Dåligt med hö?
Jag har försökt få tag i nytt hö i ett par veckor nu men det verkar vara hemskt dåligt med hö. Det finns i princip inga annonser och inga av mina "vanliga" ställen har något. Nog för att det brukar vara dåligt om hö på våren eller i början av sommaren, men inte så här års.
För några veckor sedan stog det i lokalblaskan att mycket foder blivit förstört och/eller dåligt eftersom det var en så regnig sommar, min undran är nu om det är det här som kan ha påverkat höet också.
Är det bara jag som märkt av det här eller är det faktiskt så att det är dåligt med hö?
Hanna
Pga av denna dåliga sommar m mycket regn som förstorde mycket för bönderna så är det svårt att få tag i hö i år.. halm är hopplöst…
Medarbetare på Gotlandsruss i fokus
Av ett russ blev det russigt värre 
Jag vet inte hur det ser ut hos dig men på Gotland tas alltmer av vallskörden i form av ensilage.Så dels det och dels att det var dåligt skördeväder, påverkar säkert tillgången på bra hö.
HH
#1 - Det är alltså så då, typiskt. Jag får fortsätta hålla koll på annonserna, och snacka med lite hästfolk i bekantskapen - kanske har dom något tips.
#2 - Jo jag har märkt av det men jag har ändå utan större problem kunnat hitta hö i närheten tidigare, nu verkar det jättesvårt…
Hanna
Du får odla eget till sommaren, Hanna! Själv har jag lyckats fylla på hela garaget med höbalar så jag ha förhoppningsvis tills våran. Jag lyckades köpa av pappas arbetskompis som jag inte vet vad han fått det i från, förmodligen egen odling annars så har han köpt det av en bonde så för mig så var det ganska lätt att få tag i. Du får komma hit och se om du hittar någon bonde! Vi har massor :-D
//Emma
#4 - Mitt lager är slut, köpte på mig massor innan sommaren men det hjälper inte nu :P Jag har också massor av bönder, men inte sjutton har dom hö nu ^^'
Hanna
Kan man inte använda ensilage till marsvin?
HH
#1 Beror nog på vart man bor, i Blekinge är det inte svårt att få ta gpå halm.
men hö är ganska svårt, som tur var hade min styvsvärfar redan bokat massa hö så köpt av han :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#5 Hepp, då får dom svälta! Nejmen. Ring till typ någon Arlagård med kossor om ni har det eller så ringer du till våran! Var på studiebesök där i veckan och dom hade massa höööö!
//Emma
#6 Nej, det är förblött, luktar och man gör inte av med en ensilagebale heller? Den får ju bara vara öppen 3-4 dagar max.
#6 - Jo det kan man men det luktar rätt mycket och sen är det väldigt svårförvarat. Jag har 9 marsvin och visst häver dom i sig en hel del hö i veckan men en hel bal tar ett tag och då hinner det bli dåligt.
#8 - Jag hoppas att jag slipper ge dom äckelhö från Ica mycket längre åtminstone, grisarna är inte nöjda. Vincents blick säger "Varför älskar du mig inte?" varje gång jag kommer med maten ;)
Hanna
#9 Det är väldigt olika på hur mycket man förtorkat gräset före plastningen. Det jag använder just nu till mina kor, är nästan som hö.
Jag tänkte väl inte att man skulle köpa balvis men att man kanske kunde få hämta mindre mängd hos någon bonde. Det håller betydligt längre än fyra dagar om det är kallt och det är färdigensilerat.
HH
#11 Du kanske syftar på hösilage? För det är något mellanting mellan hö & ensilage. Ensilage hade inte jag gett mina grisar:)
#10 Jag lider djupt med Vincent!
//Emma
#12 Nej, hösilage är något annat.
HH
#14 Ja det vet jag, men jag tycker det skiljer sig en hel del mellan hö & ensilge var därför jag undrade :)
Här är det oxå dåligt med hö =/ Köpte två balar från bonde för nån vecka sen, men höet är väldigt grovt, så det blir lite mer än vanligt som inte blir uppätet. =/
Inte märkt något härnere än som tur är =)
har inte det problemet. Köper hö hos en "bonde" som bara har hö osv till salu, inga djur. 
Vi tog hösilage till hästarna i år, men även om vi försökt få till hö så hade det nog blivit svårt pga. allt regn.
Möjligtvis att förstaskörden hade gått, men då blir det väldigt grovt i alla fall.
Dock är det inte så jättesvårt att få tag på hö hos mig, inom rimligt avstånd.
Tror det är dåligt med hö iår och det som redan finns börjar mögla för att det är så fuktigt. Här är det så iaf och vet flera som fått slänga massa balar pga av det.
Har inte märkt av något än iallafall, har jättefint hö just nu :)
Mvh /Simona - Medarbetare på marsvin.ifokus
Finns 2 mil väster ut från Jönköping på blocket har jag sett och de annonserar fortfarande, mend det är ju en bra bit från er, har fått tag på ett halvbra hö i år, men det är nog bättre än Icas iallafall.. har tom hittat kvistar i den första balen, men den andra balen var nog bättre tror jag som jag använder nu, fick två lösa balar för 20:- hehe, super pris iallafall. Och marsvinen accepterar det.
Men hittade i Göteborg, kanske värt en sväng förbi där om ni julhandlar i området ;) http://www.blocket.se/goteborg/Ekologiskt_ho__hardpressat_i_smabal_37227762.htm?ca=17&w=115
Annars hade jag åkt runt till lite bönder och stall och hört mig för om jag inte hittat något.
Jag har med svårt att få tag i hö. Eller ja i alla fall hö som jag vill ge till mina grisar och hö som dom vill äta. Har alltid köpt av en hästbonde men årets skörd där går bara inte att ge, marsvinen äter det inte :/ Som tur är har en kompis flyttat sina hästar till ett stall där hö ingår så nu köper jag småbalar av det höet hon redan hade köpt på sig i det andra stallet, men när det tar slut vet jag inte vad jag ska ta mig till.
Jag var på Granngården i dag och köpte bla höbal, de hade ett stort gäng balar av både halm och hö. Mina marsvin tycker om deras hö och själv tycker jag det doftar gott om det :O)
De finns på väldigt många orter dock ligger deras hemsida nere under helgen pga uppdaterinagar men sök på Eniro om ni vill veta var de håller till.
Vår bonde hade också snålt om hö i år. De hade egentligen inget kvar till salu sa de när vi frågade i slutet av oktober, men de var snälla och skrapade ihop fem småbalar åt oss ändå. :) Nu behöver vi inte börja tänka på inskaffande av mer hö förrän i februari-mars igen.
#10 Nämen, ger du av de där minipåsarna på Ica?
Kan du inte köpa nån säck i någon djuraffär istället åtminstone? De där små är ju sviiindyra…
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
Vi köper Hö i påsar på granngården. Men där finns de mycket hö…. Fast de e ju i påsar och inte i störe mängd ca 30L.
Min vanliga höbonde har haft så brunt och tråkigt hö hela året så senast när jag skulle köpa blev det från bonden vi köper av till hästarna. Han är dessutom närmare så det passade bra. Dock fick jag slänga en hel bal pga. mögel! En bal är bra och den tredje återstår att se om den är fräsch. Usch vad trist…
#23 Om det ändå var i Göteborgstrakten… Uddevalla ligger en bra bit från Göteborg tyvärr.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Förra sommaren var jag och en kompis i Lindome (Strax utanför Göteborg) och köpte hö av en bonde. Verkligen gööörfint hö, billigt var det också! (Vanliga 4-kantsbalar)
Jag har inte varit i kontakt med honom sedan förra sommaren - men om det är någon som vill ha hans nummer för att ringa och fråga - så kan jag skicka det i ett PM!
Hua vilken skräcktråd! Hö och spånbrist är en mardröm! ännu har jag inte hört om några problem i mina trakter men det kanske kommer. Fy vad jobbigt och dyrt om det strular med hötillgången.
Märker att jag har tur när det gäller hö nu, Köper av en som levererar jätte fint hö till jobbet, grönt och luktar super gott,
Marsvinen älskar det och det blir nästan inget spill all av det,
Ger ioförsig 60:- balen men det är grisarna värda
.
Förut har jag alltid köpt från ett ställe som säljer för 80:- balen men dom senaste balarna har varit så mycket hårt i så grisarna lämnat massor, sådana mängder att dom kunnat bygga gångar under höt.
ne fortsätter köpa från våran hö leverantör ;) Då marsvinen till å med går upp i vikt på höt ;)
visst förstår jag marsvinens STORA behov av hö, och nu bor jag ju långt söderut så det är kanske är annorlunda här…men…här iaf finns det jättemycket grönt långt fint gräs fortfarande överallt…varför inte plocka det till dom? Jag gör det ofta och hade lätt kunnat få ihop nog att fylla matsäckar från obesprutade områden varje dag, men jag har dock bara två små pojkar som inte behöver några stora mängder.
Jag har haft marsvin i Australien som levt enbart på gräs, (dom ratade totalt höet och gick frigående på gräsmattan så det fanns inget sätt att tvinga dom att äta hö istället för gräs)…dom fick aldrig diarre eller några problem av det, men drack desto mindre vatten bara, fiberässigt har gräs samma innehåll som hö…jag borde nog sluta det här inlägget, märker att jag är på väg ut ur sammanhanget helt..oops
…
bara en ide', jag tänkte att om man varvar färskt gräs med lite halvdant hö så gör det kanske inte så mycket om näringsvärdet på det höet du/ni/man kan få tag på är lite lägre..
#32 På sommaren är det ett väldigt bra alternativ jag tror de flesta plockar massor av gräs till sina marvin jag gör det absolut. Gräs är jättebra marsvinsmat och mina äter säkert bara hälften så mycket hö på sommaren för de hellre äter färskt gräs. Men Svenskt gräs även Skånskt gräs tappar en hel del av näringsvärdet så här på vintern även om det ser grönt ut så är det inte sommarkvalitet på vitaminerna i det. Det är ju inte farligt att äta vintergräs men det är mer näring i hö som torkat och bevarat nyttigheterna när gräset var som bäst.
# 33 Jag håller med, men tror starkt på det som ett alternativ (här där vi knappast ens haft frost än iaf) när hökvaliten är sämre pga brist på tillgång, det var bara så jag menade, sen vet jag inte om det varit mkt frost, alt. snö mer norrut, har dålig koll på det..
Jag har väl även det synläget att färsk mat, det gäller verkligen all mat, är "mer levande" än torkad alt. fryst både för människor och djur.. marsvin torkade ju knappast sommarhö själva i det vilda, dom åt ju klart vintergräs på vintern som huvudföda.. (mina får dock hö, och gräs, olika sorters ogräs, örter och grönsaker eftersom "vanligt gräs" inte har särskilt stor variation på gräsarter generellt sett, och det har inte hö heller)..
Nä snart får jag nästan starta ett nytt inlägg om det här, jag bara tänkte högt och skrev ned det..
#32 Ja marsvin måste ha fri tillgång till det, precis som kaniner :)
Jag bor med i söder (Blekinge) men här har jag inte märkt brist på hö :)
Och nu är det i princip ingen näring i gräset :)
Man kan inte jämför Sverige med Australien ^^,
Jag har verkligen skitsvårt att få tag på hö! Det bara dammar allting! EN gång på alla år jag har haft marsvin har jag varit 100% nöjd med höet.
Har hittat ett ställe nu med bra hö trots att det dammar litelite, tänkte köpa för hela året på en gång för annars står jag väl med lång näsa för att det är slut nästa gång jag behöver.
Frågan är om man verkligen inte får tag på något hö, vad gör man då?
#37 Det har då aldrig varit slut på Granngården butikerna här vad jag vet. Så även om man nu inte får tag på hö hos en bonde eller häststall så finns det ju hö att köpa.
Det skulle inte jag tveka att göra om det nu inte gick att få tag på.
#29 Du får gärna skicka numret till mig :) Det kanske är samma som jag har köpt ifrån då det också var i Lindome. Förhoppningsvis inte.
Just på sommaren brukar de flesta ha jättefint hö, men det är nu i december (särskilt när det varit så milt och regnigt) som det är dålig kvalitet och stor risk för mögel. Tyvärr.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus