Lakeland + Skinny?
Hur kan man para dessa 2 för att få skinny? kan 2 lakeland få skinny? kan en hanlakeland och honskinny få skinnys och tvärtom?
Skinny genen är recessiv. Ungen måste alltså få en skinny gen från mamman och en från pappan.
En lakeland har en ''normalpälsad gen'' och en skinny gen.
Är inte riktigt inne på detta med avel och sånt men skulle nog med största sannorlighet kunna säga att JA det kan dom. :)
Ja lakeland är ju skinny bärare:)
Ja skinny + lakeland kan få både skinny, lakeland och korthår:)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#1 Skrev samtidigt men jag fattade inte riktigt, var det ett ja eller nej på TS fråga? Kan verkligen inte detta… ;)
Ja lakeland + skinny kan ge skinnys.
okej. Efter som Lakeland har en skinny gen, så kan 2 lakeland också få skinny bebisar? Hur står är chansen att 2 lakeland får skinnys? :)
Om man parar en skinny med antigen en lakeland eller en skinny så får de nästan garanterat en skinny unge? eller kan de bara få håriga ungar :)?
Precis 2 lakelands kan ge skinnys, lakelands samt pet.
Jag håller inte reda på hur stor chansen är mellan olika kombinationer då så mycket beror på slumpen.
Skinny + skinny är garanterat endast skinny.
Skinny + lakeland kan få skinnys.

Bör vara som så här:
skinny + skinny = 100% skinny
skinny + lakeland = 50% skinny 50% lakeland
lakeland + lakeland = 50% lakeland 25% skinny 25% normalpälsad/icke lakeland
Sen gissar jag på att det är:
skinny + normalpälsad = 50% lakeland 50% normalpälsad
lakeland + normalpälsad = 50% lakeland 50% normalpälsad
Vilken av föräldrarna som är vilken ras spelar ingen roll, det är ju samma djurart ;)
Okej tackså mycket för hjälpen nu har de klarnat lite! :)
#8 Nä, Skinny + "vanlig" = 100% lakeland :)
#8 Skinn + normalpälsad = 100 % lakeland ^^,
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Ursäkta om jag kapar tråden. Men vad är lakeland? Är det som vanliga grisar fast med nakenfis gener? ^^ 
Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus
#12 ett pälsat marsvin med sträv päls som bär på en nakengen.
#13 Okej, hur vet man att det är en lakeland? Är det bara om man känner till föräldrarna eller avlar på den?
Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus
#14 lakelands har en strävare päls. Annars får man kolla stamtavlan eller prov para.
#15 Fast dom har ju inte alltid sträv päls så det går egentligen inte att skilja dom åt på det sättet. Väldigt ofta är dom ju helt släthåriga men dom kan ju ha även andra pälstyper.
#14 Precis som Lixim säger så kan man i vissa fall se i stamtavlan och veta att dom garanterat är lakelands men ibland så går det inte att veta om marsvinet är bärare eller inte. Men lite enkelt bara, är en förälder skinny så blir ungarna garanterat bärare av genen. Men är ingen förälder skinny så kan man inte veta ifall ungarna ärver genen eller inte. Ibland kan man gå på den lite typiska lakelandpälsen och gissa att dom troligen är lakelands, men man kan aldrig säga att bara genom utseendet att dom inte är bärare.
Typisk lakelandpäls (förutom den lite småsträva pälsen) är ju också att dom tappar/byter päls vid nån/några veckors ålder.