Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 8495 ggr
Lyan
5

Ringorm på utställningar

Kom på en sak häromdagen. Utställningarna hålls ju oftast i samma lokaler, iallafall här nere i Sydväst. Borde det inte finnas en massa sporer i lokalerna då? Det kanske är därför så många får Ringorm från utställningarna, att det helt enkelt ligger kvar i lokalen och lurar

Hultan
0

Fast då borde ju alla människor som vistas i lokalerna däremellan också få Ringorm.. Känns som att man borde upptäcka det. Fast man vet ju aldrig. Folk kanske inte lägger ihop 1 och 1.

Med sunt förnuft kommer man långt!

Fridaaaa
0

#1 Fast jag tror att djur lättare får Ringorm än människor? Bara känns så i alla fall..

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Hultan
0

#2 Så kanske det är, jag vet faktiskt inte. Hur som helst så kommer man ingen vart med problemet så länge man inte sanerar lokalerna efteråt. Det har du helt rätt i Lyan.

Med sunt förnuft kommer man långt!

Fridaaaa
0

Ja jag tycker med att man borde göra det. Borde vara en rutin.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Lyan
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har ju haft Ringorm på mina allt för många gånger och jag har aldrig fått det trots att jag verkligen är slarvig med att tvätta händer och sådant efter jag har kelat med dem. Trodde att jag fick ett ringormsutslag för ett tag sedan men är inte säker för det kan ha berott på medicinen jag äter, har fått utslag av den tidigare men kommer inte ihåg om de kliade som detta gjorde. Min lillebror kollade på det oc´h han tyckte inte att det såg ut som Ringorm men då var det rätt sönderkliat (ett tips om ni är rädda för Ringorm, syssla inte med kampsport som tex brottning, det är enligt bror väldens bästa sätt att få Ringorm XD)

Jag kan också tänka mig att det är svårare för skiten att sätta sig på människor eftersom vi duschar och tvättar hår och kläder så ofta, på marsvin och utrustning har det ju en chans att ligga och gotta till sig ett bra tag innan de badas nästa gång.

Problemet med att sanera lokalerna är ju att det kommer bli ett extremt extrajobb plus svindyrt. I Landskrona har ju dessutom alla stolar tyg plus att lokalen är både stor och svårstädad.

Jag skulle mycket väl kunna tänka mig att lokalerna som används ofta är rena smittohärdarna men vad ska man kunna göra för att förhindra det? Ett riktigt dilemma :-/

flocken
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#5 just det med utslag som man själv har får man faktiskt gå ner till läkaren.  detta utslag fick jag i somras. Började som en liten röd fläck & sen spred sig. Jag var säker på Ringorm. Men jag hade fått Borrelia. Fick en stark pencillin kur & det började försvinna. Har nu ett svagt ärr som en cirkel på armen just för att jag rev sönder det så det blev infektioner.

Ditt kan jag tyvär inte säga vad det är

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

ponytails
0

Jag tror inte själva lokalerna är problemet med spridningen av Ringorm. Jag tror att den ändå ganska stora marsvinshandeln som förekommer på utställningarna ställer till det. Obadade leverans och till salu djur, en del från ställe där uppfödare importerar och byter marsvin ofta, har för många djur och eller dålig hygien i sina burar. Jag har själv checkat in marsvin i flera år. Otroligt många sitter redan tidigt på morgonen i skitiga transportburar. Flugor hänger med hemifrån etc. Att sanera en lokal är ganska orimligt. Man får sanera sig själv, lägga kläder i tvätt. Hålla nyinköpta djur i karantän. Separata transportburar hem osv. Ringorm kan finnas på ett djur som ser fin ut i pälsen och bryta ut efter stress, som transport och nytt hem. En del människor är känslig för Ringorm, jag t ex. Annars är det vanligast på barn och gamla männiksor. Så det kvittar hur noga jag är med hygienen. Jag får utslag ibland eftersom jag jobbar med djur. Katter är de vanligaste symtomfria smittbärarna där jag jobbar.