Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 1499 ggr
[Bell-Eve]
0

Bara ETT marsvin?

Jag har ett problem och hoppas att ni som är lite kunnigare kan ge mig råd.

För två dagar sedan hämtade jag en marsvinstjej som är 6 månader gammal. Hon bor alltså ensam nu, och jag har förstått att det INTE är okej, att de kan bli rejält deprimerade o.s.v. Problemet är att hon inte har kommit överens med något marsvin tidigare, så det kan bli en lång resa att hitta ett som hon passar med. Vi har inte möjlighet att köpa flera stycken marsvin för att pröva och sen sälja/omplacera ifall det inte fungerar. Det kan ju bli ett lååångt projekt liksom.

Det är helt uppenbart att hon inte är deprimerad. Hon sitter just nu på min mage och äter gurka, igår skuttade hon omkring i buren och såg glad ut. Men kanske hade hon kunnat vara ännu gladare om hon fick en kompis..

Vi har tyvärr inte möjlighet att låna ett marsvin heller, för att testa.

Nu vill jag veta vad ni hade gjort i mitt ställe, och om ni ändå hade prövat att hitta en kompis så undrar jag vilken ålder den borde vara i för att det ska ha stört chans att fungera?

Fridaaaa
0

Testat med kastrerad hane? Kan fungera :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Wand
0

Köpt ett marsvin som är litet, dvs gärna inte könsmoget än. Det är en metod som funkar med nästan alla djur.

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

[Bell-Eve]
0

Det är lite svårt att hitta en hane som är kastrerad. Oftast säljs ju marsvin två och två.

[Quickeman]
0

precis som Wand säger - Köp en liten unge! Och se till att inte ha för liten bur!

RexHona
0

Köp en hane och kastrera. Om du bor i stockholmstrakten då kan jag rekommendera omplaceringshem gosarnasmarsvin i nörrtälje. De har en kastrat till omplacering.

Fridaaaa
0

Kan gå med unge som vissa har skrivit.
Mamma tog hem en vuxen hona som inte gick att ha med honorna i förra hemmet men nu får hon med en vuxen hona och några honbebisar och det fungerar.

Tror mycket handlar om utrymme, personkemi och berikning i buren:)

[Bell-Eve]
0

Okej. Jag bor i dalarna, har gjort en ny tråd om att jag söker en kompis till henne här i närheten, men det verkar inte finnas mycket marsvinsfolk häromkring.

Får en bokhylla idag som jag ska göra bur av, så den blir iallafall större än buren hon har nu.

RexHona
0

I Dalarna är det bara 2 registrerade uppfödare, men kontakta de kanske de har bebisar till salu! Sorry TS, märkte efter att jag gjort mitt inlägg att du hade startat ett nytt tråd:) . Hoppas att det löser sig.

[AshJ]
0

7# http://www.destinyscaviary.webs.com/ Hon rekommenderas. Vet inte exakt vad hon har nu. Men kolla runt lite.

[Bell-Eve]
0

Tack så mycket för råd och hjälp, jag har nu mailat uppfödaren i Gagnef och frågat om hon har en liten hona som kanske kan passa :).

[AshJ]
0

10# Superbra! Väldigt bra uppfödare. Förhoppningsvis har hon något passande till dig.

[AshJ]
0

En liten uppdatering vore kul! Hittade du någon kompis till ditt marsvin?

Amanda99
0

Hej jag har en hane som är 9 månader men inte kastrerad , men du kanske redan har hittat ett marsvin som passar :) ?

VilmaKristina
0

En kastrerad hane skulle nog bli bra.

Det är aldrig fel att ha en söt kille vid sig X)

• Once you see it, you can never forget. Once it sees you, you can never escape.

Amanda99
0

JAA ;)

Nee det är inte fel :)

Jag har 3 små pojkar till salu !:)

Amanda99
0

OJ !! FÖRLOT jag råkade skriva att mitt marsvin var 9 månader jag mena 9 vecker ;)

[Bell-Eve]
1

Hej på er. Jag kommer att köpa ett marsvin till direkt efter jul då ekonomin tillåter, måste bygga större bur o.s.v först. Tror att jag satsar på en liten hona och får hoppas det går bra !

[AshJ]
0

18# Blir det ifrån uppfödaren eller fann du något annat?

[Bell-Eve]
0

Det beror såklar på om uppfödaren har någon som passar då. Jag letar tills jag hittar.

[AshJ]
0

19# Ja, givetvis. Men tänkte att det hade gått ett litet tag så trodde att du fått besked nu. Därför man frågade.

[Bell-Eve]
0

Jodå, hon hade ett som är leveransklart nu, men jag måste ju vänta till efter jul..

[AshJ]
0

#21 Åh, okej. Lycka till med det då i alla fall. Hoppas löser sig.

[Bell-Eve]
0

Det hoppas jag också :)

Fridaaaa
0

#22 Vad blir det för ett marsvin ?:)

[Bell-Eve]
0

Det vet jag inte än, något som är i lagom ålder efter jul :)

Fridaaaa
0

#25 Okej, trodde du hade tingat ett marsvin ^^,