sår på örat
Hej!
Var iväg idag hos en uppfödare och köpte ett marsvin där. Eller jag köpte två men den ena verkar frisk. Men när jag gick igenom de andra marsvinet så hittade jag ett sår på örat.. Och så har den väldigt lite päls på nacken. Jag ska lägga upp bilder. Vad kan det vara för ngt? Ska jag ta med henne till vet?
~They say that "what does not kill you makes you stronger". i belive that if something is trying to kill you, it makes you angry.~
Tycker det ser ut som bett. Det ser inte farligt ut alls.
Okej, nej det är väldigt ytligt iallfall. Men vad ska jag tvätta med om jag ska tvätta såret?
~They say that "what does not kill you makes you stronger". i belive that if something is trying to kill you, it makes you angry.~
någon?
Håll rent med vanligt vatten bara.
Med sunt förnuft kommer man långt!
Okej, de kan inte vara skabb eller så? hittar ingen Ohyra men det kan väll vara sådan som inte syns Eller har jag fel? Då borde kanske hennes kompis ha det också förresten?
Avvakta. Det kan mycket väl vara bitsår. Jag hade väntat. Skabb kliar nåt så fruktansvärt. Det skulle du märka.
Med sunt förnuft kommer man långt!
Jag tycker du skall ta kontakt med uppfödaren. Hon/han kanske kan svara på dina frågor. Såret ser färskt ut, och i nacken kan det vara bortslitet hår. Bråkade marsvinen på vägen hem? Var de i samma transport och det var trångt kan rädsla satt igång lite bråk och lite blodvite. Håll som sagt rent med ljummet vatten eller koksaltlösning. Det borde läka snabbt på ett par tre dagar.
Om såret inte läker eller förändras på nåt konstigt sätt, så lägg ut nya bilder. Det finns kunnigt folk härinne.