Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 2173 ggr
[SallysPigge]
0

Hur förvarar ni spån och hö ute?

Ni som förvarar hö och spån ute på balkong eller altan, hur skyddar ni det bäst från blåst/regn/snö m.m?

Bävern
0

Det va en bra fråga, skulle oxå vilja veta hur ni förvara det =)

http://minbecel.blogg.se/

http://mina-duvor.webs.com/

Fridaaaa
0

Jag har ju mitt i en bod så slipper det bekymret.
Rkommenderar inte att ha hö på balkongen om det kommer fukt tid, risk för mögel.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[SallysPigge]
0

Eftersom jag ingen bod har men 2 balkonger så skulle jag vilja förvara något utav det där.  Vilket kan bli att sågspånen kan få åka ut eftersom jag inte är där i dagligen som med höet, men något måste ut nu innan jag blir tokig. Och ska vi köpa Easy strö med så måste den ut med, så alla tips mottages om hur det skyddas bäst

Och jag vet att det finns personer här som förvarar sitt ute på balkonger men frågan är nu hur?

Sumo
2

En presenning då? Om man klipper av en presenning lämplig storlek och sen drar ihop den på nåt sätt så fukten har svårare att krypa in?

[SallysPigge]
0

#4 Ja det låter som en idé :-)

[SallysPigge]
0

Tråden snart läst av 100 st och inget mer förslag eller idé/tips? :-)

Lixim
0

Spånet står just nu i garderoben. Höet är på balkongen, vi tar in en ikea kasse åt gången.

Smf 475 Lixim's

Bloggen

Uppfödning av Skinny & Lakeland

[SallysPigge]
0

#7 Men hur förvarar du höet på balkongen från blåst/regn/snö?

Lixim
0

#8 sop säck

Smf 475 Lixim's

Bloggen

[SallysPigge]
0

#9 Och hur håller du den tät? alltså öppningen av säcken hur är den sluten?

Lixim
0

#10 säcken står så att den är skyddad mot regnet/snön. Jag trycker bara ihop den.

Smf 475 Lixim's

Bloggen

[SallysPigge]
0

#11 Ok …

Hultan
0

Jag köpte en smart tvättkorg på ikea som har små små lufthål runt om hela. Ser ut som nåt slags nät. Fanns en röd och en i silver har jag för mig. Minns inte namnet men det är en sån man kan trycka ihop till en platta. Den är perfekt. Höt ligger kvar och det kommer in syre. Sen har jag en pressenning på 3 sidor om den så att den skyddas från regn. En sida är fri från pressening eftersom annars blir det för instängt. Fleecen har jag inne. Toalätten har jag också inomhus. Smutsig fleece har jag dock ute i en annan tvättkorg. Funkar finnemang.

Med sunt förnuft kommer man långt!

[SallysPigge]
0

#13 Är det typ en sådan du menar? Har en sådan som inte används längre …

Hultan
0

En vadå?

[SallysPigge]
0

Men oj … kollar på det okända samtidigt ….. glömde länken Skäms

http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/70163258/

Hultan
0

Hehe.. Ja precis en sån :)

[SallysPigge]
0

Ok då vet jag :-)

godisgrisen
0

Jag förvarar mitt spån och hö på balkongen. Det går utmärkt. Marsvinen bor ju precis innanför balkongdörren så det blir inte så mycket spill i lägenheten heller. Balkongen är lite praktiskt L-formad så precis vid dörren har jag en stor trälåda som det kan stå två höbalar i. Jag har dem i plastsäckar som jag håller öppna i toppen och sticker en massa små hål i med en sax. Brevid lådan fast längre ut står spånbalen. Allt står under tak så det regnar inte in på den delen av balkongen men blir det snöstorm brukar det bli en massa snö i mitt spån ;-). Har jag varit och köpt hö precis så kan det ibland stå några balar (fast inte på sommaren för då bor det blommor och möbler på balkongen) längs kanten mot husväggen. Jag köper numera helpall med spånbalar 18 st de står i min ateljé i källaren så jag tar upp en i taget till balkongen. Jag har ju rätt många marsvin så de äter nästan en höbal i veckan. Kornkross och havresäckarna törs jag inte ha på balkongen pga. fukt och mögel de står i mitt överfulla förråd i hallen.

[SallysPigge]
0

#19 Oj det går visst åt en hel del hos dig. Tack för att du berättade hur du gör. :-D

emjoweli
0

man kan köpa stora plastlådor att förvara stolsdynor och likn i utomhus, vissa har små skyddade lufthål vilket nog behövs så inte mögel kan "få fäste" i höet (det räcker ibland med fuktig luft när man öppnar/stänger för att det ska kunna hända)