Trivs mitt marsvin bäst ensam?
Jag har en hona, som är fyra år snart. Och hon går inte ihop med de andra honorna längre. Hon gick med två andra honor. Och det gick jättebra. Och sen så skulle jag para de andra två honorna så då satte jag dem med en hane. Och nu får jag inte ihop dem igen.
Hon har blivit agressiv mot dem. Och jag kan inte förstå varför. Jag har dem i en 200*80 Bur. Så de har massor med plats. Men hon jagar runt dem och biter dem. Och sen så kan hon sätta sig och dra av pälsen på dom. Det är jättetråkigt att det är så här.
Men när hon sitter ensam så gnager hon på gallret hela tiden. Fast hon har hö och grönsaker. Kan det bero på att hon inte vill vara ensam?
Jag har provat med en 6 veckors bebis också, men det gick inte alls det heller så nu får hon gå med den stora flocken.
~They say that "what does not kill you makes you stronger". i belive that if something is trying to kill you, it makes you angry.~
Hur länge har du testat att ha dom ihop innan du särat på dom?
1# Okej, ja de kanske man ska prova.
2# de fick gå ihop i ungefär två dagar. utan förändring. de andra honorna låg bara och tryckte i ett hörn,.
~They say that "what does not kill you makes you stronger". i belive that if something is trying to kill you, it makes you angry.~
Slåss dem när dem kommer ihop?
För gör dem inte det, är det ingen fara:)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Går inte att ändra mitt inlägg av någon anledning? Och hälften av texten försvann: Slåss dem när dem kommer ihop? För gör dem inte det, är det ingen fara tror jag Hur gjorde du när du satte ihop dem?
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
nej de slåss inte. Men HON slåss. hon jagar dem och biter dem riktigt illa. Så de andra inte vågar röra sig. Och om de står för nära henne så äter hon deras päls. Och då menar jag tar tag med tändern och rycker bort den =/ de känns inte alls bra att ha dem ihop.. Först så fick de snälla honorna gå runt i den elakas bur och nosa och sen släppte jag ihop dem på golvet i köket. Där de fick gå ett par timmar. Men även där jagade hon omkring på dem =(
Två dagar är kanske inte så länge egentligen. En del djur tar längre tid på sig.
Det kan bero på att hon är osäker på sin roll som ledare. Hon vill leda flocken, men måste bekräfta för sig själv att hon klarar det.
Jag har haft ett par sådana honor. Väldigt jobbiga, var tvungna att få bekräftelse nästan dagligen i periodvis.
Jag löste problemet så att jag satte dessa honor i andra flockar där det finns flockledare som är starka, rättvisa och säkra på sig själva.
Dessa två honor är nu väldigt snälla mot alla i flocken och det märks hur lyckliga och lugna de känner sig med att kunna släppa ansvaret till någon annan.
Det händer att de försöker moppsa upp sig emot chefen, men de kommer snart på att det inte fungerar så bra.
Det är ju inte alla som fungerar så bra som flockledare.
Men det kan ju också vara att hon behöver lite mer tid att hitta sin roll.
Bara elak är hon säkert inte. Djuren har oftast en bra anledning till sitt beteende, fast vi ibland inte förstår den.
Hoppas det löser sig till det bästa