller så, ser mer ut som torr hud liksom. Det är inte heller stora kala fläckar, utan man ser det om man lyfter på pälsen. Vad kan detta vara? mjäll, sellnic, svamp, Ringorm? det sistnämda hoppas jag verkligen inte på…
Såg även nu att det är stora hudbitar som lossnar också
Svamp låter det väl som tycker jag

TS, har du någon bild på hur det ser ut?
Hur behandlar man svamp? det verkar inte smitta. för ingen av de andra marsvinen som går med honom har det.
Nej jag har tyvärr ingen bild på det. Min kamera är inte den bästa.
Det är väldigt mycket prat om Ringorm nu och fler vågar prata om det, men de flesta av gångerna är det inte det. Tycker du ska behandla med t.ex pevaryl samt tvätta i fungoralschampoo som finns på apoteket.
Jag testar att bada honom i fungoralschampo då till att börja med. Det funkar inte att bada i grön såpa, har läst någonstans att det skulle hjälpa?
Hur sprids Ringorm, kan det spridas med hö? jag skulle tycka det vore konstigt om jag fick in det, är aldrig på utställningar och sånt.
Angående såpa så har jag inte hört det, så kan inte kommentera det. Men fungoral varannan dag och pevaryl 1 - 2 gånger om dagen så brukar svamp vara borta på ett kick! =)
Ringorm kan spridas på MÅNGA sätt. Hö är ett av dom om du köper av bonde.