Vad kalla rubinögd lilac?
Vivi är ju en rubinögd lilac, kan man kalla det De lilac eller det heter rubinögd helt enkelt?
Är Vivi rubinögd så är hon inte lilac. Då är hon grey.
Lilac har röda ögon.
Nope, hon är lilac, iallafall enligt Jens Lindgren
Hon är ljusare än ljus och har inte minsta lilla likhet med grey förutom ögonen

Men grejen med lilac är väl just att de är rödögda? Är de inte rödögda så kan de väl inte vara lilac heller. Då borde hon ju vara en grey med färgfel, urblekt grey liksom. Som att jag har en goldenkille som egentligen är ALLDELES för ljus för att vara golden, men han räknas fortfarande som en golden "med dålig färg". Tror iaf helt klart inte att man kan kalla henne de lilac för den färgen finns ju inte.
Ni får fråga Jens Lindgren, jag har också förstått att lilac är rödögda men tex Carob har ju en beige och en grey gen, kanske samma med rubinögda lilacs, en lilac och en grey
Ok, har Jens sagt att hon är Lilac så är hon det,fast då måste hon vara rödögd i alla fall.
Lilac är alltid rödögd.
Grey är alltid rubinögd.
Så står det i standarden i alla fall.
Jag har en hane här som ser typisk Grey ut
fast han är rödögd så jag reggar honom som Lilac.
Så jag hoppas att det stämmer.
Fast enligt Jens Lindgren är inte lilac alltid rödögda. Har hört honom säga det två gånger om två olika marsvin

#6 Men standarden då? Det funkar ju liksom inte, då skulle det ju finnas pe grey och de beige osv också och då måste ju standarden göras om. Möjligen att din hona kan ha färg som en lilac men med rubinögon, men då måste hon ju vara feltecknad och inte gå regga. Annars faller ju liksom hela grejen. Inte för att det skulle spela mig någon roll men…bara för saken liksom.
Nu blir jag fundersam.
Måste höra med Jens vad han menar med det.
Men det finns ju MASSOR av färger som inte är godkända, finns inte de heller?
Hon är reggad som lilac tror jag eller carob, kommer faktiskt inte ihåg.
Det finns väldigt många felreggade långhår där ute så en mer eller mindre tror jag kvittar. Har stött på ett antal "sepia" (svart med creamgen) reggade som choklad, en orangeagouti/golden/white reggad som chocolate/ golden mm
#8 Du får rapportera svaret :-)
Se om Ida hittar denna tråden också så vi får höra vad hon säger. Hon var på samma utställning när Vivi blev färgbestämd men jag visste inte att det var hon så jag frågade aldrig :-(
Jo, fast det här är ju lite speciellt.
Det är ju bara ögonfärgen som gör att man vet säkert om det är en Lilac eller en Grey.
#10 Hör av mej så fort jag har pratat med Jens.
De heter RE Lilac.
Sen är det ingen som kan säga med säkerhet vad de är genetiskt. Kanske är de bara otypiska grey, eller så är det ett helt eget anlag. Helt klart är att de inte är helt enkla. Både Lilac och grey varierar stort både i pälsfärg och ögonfärg och genetiken är inte alltid alldeles enkel att följa.
Jag har dock inte sett några säkra belägg för att det finns ett eget anlag som ger rubyeyed lilac, men det finns en del som pekar på att det finns.
#13 Oki, tack :-D
Tänkte att det kanske skulle kallas de eftersom rubinögda golden och white heter de.
Jens sa att det kommer (troligen) bara bli grey och lilac, rödögd eller rubin i hennes kull iom att pappan är grey. Ska bli väldigt spännande iallafall.
Hoppas någon lyckas reda ut vad de egentligen är för något så man säkert vet vad de ska kallas :-)
På häst och hund finns det gentester för att få reda på färg, hade varit kul om det fanns på marsvin också!
#13 Så det finns Re Lilac.
Finns det Pe Grey också?
#14.Då behöver jag inte fråga Jens.
#15 Jo, de finns. Sen är frågan om de kanske genetiskt egentligen är ljusa grey. Det vet man inte riktigt.
Rödögda grey har jag däremot aldrig hört någon prata om. De är troligen bara mörka lilac. Jag har sett verkligen jättemörka, nästa chokladfärgade lilac.

För mig som långhårsuppfödare som har både p och pg i mina linjer, så är det ett RENT ELÄNDE att avgöra om det är lilac eller grey..!! Jag försöker att låta ögonfärgen avgöra - även om pälsfärgen "vill" något annat. Så ljust röda ögon är för mig en lilac - även om pälsen skulle vara "greymörk". Och rubinögon är på samma sätt grey - även om pälsfärgen är väldigt ljus. Just långhår är inte färgavlade på samma sätt som selfarna, så jag tycker det blir väldigt svårt att utifrån de rasrena selfarnas rasstandard försöka avgöra vad som är vad på en lunka…. För att inte tala om att avgöra om det är en silverargente eller grey silverargente….
#22 Men vi har ju kommit fram till att hon är en lilac…
De greylånghår jag har sett har varit väldigt tydliga och jämna i färgen. En så fin att en uppfödare tänkte använda honom för att förbättra greyfärgen på sina selfar.
Men långhåren kan verkligen vara luriga, jag har bla en sheltie som är så ljust golden att min buffpet är mörkare. Likaså har jag en texel som är färgbestämd zobelagouti men att till hundra veta att hon är zobel och inte en blaskig svart går inte att veta.
Jag har en Lunkarya/peruan(?) hona, Daga som är white/silver nånting och hon har mörkröda ögon fast inga sånna där rosa kanter runt ögona som min tex Signe har som har mer rosa ögon än röda.

#24 Förmodligen grey silverargente då…
#24 #25 Daga är silveragouti, det är jag säker på utifrån de bilder jag sett ;) Hon är ruby eyed.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

#26 Aha - tog för givet att det "var något gåaktigt" då det var det tråden handlar om. Jo, alla silveragouti är mörkt rubinögda så det stämmer ju ;-)
#22 Ja.. jag är egentligen mer inne på din linje. Brukar kalla dem ljusa grey och kommer nog göra så tills någon visar att det finns ett separat anlag för rubyeyed lilac.
En knepig grej är dock att rubyeyed lilacs sägs ha dykt upp första gången i self lilac kullar…
En annan knepig grej är att helt röda ögon kan mörkna, ibland mycket sent d.v.s. en bra bit efter ett års ålder. Speciellt vanligt verkar det vara när marsvinet dessutom har blekanlag som cream och silver. Kanske är det bara så att dessa anlag påverkar grey extra mycket. Vem vet. ;)
#26 Ja hon är reggad som white/silveragouti.
Det jag reagerade på var att #22 sa att "så ljust röda ögon är en lilac" därav mitt svar i #23

#28 Tack Ida! Det förklarar varför min lemon/lilac "har fått" mörkare ögon. Ett tag var jag nära att tro att hon eg. var en ljus grey, men det "stämmer" liksom inte heller. Du är en klippa
!
#28 Vivis pappa var ljus saffron också, kan ögonen bero på det då?
Bara så att jag inte var otydlig nu. Ingen vet vad dessa rödögda som mörknar egentligen är. Kanske är de grey men att blekanlag påverkar pälsfärgen och ögonfärgen.
Vad jag vet (via andras testparningar) är att cdch och crch påverkar färgen beige extremt mycket. De kan faktiskt bli nästan gräddvita. Kanske påverkas även lilac och grey i större utsträckning än man tror?
I flera av fallen med grey/lilac som föds rödögda men blir rubin så har det varit ett ch med i spelet.
Har tråkigt så knuffar lite på denna tråden
Efter mycket om och men och gråa hår (hihi) så har det visat sig att både Vivi och Pruð är pgp, de har alltså ett grey-anlag och ett pe-anlag och efter att ha pratat med flera som har marsvin som har pgp så kan det ställa till med en himla massa i färgerna. Numera är även Pruð rubinögd, ögonen mörknade extremt sent, men inte så mörka som Vivi vars ögon är nästan svarta.
Ungarna i kullen som Vivi väntade när tråden startades fick också väldigt märkliga färger och eftersom 2 tyvärr har gått bort vet jag inte hur de blev i färgen som vuxna. Den sista är väldigt varm lilac (men hon är fortfarande för ung för att säkert säga lilac, hon kan vara pgp) som ser nästan beige ut, eftersom hon har gett golden med en creamhane så vet jag att hennes färg inte beror på tex creamblekning.
Jag har även numera en lilachona som är extremt mörk, funderar på om hon kan vara en av de chokladiga lilacs som Ida nämner i #16
Har även haft en kull där jag först nu börjat fundera på om de var pgpg och pgp och inte pgpg och pp. Eftersom jag kom på att eftersom pappan var dark eyed så kunde han bara bära antingen p eller pg och den ena ungen var riktigt grafitgrå med rubinögon så han borde rimligtvis ha varit pgpg om jag utgår från vad jag har fått ihop om anlagen men då måste mamman ha varit pgp (vilket jag tvyärr inte vet då hon dog kort efter att kullen föddes ocg jag har inga bra foton på henne). De andra ungarna var väldigt mustiga i färgen men hade röda ögon. Dock ser den ena ut att ha rätt mörka på fotona, han dog tidigt pga sjukdom i sitt nya hem. De andra två var satiner och dog även de tidigt så tyvärr vet jag inte om deras ögon skulle mörknat mer.
Massa pladder :-P
På bilden sitter Vivi närmast, sedan Pruð, Vida och längst bak Sanna (Nightmares Oksana). Vivi och Pruð är pgp, Vida är för närvarande rödögd pp (hon kan vara pgp), Sanna är pp
Citat från inlägget ovan om den andra kullen.
"Har även haft en kull där jag först nu börjat fundera på om de var pgpg och pgp och inte pgpg och pp. Eftersom jag kom på att eftersom pappan var dark eyed så kunde han bara bära antingen p eller pg och den ena ungen var riktigt grafitgrå med rubinögon så han borde rimligtvis ha varit pgpg om jag utgår från vad jag har fått ihop om anlagen men då måste mamman ha varit pgp (vilket jag tvyärr inte vet då hon dog kort efter att kullen föddes ocg jag har inga bra foton på henne). De andra ungarna var väldigt mustiga i färgen men hade röda ögon. Dock ser den ena ut att ha rätt mörka på fotona, han dog tidigt pga sjukdom i sitt nya hem. De andra två var satiner och dog även de tidigt så tyvärr vet jag inte om deras ögon skulle mörknat mer."
Den grafitgrå ungen
Detta fick mig bli nyfiken. Förlåt TS att jag "snor" tråden. Ja, jag har märkt skillnader mellan min teddy och ch-teddy. Toby (teddy) har mörka ögon, blir inte röda i bilder om man fotar med blixt ofta. Men Malfoy som är ch-teddy i färgen creme eller man säger cream, när det är ljust (lampan påslagen nära hans ögon) verkar det som att han har mörkt röda eller nåt ögon & de blir som lyans bilder (dvs marsvin får verkligen röd ögon med blixt). Det får mig fundera om han inte har "vanlig" ögonfärg?
#45 Cream ska enligt standarden alltid ha rubinfärgade ögon.
imoon - medarbetare på Marsvin i Fokus
Nu har jag bestämt att jag kommer kalla dem färg + pgp och så får det vara hur knasigt det vill för deet funkar helt enkelt inte för mig att säga att Pruð skulle vara grey med den färgnyansen hon har! Så Vivi skriver jag i fortsättningen som grey pgp och Pruð som lilac pgp, Vida skrivs som lilac? för jag vet inte om hon är pp eller pgp. Eftersom anlagen ändå verkar vara ofullständigt dominanta mot varandra och ingen vet exakt hur det funkar så kan ju heller ingen säga att det är fel :-P