Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 2711 ggr
Frida B
0

mitt marsvin haltar

Hej! mitt marsvin Melvin har haltat en väldigt lång tid nu. men han har inte ont när man känner och klämmer, och det är bara ibland han haltar. han ligger ofta på sidan och sover med det benet uppe i luften…

någon som har varit med om samma sak eller vet vad det kan vara?

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

EvaLuna
0

Dum fråga kanske men får melvin tillräckligt med c-vitamin?

Hoppas de går över snart!

Fridaaaa
0

Tänkte med på c-vitaminbrist?
Eller dem får mycket grönsaker?

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Frida B
0

hur menar du? :P

dom får grönt varje dag, men det har inte gått över… kan dom börja halta om dom får för lite c-vitamin?

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Frida B
0

det konstiga är att han inte alltid haltar, det är bara ibland.

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Fridaaaa
0

#3 OKej då är det inte det.
Dem kan få c-vitaminförlamning om dem inte får i sig c-vitamin, men eftersom dina får grönt varje dag så är inte det i alla fall.
Han har inte sträckts sig eller klämt sig?

Frida B
0

#5 nej det har han inte. inte vad jag vet, för när han kom till eragons (där vi köpte honom) haltade han, men det har blivit bättre, men han har aldrig haft ont av det eller det har aldrig hindrat honom.

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Hultan
0

Om han haltar så har han ont. Har han haltat länge så skulle jag ta honom till vet. Oavsett vad man hittar eller inte hittar så kanske han kan få smärtlindring iaf. Känns inte sjysst att låta honom gå och ha ont.

Med sunt förnuft kommer man långt!

Frida B
0

#7 vi var hos vetten, men han hittade inget. han sa att han inte hade ont, att vi bara skulle låta det vara

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Fridaaaa
0

#8 Jag hade inte litat på den veterinären. Om ett djur haltar som aldrig gjort det är det ju något som är fel.Tvivlar på att det är medfött.

Frida B
0

#9 han har gjort det ända sedan vi fick honom, vid ett halvårs ålder

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

isblixt
0

Marsvin är rätt så bra (väldigt bra!) på att gömma sin smärta. Men om ett djur haltar innebär det ju att djuret inte vill stödja på benet eftersom det gör ont/är obehagligt… Marsvin flyr vid fara och behöver sina fyra ben precis som hästar.. Så det är ju något som inte står rätt till om han haltar :S

Frida B
0

#11 är dom? :O har alltid fått höra att dom inte är det :P funderar på att gå till vetten igen 8en annan), men nu har jag dom på golvet och han haltar inte. men igår när dom var på golvet haltade han igen… :/

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Fridaaaa
0

#12 De flesta djur är bra på att dölja smärta.
Jag hade åkt in igen, till en annan veterinär som du vet kan något om marsvin :)

isblixt
0

#12 Visar de sig svaga inför rovdjur i det vilda så blir de dödade inom väldigt kort tid. Min hona gick med livmoderinflammation i flera månader innan jag märkte att det var något fel på henne. Hon visade ingenting, när hon helt plötsligt en kväll satt och skrek rätt ut av smärta. Vi åkte in till veterinären morgonen därpå och det visade sig att hon hade gått med inflammationen länge och hade inte överlevt länge till :(

Så jag skulle tipsa dig om att leta upp en marsvinskunnig veterinär och be honom/henne undersöka din gris igen =)

Frida B
0

#14 oj stackarn :(

tack för all hjälp och råd! :)

_(f.d MelvinMimmiLufsen)