Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 4091 ggr
Misarn
0

Böld på käken

Våran Zooie har fått små knölar på sidan av käken, vi var till veterinären och gjorde stickpro och kollade tänderna och tänderna var jättefina och proverna visade en fettknöl med infektion i. Nu har hon gått på antibiotika Bactrim i 10 dagar och tycker knölarna har åkt ihop och är en enda oregelbunden knöl, stor som en nagel, har ni varit med om liknande och vad tycker ni man ska göra!? Har ni varit med om liknande själv!? Hon äter och verkar inte lida av den och den är inte ivägen för henne!

lillamarsvinet
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

mitt minsta marsvin Lisa hade en stor böld liknade sak på halsen,som var stor/större än en pingisboll.hon verkade inte ha ont och så och vi tänkte åka till vet. men när vi hade pratat med vetrinärena på telefon så visade det sig att det skulle kosta 4000 att ta bort den.vi bestämde att vänta lite och se om den försvann innan typ 5 dagar och annars skulle vi åka till vetrinären.den 4 dan så spräckte den och vi klämde ut det sista varet och badade 2ggr per dag med asolsprit,och nu,efter typ 3 månader ser man inte enns att den har funnits;)

hoppas knölarna försvinner!

♥kram Linnea♥

Misarn
0

Knölen är inte lika stor som en pingisboll och verkar sitta mera på utsidan men hoppas att den trycker sig ut så att den spricker som eran gjorde eller att den försvinnner vore det alldra bästa, men det kan nog bara tiden utvisa! Satt knölen på den sida som Lisa visar på bilden!?

lillamarsvinet
0

på högra sidan från bilden,satt den.

♥kram Linnea♥

[apprecier]
0

Min Toby hade haft knöl på kinden, som sprack upp sig självt. Sen fick han igen på vänstra som också sprack upp till sist. Nu idag efter halvår syns det ingenting alls att han haft dessa knölar.

Misarn
0

Nu har Zooies knöl vuxit och hon har tappat lite i vikt vet dock inte om vikten är pga större bur, bölden har vuxit sig närmre käken och går inte att flytta på samma sett som tidigare.

När vi tog stickrpov så sa veterinären att det INTE var cancer men att det troligen är en fettknöl men dom växer väl inte sådär!? Varböld kan det inte heller vara för det kom inte ut något var när hon stackhål på den.

Har ni varit med om något liknande eller har ni några förslag på hur jag ska gå till väga!? Är så otroligt orolig för min lilla tjej!

godisgrisen
0

Aha var det du som frågade om bölder på min blogg! Jag har svarat lite luddigt där… Jag vet inte vad det är men troligen inte dessa "undomsbölder" som jag hade problem med för några år sedan. Hoppas verkligen att det löser sig och det gör det säkert också om det nu inte är tänderna.

Misarn
0

#6,Har varit så mycket i huvudet idag, har lyckats tappa bort din blogg-adress så har inte kunnat gå in ock kika, vad var det du skrev!? Veterinären kollade tänderna och dom såg jättefina ut!

ponytails
0

De bölder som är vanligast på marsvin och som jag sett är:

-talgkörteltumör (men bara sett på hela kroppen, inte huvudet)

-lymfangit (varböld i lymkörtel)

-lipom (fett-tumör)

-rotspetsböld (infektion i en tandrot som dessutom kan vara felväxande). Detta syns inte på tanden utan kan bara ses på röntgen.

Inget av dessa pasar in på ditt marsvin. För det skulle inte vara cancer och det var fett i bölden. Om det inte hade varit fett med i bilden så låter det som en varböld i lymkörtelvävnaden runt halsen/käken.

Äter Zooie normal eller tuggar hon långsammare och som om hon har glas i munnen? Då kan det vara tandrots besväret.

Håller tummarna att det blir bra!

Misarn
0

Våran veterinär ringde tillbaka idag och hon sa att det är mest troligt att det var Lymfangit och att man skulle kunna operera men det brukar komma tillbaka så det inte var något hon rekomenderade. Hon sa också att man skulle kunna göra en "odling" för att se hur det utvecklas eller så sa hon att det var avlivning vilket jag förstod när hon blev tyst när hon skulle berätta det tredje alternativet.

Vägde Zooie idag och hon hade gått upp 232 gram sen sist vi vägde henne, så nu väger hon 1032 gram, hon är pigg och glad och äter med väldigt god aptit så jag tänker avvakta och se hur det utvecklas och så får hon leva tills den dagen då man ser att det blir sämre och hon lider, för just nu känns det så dumt att avliva ett annars friskt marsvin som knappt är 1½år. Jag tänker kämpa för att hon ska få ett så värdigt och långt liv som möjligt!

ponytails
0

Det är alltså samma som inlägg #1 fick på sitt marsvin. Hoppas det går lika bra för din Zooie.

Jag har gjort flera odlingar i mitt eget projekt på vår veterinärklinik på lymfangit men det visar nästan aldrig något.

Om man opererar bort lymfknutan så kommer det inte tillbaka. Men om veterinären menar att man opererar dit en dräneringslang så kan det komma tillbaka när man tar bort slangen efter 5 dagar.

När bölden är "mogen" kan veterinären suga ut innehållet med en kanyl utan att behöva söva marsvinet. Och dessutom snitta upp ett litet hack i huden så det kan rinna ut lite till om det bildas nytt var den närmaste tiden. Tyvärr känner inte alla veterinärer till att marsvinen inte protesterar på en sådan behandling och söver dem i onödan. (Det är till och med så att flera kunniga uppfödare själv kan snitta upp sånna här halsbölder på sitt marsvin.)

Misarn
0

#10 Det som är synd är att det kanske finns max 2 "mer kunniga" veterinärer här i Dalarna på marsvin och då är inte ens dom alltför bra, men jag ska avvakta och se åt vilket håll det går, man får hålla tummarna och ge henne extra C-vitamin och hålla sten-koll på henne! Jag känner igen som kan utföra ingreppet på henne men vill inte betala 1400.- för att en okunnig veterinär ska göra det heller. Jag litar inte 100% på dom på Falu/borlänge djursjukhus efter att dom gjort så mycket fel med Samson.