KAOS i marsvinsharmonin!
Jag har kört till det för mig totalt ikväll… allt kändes som en bra ide och nu är det totalkört i harmonin här. 8 marsvin gick i lugn och harmoni, nu har jag 6 helt galna marsvin…
Fördelningen såg ut så här innan.
-Avdelad bokhyllebur - Plura och Hugo i ena sidan, Charlie och Chivas i andra sidan.
-Våningbur - Spader och Nelson överst, Humla och Haiya underst.
Det har aldrig varit några problem, allt har funkat perfekt.
I bokhylleburen kan man ej fästa vattenflaska, och jag har därför fått sätta in skålar. När Plura var dålig blev jag orolig att han inte fick i sig vatten och ordnade en provisorisk lösning där jag fäste en flaska i en plastlåda som jag tyngde med en sten. Jag har dock oroat mig för att Charlie inte får i sig ordentligt med vatten från sin skål då jag aldrig sett honom dricka, däremot drack Chivas ofta.
I våningburen går det dock att fästa flaskor, och där gick flickorna på botten med skål ändå som de är jätteduktiga på att dricka ur. Jag tänkte därför att bäst vore att byta plats på Charlie+Chivas och Humla+Haiya så att flickorna kan fortsätta med sin skål och pojkarna får sin flaska.
Jag skulle ändå städa alla burar så jag storskurade dom i varenda vrå jag kunde komma åt. Redan här gjorde jag mitt första misstag. Jag vek ihop flickornas fleece och skulle bära denna med innehållet till badrummet där jag brukar rista av dom över badkaret. Redan när jag lyfte upp fleecen märkte jag att jag inte vikt den ordentligt och det därför föll ut innehåll. Snabbt la jag ner den på ena sidan av Spaders och Nelsons bur och hämtade en plastpåse. Jag vet inte vad jag tänkte, jag tänkte antagligen inte. De blev helt galna. Jag slet bort den fort men ja, de har bråkat med varandra sedan dess, rider varandra, skriker som galningar och springer runt runt runt. Spader har varit på väg över burkanten flera gånger.
Nästa då. Stoppade ner Haiya och Humla i Charlie och Chivas bur, Plura och Hugo bredvid brydde sig inte nämnvärt över att det kom nya grannar, men flickorna däremot blev helt galna och skulle till varje pris ta sig in till Plura och Hugo. Båda två var på väg över 30 cm brädan som avdelar bokhyllan och grävde som jag vet inte vad. Skrek och skrek och bara skulle över.
Och så har vi Charlie och Chivas som sattes i flickornas bur som trots grovstädning stank flicka och de fick fnatt.
I panik svängde jag om alla till sina gamla burar igen, men jag har ju redan startat krig i dessa marsvinshuvuden och nu skriker alla i panik. Alla utom Plura och Hugo som beter sig som vanligt.
Åhhhh, vad gör jag nu??
- Marsvinsmys - Handgjorda mysgrejer till marsvin.
- Nums Marsvin - Vår uppfödning av finaste marfisarna.
Jag vill nog säga att det har lugnat ner sig rätt ordentligt nu… verkar det som iaf. Det gnälls och burras och smånaffsas på varandra en hel del men det verkar lugna ner sig..
jag har skiftat plats på marsvinen förut, utan att ens städa speciellt supernoga, men aldrig hade vi flickor då. Jag borde väl ha förstått men som sagt tänkte jag inte.
Ha is i magen. De är endå inte påväg att ta livet av varandra. De kommer troligtvis att lugna ner sig efter några timmar (eller efter en lite längre tid). Jag har nångong för några år sedan gjort en liknande misstag och allt slutade tillslut bra. Dina marsvin är ju rätt unga(?) också så de borde hitta harmonin ganska lätt igen.
Se bara till att de inte stöter sig om de är ännu påväg över burkanten.
Sanni - Sannis marsvin (obs! endast på finska)
Jag skriver visst ganska sakta när du han redan skriva till :D Men skönt att de har lugnat ner sig!
Sanni - Sannis marsvin (obs! endast på finska)
#2 Tack, jag hoppas du har rätt. Kändes som om allt bara rasade, vi som haft en så lugn harmoni mellan alla marsvin trots att de sitter så nära varandra.
Jo, de är alla mellan 2-8 månader. Jag kommer absolut inte byta plats på dom igen, det var jätteläskigt när 3 marsvinspar blev galna på en och samma gång och jag stod i mitten i panik och visste inte var jag skulle börja eller vad jag skulle göra… nu är det lugnare dock. Ibland börjar de smågnabbas lite men mest är de tysta nu.. Jag har ställt kompostgaller mot kanten så Spader inte kommer ut och nu verkar det inte intressant att försöka längre.
Det kommer att gå bra ska du se :)
Lite smågnabb kan det vara, så länge dem inte slåss :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Köp cykeliflaskhållare så kan du sätta fast flaskor lätt och smidigt. Så kanske du slipper en massa krångel.
Men dom har lugnat sig vid detta laget nu va?
Och med båda könen så får man passa sig. :-)