Snabb hjälp om Plura
Jag är väldigt orolig över Plura. Jag har inte varit med om att en burkompis dött förut och vet inte om Pluras beteende nu är normalt.
Nums dog innan klockan 11.45 idag. Han var mjuk när jag fann honom och borde således inte varit död jättelänge.Jag tog bort Nums från buren på en gång, men de andra 2 bör ha sett honom och sett när han dog. De bör ha vetat att han inte längre levde.
Plura är nu väldigt annorlunda, verkligen inte sig själv. Han gick förut runt och nosade överallt, sedan tryckte han in sig själv i en liten låda där han inte ville komma ut från. Jag tog ut honom och gav honom hö, då la han sig i höet med huvudet på sidan.
Tog då upp honom och gav honom ett par ml vatten i munnen, bara för säkerhets skull. Satte ner honom igen efter en stund, då tog han några tuggor havre och la sig sedan likadant i höet igen.
Nu satte jag mig ner bredvid buren, då har han sökt upp Hugo, som han inte umgicks med förut utan Plura blev lite ensam då Nums och Hugo blev nära vänner fort. Då ligger han iaf intryckt mot Hugo och pressar sin kropp mer och mer in mot Hugo som mer och mer trycks in i väggen. När han var riktigt intryckt mot Hugo la sig Plura ner igen.
Jag är jätteorolig över Plura nu, vill inte förlora honom också. Låter det som ett typiskt beteende av sorg över Nums eller är han sjuk?
- Marsvinsmys - Handgjorda mysgrejer till marsvin.
- Nums Marsvin - Vår uppfödning av finaste marfisarna.
tror det är sorg.men vilken tur att han har en kompis till att ty sig till
Ja, det låter ju som sorg. Dessutom har det väl bara gått ett par timmart sedan det andra marsvinet gick bort? Beklagar hur som helst.
#1 Ja verkligen, det kanske hade varit ännu värre om han hade varit helt själv.
#2 Ja det hände i förmiddags någon gång. Jag visste inte om sorg kunde yttra sig så snabbt efteråt, men å andra sidan måste han ju veta vad som hände då han var i buren när Nums gick bort.
#3 Men han var som han brukade vara innan hans vän gick bort? Pigg och så, d.v.s.
Ja, fastslår ingenting så. Finns säkert någon här med bättre kunskap på just det området. Inte varit med om det själv. Men uppfattade det som att Plura höll ihop med Nums så då märker han väl garanterat att något är fel ganska så snabbt? Tråkigt hur som helst. Skönt att han har en till liten kompis då.
Han saknar nog sin kompis, kan ta lite tid innan dem blir sig själva igen ibland. Blixten tappade en del i vikt när han förlorade Luigi och innan jag fick hem Lotus, men det var ju nog för att han var helt själv, det är ju inte dina nu.
Tror det kan ta ett par dagar för dem att "förstå" att kompisen inte kommer tillbaka.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#4 Jo då, senast jag såg honom innan det hände var vid grönsaksutdelningen precis innan jag la mig i natt, och då var alla som vanligt. Både Nums och Plura var snabba fram att hämta grönsaker precis som alla gånger förut..
#5 Jo, det är väl bara att vänta ut det. Känns så hemskt bara.
Kom hem nu efter att ha varit iväg på middag ett par timmar och hade hjärtat i halsgropen hela vägen hem. Men han lever, det är huvudsaken. Han låg återigen halvt apatisk i höet men skuttade iväg till Hugo när jag dök upp vid burkanten.
Ts vad dog nums av? Vet du det?
Med sunt förnuft kommer man långt!
#7 Nej, ingen aning. Han var pigg och glad i går när jag bytte i buren, skuttade glatt omkring när han fick komma ner i den rena buren. I natt innan jag gick och la mig gav jag dom grönsaker och han kom fram och hämtade precis som vanligt. I förmiddags borta. :(
Hur gammal var han? Konstigt. Att dom kan dö så fort.. :(
#9 Han var bara 5 månader. 
Jag såg din andra tråd nu, nä fy.. Vad otippat och tråkigt.. :(
#11 Jätte. :(
Jag har hållt koll på Plura nu ikväll och reagerade på att han inte äter grönsakerna. Jag köpte hem röd paprika idag, för att maxa c-vitaminerna och ge dom det de älskar allra mest idag. Alla andra slukade sina bitar medans Plura mest naffsar/suttar på sin. Efter 30 minuter har han fått bort en bit stor som en lillfingernagel på sin paprika. Han hoppade ju ut från buren i veckan men han har ätit sedan dess, kollade ändå tänderna på honom och de ser fina ut. Men han kämpar på och suttar vidare på sin paprika…
Nej.. han hade gett upp paprikan. Både Pluras och Hugos paprikabit ligger övergivna med några naffs i kanten.
#12 äter han inte grönsakerna så börja stödmata… känns precis som hemma hos mig…när vi tappade våra 2. Var försiktig, åk och köp morotspure, tillmata. Köp diarsanyl om magen är i olag. Vill verkligen att det inte går tokigt. Kolla så inget foder är dåligt om de har pellets, så ta bort det. Förlåt om jag gör dig orolig, men marsvin ska inte sluta äta grönsakerna även om dess kompis gått bort har jag fått lära mig så här i efterhand efter min stora smäll med 2 marsvin som gick bort. Äter han hö ordentligt och dricker sitt vatten ?
Ts du vet att du kan köpa criticle care och stödmata med va? Köper du hos vet. Annars kan man lika gärna mala ner pellets och blanda med vatten och ge med spruta, men om man är osäker på om pelletsen är bra så kan det vara en ide. Om man tar en 1ml spruta och klipper av toppen så får man en perfekt stödmatarmojeng. Håller tummarna. Jag hde köpt det och varvat med morotspure. Men jag har aldrig haft egna sjuka grisar, bara behandlat på jobbet.
Proviva kan oxå funka om magen är i olag, även som stödmatning innan du får tag på Critical Care. Kanske det är lättare att få tag på snabbt. Lille Plura, håller tummar.
Tack för era tips. Älskade lilla Plura ligger i en hörna och bryr sig inte om grönsakerna som nu ligger precis bredvid honom. Jag tog ett kort på honom väldigt nära och inte ens det brydde han sig om.
Jag har inte proviva eller CC hemma, och mina barn ligger och sover. :S De äter inte pellets men havre, kan jag göra något annat?
Har du morötter? Kanske kan man köra i matberedare till pure?
Jag har morötter och en mixerstav?
Ville inte störa honom så kvaliten är kass men han ser ju inte direkt ut att må toppen. :(
Ja testa. Det hade jag gjort. Blanda i lite havregryn också om du har. Gör en gegga och mata!!
Jag fyllde på höet och nu sitter han och äter lite på ett höstrå.
Jag skulle koka morötterna och mixa, ser inte bra ut. Stöd mata försiktigt så snart som möjligt och så ofta som möjligt så att det vänder !! Sitter han upp som vanligt något, går han omkring något ? Äter han mycket hö ?
Har du ingen spruta så kanske man kan bygga en egen med hjälp av ett sugrör och nån slags petpinne som trycker fram maten. Blir dock svårt att få in maten i sugröret.. Hmm.. Tänker så det knakar.. Kan du inte knacka dörr och höra om ngn granne har en spruta hemma?
Ja 23# koka! Det är förmodligen en bra ide! Tänkte jag inte på!
Jo jag har sprutor som barnen får medicin ur. 5 ml är dom på!
Usch det är så sorgligt.. det är Nums koja han ligger i. :( Jag kokar en morot.
Sitter han upp som vanligt något, går han omkring något ? Äter han mycket hö ?
#28 Han försöker äta men det blir inget. Han satte sig nyss och försökte äta på en bit morot, lyfte den med tänderna och liksom tappar ner den igen gång på gång. Vet inte varför, men han får inget bett.
Stödmata absolut.. Fick inget svar men går han omkring något ??
#30 Ja han har gått mellan kojan och moroten men han går inte mer än nödvändigt. Han brukar sticka iväg när man kommer men idag stannar han kvar.
Hur mycket morotspure ska jag ge honom och hur ofta tycker ni?
Jag slängde i lite broccoli och blomkål i grytan också, det måste väl vara bra?
Vet inte men det kan ju inte skada att blanda i lite annat, tror mesta dels morötter iallafall. Godisgrisen som har uppfödning sa att mata så ofta och så mycket det bara går om han inte äter själv alls. Hur många andra marsvin har du, har något annat marsvin ändrat beteende ?
#34 Okej, jag har fått ihop en smet på morötter, broccoli och blomkål nu lagom lös att suga upp i medicinspruta. Den måste bara svalna lite.
Vi har totalt 8 marsvin nu när Nums inte längre är med oss, och de andra är som vanligt. Plura och Hugo var det som gick med Nums, och Hugo har bara bott hos oss lite mer än en vecka och har inte riktigt blivit trygg ännu. Han har varit lite skygg sedan han kom. Det är han idag också.
Just det, öva lite innan du börjar mata marsvinet. Ibland kan det vara svårt att få ut bara lite granna ur 5 ml sprutorna. Och mata jätte försiktigt så han inte får in det i lungorna. Gärna lite från sidan, han kommer tugga om han sväljer maten på rätt sätt antar jag, precis som Piraya gjorde vid tillmatningen.
#36 Tack för tipset, men jag har matat från spruta förut när vår Charlie fick skörbjugg. Då mosade jag c-vitamintabletter i vatten till en smet som han åt från. :) Jag har även gett medicin och vatten från spruta så den är jag inte nervös över längre. :)
1. sug upp smeten i sprutan
2. upptäck att det blev en luftbubbla i sprutan.
3. vänd sprutan uppåt som om du hade med medicin att göra och tryck ut luften.
4. upptäck att du sprutade ner både köksvägg och skåp och rendisk med grönsaksmos.
5. japp, den funkar!
Lycka lycka till! Jag hade åkt och köpt cc imorgon. Hoppas han klarar natten nu!!!
#39 Tack! Nu är den sval så nu sätter jag mig med Plurisen en stund. :)
5 ml grönsaksmos tuggades glatt i. Oj så han smaskade, värsta söta ljudet! :D
Du kanske ska koll tänderna på honom sen, kindtänderna hos vet alltså. Om han inte kommer igång helt bra. Ja dom smaskar så gulligt :)
#42 Ja det kändes skönt att han självmant sökte sig till sprutan och höll kvar den i munnen i väntan på att mer skulle komma. Och iom moset får han ju också i sig vätska så jag hoppas det ska hjälpa honom upp på fötter igen.
#43 Ja det blir extra ögon på Plura, jag vägrar förlora honom också om jag så ska sitta vaken dygnet runt de närmsta dagarna.
Det blev förresten ganska mycket mos, hur länge håller det sig i kylen tro?
Om man tittar på barnmatsburkar med grönsakt pure, så brukar de vara ok ca i 2 dygn, så det borde nog gälla för din pure också.
Vad skönt att han åt, mata bara på ofta då, så han får energi det är tufft det vet jag själv men vad gör man inte för de små grisarna, men han behöver nog träffa en veterinär för koll i morgon.
#46 Okej, vad bra. Jag la det i en pipmugg med lock på och satte i kylen så då kan vi använda det tills i morgon i alla fall. Ja jag ska ringa veterinären när de öppnar i morgon och se vad de tycker. Hur länge bör det gå mellan matningarna? Vill inte pressa i honom mer än vad som är okej för hans lilla mage men vill heller inte låta det gå längre än minst tid för att inte riskera något…
Ånej inte Plura oxå … håller tummarna nu för att det ska gå vägen för honom… Kram
Fakta från Humlans marsvin www.humlansmarsvin.se om handmatning
När ett marsvin slutar att äta är det ofta mycket allvarligt, det måste få i sig näring och vätska snabbt för att ha en chans att klara sig. Försök att locka med marsvinets favoritföda, allt för att försöka stimulera marsvinet till att äta själv. Marsvinet är ett betande djur, vars mage är konstruerad för att äta många timmar om dygnet och för att i princip alltid ha mat i magen. Slutar marsvinet äta rubbas den inre balansen, och det kan gå förvånande fort från friskt marsvin till döende, när det väl slutar äta.
Detta kan du handmata marsvinet med:
- Fortimel eller Semper näringsdryck (Finns att köpa på apoteket)
- Dofilus (Bra för tarmfloran)
- Hövatten (Bra för tarmfloran. Lägg hö i ett glas vatten och låt stå i kylskåpet över natten. Sila sedan bort höet, och du har gjort hövatten! Hövatten kan ges flera gånger om dagen, men det håller sig bara i 24 timmar, sedan måste man göra nytt)
- Grönsaks- eller Fruktpuré (av ex. morot, äpple eller vad som finns hemma. Går också att köpa på barnmatsburk)
- Vätskeersättning (jättebra om marsvinet är uttorkat, vid ex. diarré. Finns att köpa på apoteket)
- Risavkok (Koka 1/2 dl ris i 4 dl vatten tills vattnet är simmigt, ca 10 minuter. Ges vid diarré)
Marsvinet måste få i sig näring och vätska ofta, gärna varannan till var tredje timma under dagen. Under natten kan man ha ett lite längre uppehåll, om inte läget är kritiskt.
Mängden det måste få i sig beror på marsvinets vikt och ålder, ett vuxet marsvin behöver naturligtvis mer än en unge. När det gäller näringsdryck är ungefär ½ dl per dygn att rekomendera till ett vuxet marsvin
#48 Tack! ♥
Piraya var tagen, men jag tror att Plura kan vara mer kritisk. Jag skulle nog själv försöka mata nästan tätare än varannan timme, och kanske mer än bara 5 ml om möjligt. Kommer inte riktigt ihåg råden jag fick när jag matade men jag har för mig att det var minst 5 ml, om inte mer. Ingen annan som kan stämma in med råd om hur mycket och hur ofta ?
#51 Jag funderade på om jag skulle ta med både honom och moset och ha honom uppe några timmar och låta honom få "fri tillgång" till sprutan… men jag är rädd att jag ger honom för mycket på för kort tid, magen kan ju inte vara så stor?
Äter han själv puren om han får direkt ur en skål ? För gör han det så skulle jag låta honom äta den själv under uppsikt så han verkligen äter då kan han ju heller inte äta för mycket kan jag tycka och ge det kanske 5 ml i taget för att hålla koll på hur mycket han verkligen äter .
Hoppas nu verkligen att allt går vägen håller tummarna hårt för lilla plura ! Piraya brukade spontant börja äta lite hö också direkt efter att hon blivit tillmatad, äter plura hö själv efteråt eller därimellan ?
Jag har inte provat ge honom det i en skål men det ska jag prova. Just nu ligger han på min mage och äter från sprutan, han verkar verkligen gilla moset. Jag tror inte han äter höet, han satt och småsuttade på ett strå innan men det åkte aldrig in.
Jag ska sätta lite hö i vatten som jag kan ge honom i morgon. Klarar han sig utan hö så länge OM han inte äter något under natten?
Han luktar illa. Trots att buren städades igår. Kan det betyda något?
Jag vet inte, du får googla på nätet… Nu kommer jag gå och sova måste få sova lite till, men hoppas allt går bra. Sök information på nätet, både här, tror det finns Artiklar om sjukdommar, på humlans marsvin m.fl. ställen..
Tror att det funkar med bara annan tillmatning under en tid , förhoppningsvis vänder det så att han börjar äta lite mer hö snart. har du föresten kollat så att tänderna ser ok ut på honom, om han kan tugga med dem ? Nåväl, hoppas som sagt verkligen att det går bra !!
Lycka till nu !
Har du kollat honom i rumpan? Han har inte sån där impaction eller vad det nu heter.. Med tanke på lukten.
#55 Tack så mycket, och tack för hjälpen ikväll. Sov gott!!
#56 Ja han ser fin ut i rumpan, men lukten verkar komma från de nedre regionerna.
Han är verkligen tokig i sprutan och har nu ätit sammanlagt 15 ml ikväll.
Jag skulle massera magen på honom försiktigt då och då för att stimulera tarmrörelserna. Det är också bra om han rör sig lite då och då av samma anledning. Kolla så att han bajsar!
Han har inte bajsat något däremot kissade han i soffan när jag för en snabbis satte ner honom för att hjälpa sonen som hade vaknat. ;)
Ska se om bajset kommer igång.
Och nu kissade han på mig också. Tur för honom att han är extra söt. ;)
3 kiss senare är matte totalt nerkissad. Man vill ju inte kissa på sin handduk utan kryper bort till armvecket på matte och gör sina behov där, på så vis håller man sin mysiga handduk fräsh och fin!
Vad gör man inte? Vi har ju en dusch. ;)
2 bajs har han käkat upp också.
Ah vad bra att "återvinningen" fungerar iaf! Ser lovande ut!
Ja han verkar mycket piggare nu, pratar med oss och knallar omkring på min mage. Lägger sig ner och sträcker ut hela kroppen och blir jättelång när han får lite kel. Maaaaassa grönsaksmos har han ätit, flera sprutor.
Plura var pigg och glad och som vanligt här en lång stund, så jag släppte ner honom i buren och la upp lite grönsaksmos till honom. Han gick runt en liten stund, försökte igen äta på den där paprikan som han återigen bara tappade, och sen gick han och la sig på höet med huvudet på sidan igen och såg helt väck ut.
Är det buren som gör honom deprimerad? Bör han ens vara i buren öht just nu?
#64 Har du städat buren och tagit bort all lukt efter Nums?
Nej, bör jag göra det? Den storstädades igår, innan detta hände.
Skönt att det går framåt, men Nums dofter finns säkerligen kvar i buren. Eftersom han antagligen både kissat och bajsat där.
#66 Precis som #67 säger så sitter ju dofterna och det kvar. har du kartonger och sådant skall du byta ut det också. Då försvinner hans lukt och det blir lättare för dem att "glömma" och leva vidare. Åtminstone av den uppfattningen jag har fått. Så gjorde jag när min äldsta hanes burkamrat dog för att minska på sorgen och risk för att han skulle sluta äta.
Jo, det låter ju logiskt… Jag tittade till honom nyss och då satt han och åt hö, såg att höet åkte in och kom inte ut igen så det känns ju bra.
Det är omöjligt skulle jag tro att säga vad som hände med Nums det kan ha varit vad som helst. Oerhört tråkigt är det. Men kanske kan det vara så att det var en förgiftning eftersom Plura reagerade så kraftigt med matvägran och slöhet. Visst sörjer marsvin och går ofta ned i vikt och äter dåligt om en kompis försvinner men total matvägran tror jag inte är aktuellt.
Nu låter det som att Plura har knaprat i sig en del mat så jag skulle gissa att faran är över för honom men jag skulle kolla höet noga. Använd näsan. Marsvin är väldigt känsliga för mögel.
Beklagar verkligen din förlust av fina Nums som jag träffat hållit i och beundrat. Jag önskar dig lycka till med de andra marsvinen och att det ska gå bra med dem så du slipper gå igenom detta igen. Styrkrkramar från oss.
Tack godisgrisen.. Det känns tungt idag men jag har iaf inte gråtit ännu. Huvudet värker och tinningarna bankar..
Plura lever, vilket måste betyda att han har ätit i natt? Grönsaksmoset var slut, om det nu är Plura eller Hugo som ätit vet jag inte.
Jag har svårt att tro att höet skulle vara orsaken, alla marsvinen äter ju ur samma påse, borde inte fler blivit sjuka i så fall?
TS du nämde att du storstädade buren innan "det" hände. Vilka rengöringsmedel använder du? Kanske kom de i kontakt med det på någon vis? Kanske satt mögel på grönsaker? Broccoli brukar ibland ha "fula fiskar" i buketter. Så jäkla synd, du som kämpar med Charlie! Hur är det med honnom förresten, bättre?
"71 har du fortsatt och tillmata Plura, sluta inte direkt, då han var så tagen. Då jag höll på med Piraya gav jag även henne flytande kol i spruta till henne om det nu var så att hon fått i sig något olämpligt så hjälper det till.
Hur är han nu, som vanligt, nästan som vanligt, eller ser du fortfarande problem ?
Jag har inte matat plura under dagen, han äter lite hö och lite havre det har jag sett, men jag ska ge honom ur sprutan nu ikväll så jag iaf vet att han fått i sig en del inför natten. Han är iaf lite piggare idag, springmässigt, så det känns som att det kommer gå bra detta. Jag hoppas det. :) Jag har förresten sett honom dricka från sin flaska också.
#72 Jag använder Ajax och varmvatten precis som alla andra gånger, och buren torkades ordentligt med vatten innan jag möblerade den… jag tror inte det ska ha något med det att göra. Charlie… ja han är Charlie. Han kämpar vidare men alltid dyker något nytt upp. Jag känner mer och mer att det snart är dags för honom. Det känns som att oavsett hur många gånger jag får honom bättre så kommer det komma något nytt igen. :(
Det är säkert inte rengörings medlet, men jag använder vanlig grön eller gul såpa känns mest naturligt till marvinen för rengöring, det är ju antibakteriellt och fungerar bra. Vill man ha bort fläckar i botten, räcker det med citronsyra och varmt vatten.
Ja precis, grönsåpa är jättebra till mycket, ett tag använde vi bara grönsåpa till golv och badrum etc, men efter vi fick in sellnic började jag överkonsumera klorin överallt. Sedan saknade jag doften av ajax en dag och köpte hem en stor flaska, så det är den vi använt sedan dess. ;)
Jag har precis satt ner Plura efter en ny matning och han visste precis vad som väntade när vi satte oss ner och började leta efter sprutan. Smaskade i sig 3 sprutor på raken i full fart innan han la sig ner och vilade i mitt knä. ;)