Kollar upp ett marsvin
Idag var jag inne på djuraffären och skulle köpa syrsor till min leopardgecko och gick givetvis också in och tittade på smådjuren. Där fick jag se den mest bedårande Alpaca sitta och äta hö. Jag blev dödsförälskad och gick för att fråga om denna.
Killen, som det visade sig vara, hette Åskan och är ca 1 och ett halvt år. En omplacering som lämnades in för ca en månad sedan. Det intressanta var att han hade ett registreringsbevis med sig. Jag fick en kopia av registreringsbeviset så jag kunde kolla upp honom lite.
Jag ser inte hans uppfödarnamn, men hans föräldrar kommer från Malaxis. Pappa är SCH, farmor är SCH och NCH och mormor är SCH. Längre bak i familjen verkar han ha utländska släktingar. Jag kan inte förstå hur den här gosekillen slutade upp i en djuraffär.
Är det någon som känner till något om Åskan, hans familj, hans uppfödare? Skulle vara kul att känna till lite om hans släkt. Det här är precis ett sånt marsvin jag har letat efter, känns lite tungt att inte ha plats för honom..
Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺
"Hark, hear the howl that eats the moon alive" - Tell Me What the Rain Knows
Malaxis, är inte det Jens Lindgren som har den uppfödningen?
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#1 jo det stämmer att det är Jens uppfödning
#2 Tänkte väl det.Då är det fina föräldrar då, för Jens brukar ha fina djur :)

Men uppfödaren måste ju stått med på regbeviset…hette han bara Åskan alltså, inget uppfödarnamn framför?
--------------------------------------------------------------------------
Allting har en mening här i livet......
#1,2 & 3 Japp, det står att det är Jens Lindgren som har fött upp båda föräldrarna, men han står inte som Åskans uppfödare. Maria Erlandsson står som Åskans uppfödare, men jag kunde inte hitta något om henne på Svenska Marsvinsföreningens hemsida.
#4 Han hade inget uppfödarnamn framför, bara Åskan står det.
#5 Står det bara Åskans? Står ingenting före?
#5 - Hon är förmodligen inte en registrerad uppfödare och har därför inget uppfödarnamn.
Hanna
#7 Kan skriva av direkt från hans registreringsbevis:
Namn: Åskan
Ras: Alpaca
Färg: golden/white
Född: 2010-08-08
Reg nr: AL 67852/10
Kön: Hane
Uppf: Maria Erlandsson + adressuppgifter
Oj, vad sorgligt. Med tanke på att djuraffärer brukar vela ha in hannar som är under 12 veckor då de är svåra att sälja efter det så hoppas jag att någon faller för Åskan ändå.
I princip kan det ju vara "vem som helst" som både fött upp honom och givit bort honom. Men det kan ju vara så att en annan person än den som fött upp honom är den som givit honom till affären. Tänker om uppfödaren är medveten om det.
Med registreringsnumret borde du kunna ta reda på uppfödare och så vidare.
imoon - medarbetare på Marsvin i Fokus
#8 Låter logiskt. Synd, jag hade hoppats på att hon kanske skulle haft en hemsida med lite info om föräldrarna.
Fast jag vet vem Maria är! Har träffat henne flera gånger, jättetrevlig och jag upplever henne som väldigt kunnig. Och har hemsida: http://www.mariasmarsvin.se/
har forskat lite snabbt, verkar vara någon som heter så som har varit med på utställningar tom i år, men hon har ställt ut Crested.
#12 Är det den Maria? Jag måste försöka kontakta henne i så fall! Ser att hon har haft en Alpaca från just Malaxis tidigare, det kan ju vara hon.
Jag har precis skickat iväg ett meddelande till Maria, men jag är övertygad om att det är henne jag letar efter. Hoppas jag får ett svar. Hade jag varit uppfödare skulle jag gärna velat veta om mina djur hamnar på en djuraffär.
Det här är dock, enligt mig, en bra djuraffär så det går ingen nöd på honom. Jag önskar jag hade haft plats, men då William och Floyd fortfarande inte har fått eget hem så är det svårt..
#14 och #15 Ja, det är den Maria!
Jag kan gissa mig till vilken djuraffär det är, är det den så har jag hört väldigt gott om den även tidigare.
#16 Nu blir jag nyfiken på vilken affär du tror att det är! :D
Dom är helt underbara mot mig och mina djur. Imorgon har dom till och med erbjudit sig att köra hem hö åt mig då allt trasslat ihop sig med bil och planering.
#17 Grizzly i Uppsala?
#18 Det var det inte, jag bor i Bålsta. :) Det är en bit ifrån.
Det är hos Bålsta Zoo som Åskan finns. Det enda jag ogillar med deras affär är att dom har kaniner och marsvin tillsammans, men det verkar alla djuraffärer jag besöker ha…
#19 Hehe, okej! Känner igen att jag hört gott om Bålsta zoo!
Ja, marsvin och kanin är standard tyvärr…
#20 Jag kan säga en hel del gott om dom annars. :)