En underlig fråga, men...
…jag har hört massa om att man kan klickerträna hamstrar, kaniner, katter, hundar, råttor, men kan man göra det med marsvin? en kul tanke ^^
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Tror jag absolut man kan göra. Men en del marsvin kan nog tycka att klicker ljudet är lite läskigt.
Ja det skulle säkert gå, bara man vänjer dem vid att klickerljudet är något positivt. Marsvin är väldigt smarta djur och jag har lärt Alice en del tricks. Hon är fem år gammal och gör verkligen allt för lite sallad.
Tricksen hon kan är:
- Tass (lägger tassen i min hand)
- Andra tassen (lägger andra tassen i min hand)
- Upp och stå (står på en liten burk med båda tassarna)
- Hopp upp (hoppar upp på ovanvåningen)
- Snurra (snurrar ett varv, dock kan hon bara snurra åt ena varvet;D)
- Genom (Hoppar/går genom en hemmagjord cirkusring)
- Och så kan hon stå på bakbenen utan något direkt inlärt kommando :)
Hon lyssnar även på sitt namn och skriker i högan sky i hopp om att få mat. När hon är ute och springer ensam ibland på golvet och går mot ett håll jag inte vill att hon ska gå, säger jag "neeej" med lugn röst och hon vänder snällt tillbaka :)
Ja det går utmärkt att klicker träna dem :D
Tror personligen att man kan klickerträna stort sätt alla djur bara man vill och att djuret gillar det :D
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
men är det försent att börja klickerträna ett treårigt marsvin? och hur lång tid tog det för dig (isblixt) att lära in de tricksen? många frågor haha ^^
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
#4 Nejdå, aldrig försent!:D
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
härligt! :D
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
#4 man kan lära gamla hundar sitta :P
Så absolut kan du börja nu :)
Charlotta-B
#4 Jag började för cirka ett år sedan med "snurra" och det gick jättefort för henne att förstå hur hon skulle göra för att få salladen. Först började jag med att få henne att gå runt i en cirkel med hjälp av salladen. Sen ökade jag svårigheten och till slut väntade jag bara. Väntade och väntade… Och helt plötsligt snurrade hon och fick sallad. Sen dess kan hon det :P
Det är aldrig försent att lära ett marsvin tricks :) Prova och se!