sälja till djuraffär
jag har en fundering.
de flesta här inne har n¨got emot grossister. Såklart!
Men vore de inte b'ttre då om de seriösa uppfödarna kunde sälja ett par kullar eller två till djuraffärerna så de kanske inte behöver lika många marsvin från grossisterna?
bara en tanke.
ja funderar på att göra de själv.
Tycker inte att man ska sälja åt djur affärer alls. Istället kan ju djuraffären sluta sälja djur och dom erfarna uppfödarna få göra det i stället då skulle det kanske inte vara så många " blocket djur" något mera. Djuraffärer säljer nästan åt vem som helst. Jag tycker att en seriös uppfödare inte säljer åt vem som helst utan dom har vissa krav på sina köpare ( vilket är bra) . Bara vad jag tycker
Jo, det är klart. Jag tycker inte heller att de ska få sälja djur alls fakiskt!. Men det kommer ju aldrig att hända. de kommer att fortsätta sälja djur och att köpa från grossisterna. Om man inte börjar avla och säljer till dom.
#3 Om folk slutar köpa från djuraffärer, så kommer de sluta sälja därifrån också! De vill ju bara tjäna pengar, och har ju inte djur om de inte tjänar på det.
4 Ja absolut. Men jag tror inte att folk kommer att sluta köpa därifrån. Faktiskt =/
Man rätt i att inte köpa från djuraffärer utan istället adoptera de djur som behöver ett gott hem. Det behövs att gå ut med mer information om det till folk.
Att avla och sälja till djuraffär är inte någon bra ide.
Jo, förändring kan ske och djurhandel kan mycket väl bli olagligt i framtiden…
jasså. intressant. Hur ska de kunna bli det ? Ohc menar du bara i vanliga djuraffäreer eller privat också ?
Jag skulle kunna tänka mig att sälja till vissa få djuraffärer, men det är inte många. Och då skulle villkoret vara att dem följde lagar i djuraffären (alltså lagliga mått osv) och att dem följer och ger ut rätt information och inte fel info
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Jag skulle aldrig kunna sälja till djuraffär. Jag vill ha kontakt och kunna se var mina marsvin hamnar och ha fortsatt kontakt genom marsvinets liv.
#7 Det kan ta tid, men någon gång i framtiden så kommer säkert djur att ha rättigheter precis som människor har.
Då kommer de inte längre att vara en handlingsvara utan finnas till för sin egen skull.
Men det är nog inget som kommer att ske inom en snar framtid, däremot finns det goda förhoppningar att man får till ett förbud mot att sälja djur i affärer så småningom.
Hundar och katter är ju förbjudna att säljas i affärer i Sverige, det bör inte vara en omöjlighet att få människor att inse att det bör gälla alla djur.
Jag ska inte utveckla detta mera här, men jag hoppas du finner det intressant och forskar vidare lite i djurens rättigheter.
Djurgrossisterna kommer att finnas så länge djuraffärerna finns. Så snälla tänk efter innan du bidrar till deras fortsatta verksamhet.

#4 Nu tror jag inte att djuraffärerna tjänar speciellt mycket på djuren dom säljer, utan det är på tillbehören som dom tjänar, burar, mat, spån, hö osv. Tycker inte heller att djuraffärer ska sälja djur, men så länge det finns efterfrågan så kommer dom att göra det.
Jo, men när folk köper djur så köper de också (oftast) en hel del tillbehör som djuraffären "lurar" på dom. Det var så jag tänkte! :)
jag tycker att det beror på om man säljer till en djuraffär om det är en bra som jag har hafft kontakt med och jag vet att dom har lagliga burar osv så skulle jag kunna tänka mig för om man tar ex djurmagasinet som dom har typ 10 marsvin i en bur så skulle jag inte sälja dom dit.
men om man tar ex sofias så skulle jag absolut kunna tänka mig att sälja dit för dom tar hand om djuren osv… så dom som tycker att man inta ska sälja till en djuraffär borde tänka om för det är helt okej om man säljer dom till en man vet är bra.
och på vissa djurafärer så får man kontakt ifrån dom om djuret är sålt och hur dom mår.
/// Nellie på http://kaninbus.blogspot.com/
Jo, jag följde med en vän när hon sålde till djurffär för ett tag sedan. Hon hade en kull. Och så åkte hon till arkens zoo. och de bara kastade in marsvinen i bruranra som var på tok för små med stora kaniner i.
Så hon tog tillbaka marsvinen och vi åkte till grizzly istället. Där var det stora rymliga burar med fräscht vatten och grönsaker. Och där så höll dom en liten stund i marsvinen och pratade med dem och gosade innan de släppte ner dem i nina nya hem .
#15 det är vad jag kallar en dålig djuraffär (arken) men grizzly värkar vara en jätte bra! :D
16 ja precis. när man märker att djuraffären verkligen bryr sig om djuren så är det kanske okej att sälja dit? =)
17# precis så, innan man säljer dem dit så tycker jag man ska ta reda på fakta om affären osv..
Jo visst är det bättre att marsvinen i butik är från uppfödare och inte från grossister. Många uppfödare lämnar medvetet sina ungar i zoobutik i syfte att att konkurrera ut grossisterna. Endel uppfödare har rätt bra samarbete med sina butiker och det är möjligt att det funkar bra för dem och att marsvinsungarna får med sig vettig info vid försäljningen.
Även om jag tycker att det är bättre att göra så än att låta grossisterna få härja helt fritt så räcker inte detta för mig. Jag anser att inga smådjur ska säljas i butik det främjar inte djurens värde. Som uppfödare anser jag också att jag har ansvar för de djur jag föder upp och i det ingår att hitta ett bra hem åt dem och att utbilda de nya ägarna och ge bra information.
Jag tror absolut att det kommer att bli olagligt att sälja djur i butik i framtiden. Det gäller bara att informera och visa att det finns ett bättre alternativ. Kanske dröjer det många år men det är klart att det kommer att bli så en dag.
Personligen vill jag inte sälja till zoohandeln. Jag håller visserligen med om att det är bättre att marsvinen som säljs kommer från uppfödare istället för grossister.
Men jag vill veta vart mina uppfödingar hamnar, och ha möjlighet att bilda mig en uppfattning om framtida matte/husse. När de väl har flyttat till ett nytt hem har jag inget inflytande längre. Jag har vid några tillfällen nekat köpare. Bla var det en som ville ha sällskap till sin kanin och en annan hade uppenbara psykiska problem. Zoohandlare säljer marsvin i kommersiellt syfte och nekar knappast köpare. Jag föder upp som hobby och för att utveckla avelsarbetet.
Skulle butiksförsäljningen av djur förbjudas, skulle förhoppningsvis fler marsvin hamna i goda hem, och inte på blocket