Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketter: avelungar
Läst 1334 ggr
amandanermfors
0

[Söker] marsvinshane för parning i Skåne

Hej!

Jag söker en marsvinshane som jag vill låna för att para med min hona (Barbie). Hon är nästan 6 månader nu så känner att det börjar bli dags om jag vill ha det gjort. :)

Anledningen till att jag vill para henne är för att jag vill ha fler marsvin, men kommer ju få sälja några beroende på hur stor kullen blir.

Hanen jag söker ska helst vara långhårig eller virvel. Barbie är korthårig. Den enda färgen jag inte vill ha är chinchilla, annars spelar det inte så stor roll. :)

Skriv här eller maila om ni är intresserade eller vet någon som kanske är. Jag bor i Malmö/Lund-området, så någonstans inte för långt härifrån hade varit lättast. :)

Annonsens rubrik ändrad så den ska matcha annonsreglerna.

www.in-my-mind.devote.se

Fridaaaa
0

Väger hon minst 800 gram? Jag hade väntat 1-2 månader till, 6 månader tycker jag är lite tidigt.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

amandanermfors
0

Jag var med henne hos veterinären för ett par veckor sen och då vägde hon 768 gram och var helt normalviktig. Har hört att dom ska vara max 7 månader när man parar dom. :/

www.in-my-mind.devote.se

Fridaaaa
0

Nej mellan 7-12 månader är lagom att para:)
Och väga minst 800 gram:)

Lyan
1

Vilken färg är chinchilla?

Du kan lugnt vänta några månader till, man brukar rekommendera att para dem innan de fyllt 1år men mina senste honor har varit drygt 1,5år vid parningen.

Så ta tid på dig att hitta rätt hane och bestämma vad du vill få fram i kullen. Med tanke på satin och att du inte vill ha en viss färg är det viktigt att läsa både hanens och honans stammar ordentligt. En ostammad hane hade jag inte rekommenderat dig att låna

amandanermfors
0

Chinchilla är ju typ grå, den färgen som de flesta chinchillor är, som jag personligen inte tycker är en särskilt fin färg.

Var dina marsvin 1,5 år vid första parningen?

Min hona är det stamtavla på så hennes har jag koll på, men ska tänka på att kolla hanens också.

www.in-my-mind.devote.se

Fridaaaa
0

#5 Kolla då så att det inte finns satin nära i släkten :)
Satiner vill man inte ha (pga satinsjukan).

Jag hade parat med samma ras som honan :)

Finns ingen färg som heter chinchilla väl på marsvin?Menar du SILVER AGOUTI?

amandanermfors
0

#6 Nej, det är klart, ska hålla koll efter det!

Jag vill helst para med en långhårig, vet inte om det finns i samma ras som henne (nonself).

Chinchilla har jag sett att uppfödare skrivit ut som en färg, men jag kan ju ha fel. Det är en silver/grå färg i alla fall, och ser ut som en chinchilla. :p

www.in-my-mind.devote.se

Lyan
0

#5 Det finns många olika sorters gråa på marsvin men jag antar att du menar silveragouti och de andra silvervarianterna? Eller är det grey och lilac du tänker på? Både silver, grey och lilac är recessivt så då måste man kolla stammarna men menar du agoutivarianterna så kan du inte få dem om inte någon av föräldrarna är agouti. Vilken färg har din tös?

Japp, de var 1,5år, vet flera här på sajten som parat så sent också. Honans kondition är viktigare än åldern men en hona över 2år hade jag inte parat om det var hennes första kull.

Fridaaaa
0

#7 Nonsel är korthåriga :)
Långhåriga raser är t.ex sheltie, alpacka, peruan mm :)

Okej aldrig sett ^^,

amandanermfors
0

#8 Min har färgen black fox, och har bara black fox och black tan i släkten.

Ja, det är väl någon slags silver jag menar, har inte riktigt koll på färgerna. Vill bara inte att marsvinen ska se ut som chinchillor, vilket jag tycker att dom gör som har den färgen. ^^

www.in-my-mind.devote.se

[saphirasmarsvin]
0

#5; Kommer din hona möjligtvis från Duettens? :) *nyfiken*

Tänk igenom det många gånger till innan du verkligen bestämmer dig. Om du inte redan har tittat in hos Humlan, så gör det. Där står det mesta om dräktighetskomplikationer och annat som är viktigt att tänka på innan man bestämmer sig. Tar du en kull innebär det att du är en uppfödare med allt vad ansvar det innebär :)

amandanermfors
0

Japp, den kommer från Duettens! Hur visste du? :)

Jag har kollat in hos Humlan redan faktiskt, och har tänkt igenom det rätt länge. :)

www.in-my-mind.devote.se

Lyan
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#10 Ok, fox beror på samma gen som ger silveragouti så det su ska undvika är alla agoutis, även röda varianter eftersom dessa kan vara agouti utan att det syns, men kollar man stammen kan man ibland räkna ut om den röda är agouti eller inte.

Tror jag vet vilka du menar som skrivs som chinchilla, det brukar vara silveragoutis som man avlar på "fel håll", på en silveragouti/alla agoutis vill man ha en så jämna agoutiteckning som möjligt och där är tex ljusa ringar runt ögonen ett fel, på chinchilla vill man ha ljusa ringar och andra saker som kommer av "dålig" pigmentering. Är det ungefär färgen på bilden under du menar?

amandanermfors
0

#13 Ja, det är ungefär den färgen jag menar. Tack så mycket för all hjälp, visste inte att det var så invecklat med färgerna.. :)

www.in-my-mind.devote.se

Lyan
0

#14 Färgerna är en hel vetenskap ibland :-P men Väldigt roligt!

[saphirasmarsvin]
0

#12; Tja, man skulle kunna säga att jag har koll på foxarna eftersom det är "min" teckning ;) Jag har Barbies farfar här hemma hos mig och han ska bli pappa igen med en annan foxhona från Duettens om bara några dagar :)

amandanermfors
0

Jaha, okej, vad kul! :D

Du har inte koll på någon uppfödare (med långhåriga eller virvel) som kanske skulle kunna tänka sig att låna ut en hane för parning? Eller du har kanske inte så stor koll på de andra? :)

www.in-my-mind.devote.se

Linnet
0

#5 Chinchilla är väl mingen marsvinsfärg, men däremot är det en färg på kaniner.

dumlekola
0

#17 Jag vill bara påminna om vikten av att läsa på så mycket som möjlighet om dräktighet och förlossning innan du parar ditt marsvin så du är beredd på både det bästa och det värsta som kan hända. Det kan mycket väl vara så att du redan gjort det, men bättre en gång för mycket än en gång för lite. Glad

Den enda länk jag känner till på rak arm är den till Humlans marsvin. Någon annan kanske har fler matnyttiga länkar att bjuda på?

amandanermfors
0

#19; Absolut! Jag har redan läst rätt mycket, men läser gärna allt jag kommer över så att jag är förberedd på det mesta. :)

www.in-my-mind.devote.se