Skorpa bakom örat ..
Vår minsting som vi fick hem igår kliar (kliade) sig väldigt mycket och bakom sitt ena öra har han en sårskorpa elr liknande. Kan det vara för han kliat sig (hans klor är väldigt vassa) eller det är löss elr ngn form av skabb?!
Jag vet tyvärr inte hur han haft det innan, men jag tror han varit väldigt utstött i sitt förra hem. För han är mager och jätte rädd när man ska klappa honom.
Kan påpeka att jag ej köpt honom i en djuraffär .. utan tog godhjärtat emot honom när jag fick reda på att de som hade han innan inte ville ha fler marsvin än de redan hade.
Tacksam för all hjälp :)
Kan det vara mjällkvalster?
Annars kanske det bara är en sårskorpa..? Om han var utstött menar jag, så kan de andra ha varit "elaka" och bitit honom?
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Det ser inte ut som på bilden, utan mer som han blivit biten elr ngt .. Har försökt fotografera det, men blir för mörkt.
Finns det ngt man kan göra mot skorpan, eller det försvinner av sig själv? Tycker så synd om den lille killen ;(
ta lite olivolja i en skål och doppa en tops i. Smörj in skorpan och se om det läker
Helena

#3 Tack, ska ner och köpa hem det imorron och se om det hjälper !
Kan ju passa på och fråga en sak till nu då :)
Kan deras sår klia och sådär? Så det inte är något annat också ..
Jag brukar använda Helosan-salva.
Det är antiseptiskt och bakteridödande och inte farligt om han får det i sig.
Gnid in generöst.
// Shintaida

#5 Okej, Men det låter toppen ju .. Men vilket är att föredra, olivolja eller Helosan - salva !?
olivolja är mest naturligt, men det är viktigt att du inte får för mycket på topsen, då det kladdar in sig i pälsen, det är ju fett :)
Babyolja kan man oxå använda, men det är inte lik bra
Helena

Nej man ska inte ta för mycket, vet hur det e med olja .. grggigt o halt *skratt*
Ska iväg med han idag och kolla .. för det verkar som han har svamp eller ngt
Kliar och biter hela tiden sig i päslen och har hittat små tussar med hudavlag på .. Och har han svamp eller ngt nu så har han verkligen inte haft det bra på sitt förra ställe *arg*
Oj, ja, det är bäst att du åker in med honom.
Helena

Japp, är väldigt orolig för den lille stackarn !! Det sista jag vill är att han mår dåligt :( Sitter o väntar på min skjuts så jag kommer iväg ..
Men OM det är svamp, det går väl att behandla?
Ja, det gör det. Hoppas att det går bra för den lille :)
Vad heter han?
Helena