Åh nej! Hon är nog dräktig igen!
Som ni nog har läst så fick min marsvinshona ungar för sex veckor sen, men i dag märkte jag att hon kändes dräktig i gen! Hon är tjockare och har gått upp i vikt. Någon av hennes ungar måste ha parat henne, men jag flyttade ju dom när dom var 4 veckor, verkar jättekonstigt.
Är det farligt för henne om hon får ungar i gen? Kommer ungarna bli missbildade?
Det är väldigt osannolikt att någon av hennes ungar har parat henne. Även om en av dem hade lyckats para henne vid tre veckors ålder (extremt osannolikt) så skulle hon då bara vara tre veckor dräktig och du skulle inte märka det ännu.
Hur länge gick hon kvar med hanen som var pappa till kullen?
Ja det verkar ganska osannolikt men jag tyckte hon verkade tjockare än innan. Hon kan inte blivit parad av pappan för hon blev borttagen från han flera veckor innan hon födde.
Jag kanske bara inbillar mig.
#2. Hm, vi kan ju hoppas det :)
dom blir väl aldrig missbildade?
jodå marsvins ungar kan bli missbildade tex. om man parar dalmatiner med dalmatiner och roan + roan det kan bli missbildat men fast man inte parar dessa s å kan dom bli missbildade. sen kan dom bli missbildade vid inavel.
jag vet det där med roan och dalmatiner. jag läste ngnstans att dom inte kan bli missbildade av inavel..
Det beror väl på hur pass långt inaveln går?
kanske det..

det vore väldigt osannolikt om ditt marsvin blivit dräktig av ungarna! många jag känner har mamman och ungarna tillsammans och det går utmärkt. förresten måste dom få va med sin mamma tills dom är minst 6 veckor. men om du är orolig,ring din eller någon uppfödare,gå till vetrinär(svindyrt)eller gå till närmastte djurbutik,där kan du säkert få hjälp-:)
annars kan du ge ditt marsvin ett vanligt mått mat och om den går upp hastigt i veckorna så kan du ju vara säker,men lägg ditt marsvin carje vecka på en matvåg och se skilnaden från förra verckan.
Marsvinshanarna ska absolut inte gå med honan i sex veckor..
Den här tråden är gammal dessutom :)
Helena

ja,jag byr mig inte
#11 vadå bryr dig inte? 
- Mvh Emma