lite lustig fråga men...
hej!
jag är en som ALDRIG har parat mina små grisar, jo jag undrar om det bästa är om man ska skafa en hane eller låna.
Först och främst ska du se till att du har tillräkligt med information om avel och vet vad du ska göra om det blir komplikationer. Det är inte roligt att missa sin lilla gris i värsta fall. Tänk efter är du verkligen färdig för att ta en kull? Har du rum för alla ungarna om du inte får sålt någon?
Men annors tycker jag att det bästa i din situation är att låna en hane :) Samtidigt kan du få hjälp och stöd av hanens ägare om h*n är t.ex. en van uppfödare och vet vad man ska göra i olika situationer.
Sanni - Sannis marsvin (obs! endast på finska)
Det är en hel del man ska tänka på innan man tar ungar på sina marsvin:
- Har man extra bur att ha ev hanungar i när dem ska säras ifrån mamma & syskon vid 4 veckors ålder?
- Har man extra burar/plats till ev osålda ungar
- Tillräckligt stor bur?
- Veta vad man gör om någon skulle gå fel
- Ta reda på vilka färger man inte får para
- Är mina honor till räckligt gamla? 8mellan 7-12 månader gamla vid första kull).
Det är några saker man bör tänka på.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
tack så himla mycket tror jag ska tänka på detta ett tag till, men vi får se, men först ska jag vänta till de blir lite tamare. honan vi tänker para är bara 5 månader så jag får ju ändå vänta till hon blir stor nog.
ps. min mamma och storasyster hjälper min med mina marsvin och min syster kan väldigt mycket så jag är ju inte själv med ansvaret…
Jag skulle rekommendera dig att läsa den här sidan innan du överväger att låta para en av dina honor. Det finns så många marsvin som behöver hem idag och en parning kan innebära att du förlorar honan.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus