Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterraserfärgerteckningar
Läst 2947 ggr
[JennyNorgren]
0

Satinbärare

hejsan !!

Hur vet man om ett marsvin är satin bärare?

Jag har ju haft ett par kullar. Men än sålänge bara Pet =)

Men hur vet jag om jag köper ett marsvin om den är satinbärare?

kan vara bra att veta :D

tacksam för svar !! :D

imoon
0

Det är upp till säljaren att berätta för dig. Allra bäst är ju om du kan få en stam att se på så du kan vara säker på att säljarens information stämmer.

Satin kan dyka upp efter många led.

imoon - medarbetare på Marsvin i Fokus

[JennyNorgren]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jahaa, Okej. Men det finns inga synliga kännetecken ?

imoon
0

Nej, det finns det inte.

Lyan
0

Enda sättet att veta till 100% är om ena föräldern (eller bägge) är satin eller om marsvinet gett satinunge. Ibland kan man gissa sig till om en unge är bärare genom att pälsen är mjukare än syskonens men det är ingen säker metod då mjukheten också mycket beror på vilka linjer som ligger bakom och vad de har för päls.

Jag är emot att avla på marsvin man vet är bärare, i så fall ska de ha något extremt extra. Däremot ungarna ur en sådan kull ser jag inget fel i att avla på om man är väldigt noga med valet av partner eftersom de ungarna "bara" har 50% risk att vara bärare, men finns det likvärdiga avelsdjur som inte har satin i stammen är de att föredra.

Förra sommaren tog jag en kull efter en garanterad bärare och en med satin hos morfar. En sådan risk hade jag aldrig tagit idag! Det blev en satinunge och jag fick därför bekräftat att även Honey var bärare. På sätt och vis var det dock bra för annars hade jag antagligen använt Honey mer eftersom han har ett helt underbart temperament som jag gärna hade velat ha vidare, men nu fick han bli kastrat istället

[JennyNorgren]
0

Okej, Ja det är klart att det inte är bra att avla på dem som man vet är bärare. Men varför har det blivit så från början . vet du det ?.

Men eftersom jag har olika blandraser och en del utav dem har ingen stamtavla. Hur ska jag då veta? Om ungarna kommer , hur vet jag om någon utav dom är satin bärare?

Tuffa frågor. =)

Lyan
0

#5 Första frågan förstod jag inte riktigt, hur satinet har kommit till?

Du kan tyvärr inte alls veta om ungarna är bärare. Om föräldrarna får en satinunge så vet du att föräldrarna är bärare och då är det 50% risk för att resten av ungarna är bärare.

[SallysPigge]
0

#4 Om du är emot att avla på satinbärare hur kan du då säga att  "i så fall ska de ha något extremt extra". Vad menar du med extra?

[JennyNorgren]
0

#6 Ja precis. Är det inavel som har påverkat det ?

Men . Hur ska jag då veta om föräldrarna är satinbärare? Om man inte kan se det på ungarna så måste man ju kunna se det på föräldrarna? Om man inte kan det så kommer jag aldrig få veta om tex min lilla elvis är barare förän han och alla hans barn blir sjuka? .

Det här låter hemskt. tror att det snart är dags för att bara börja avla på renrasigt ! :D

Lyan
0

#7 Att de har något som inget annat marsvin man kan få tag på har, som exempel kan det vara färg, stam, utställningsmeriter, päls, avsaknad av päls, extra bra temperament för rasen osv, det beror på vad just den uppfödaren är ute efter.

Jag har flera honor som har precis vad jag är ute efter och som jag mer än gärna hade velat ha ungar efter men jag avstår pga satinet trots att det gör att jag måste vänta i år istället för månader för att få det jag är ute efter. Det är inte värt risken!

#8 Satin är en mutation som funnits och avlats länge, eftersom det är recessivt kan det ligga kvar i extremt många generationer utan att synas. I början användes säkert inavel men det är så länge sedan att det inte längre spelar in. Men inte alla mutationer är dåliga, utan mutationer och i viss grad inavel hade vi inte haft den variation av marsvin som vi har

Du har ingen möjlighet att veta om varken föräldrar eller ungar är bärare utan synligt satin. Bärarna är som vanliga marsvin så om dina skulle vara bärare behöver du inte oroa dig för dem, det är bara satinerna som blir sjuka (det finns enstaka bärare som blivit sjuka men det är extremt ovanligt)

Satin finns på renras också men där är det ofta lättare att hålla koll på linjerna och inom vissa raser/linjer är satin extremt ovanligt.

Creation
0

#8 Satingenen har nog(precis som alla andra färger, pälsvarianter och mutationer), dykt upp av slump när man avlat… föräldrarna råkade bära samma gen helt enkelt. Sen om det var inavel inblandat eller inte, det vet jag inte, men jag tycker inte att det är direkt relevant heller. Det gör ju ingen skillnad. 

Inavel i sig orsakar inte sjuka gener(verkar vara en vanlig missuppfattning), det innebär bara att det är större sannolikhet att djuren bär på samma gen. Och denna gen behöver inte alls vara sjuk.

Satinbärare drabbas förresten inte av satinsjukan. :-) Du behöver inte vara orolig för att dina marsvin som inte är satiner kommer att drabbas av sjukdomen. Satinbärarna bär bara på genen(därav namnet). Satinsjukan drabbar bara marsvin som har genen i dubbel uppsättning, och alltså är helt och hållet satiner. De ser man är satiner på den säregna satinglansen.

Men jag tycker ändå inte att man ska avla på marsvin med okänd bakgrund(inte bara pga risken att de bär på satingenen, utan risken att de bär på vilken som helst annan genetisk sjukdom också!) eller marsvin som man vet är satinbärare, just för att risken är stor att de bär vidare denna gen som kan ge satiner i framtiden. Och denna typ av recessiva gener kan ligga kvar länge, så jag tycker att man ska göra allt för att komma undan satinet!

Jag vet flera exempel där recessiva gener hållt sig kvar i minst 13 generationer. Detta tycker jag understryker hur viktigt det är att man inte avlar på kända bärare eller djur som löper stor risk att vara det.

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

[JennyNorgren]
0

#9 och #10

Tack så mycket för era svar ! Jag har läsrt mig mycket men kommer nog gå tillbaka det här inlägget ett par gånger innan jag känner mig säker på vad jag har läst. Men då behöver jag inte oroa mig över mina så bebbar då. De flesta har stamtavla fast jag korsar dem med varandra. Jag har en nonself dalmatin utan stamtavla. Är det möjligt att tex hon skulle kunna bära på genen ? =)

Picasso
0

Jag råkade köpa en satin utan att veta om att hon är satin Obestämd Jag är ganska ny inom marsvin, så det där med färger och hur en satin ser ut visste jag inte. Visst tyckte jag att Berits färg och päls var väldigt intensiv, men jag trodde att goldenfärgen skulle vara såSkäms Samtidigt med Berit köpte jag hennes bror som inte är satin, Uppfödaren jag köpte Berit och Bosse av visste inte att föräldrarna är satinbärare, ingen av uppfödarna hade upplyst henne om detta trots att de visste att hon tänkte hobbyavla.

Hur som helst när min väninna som har hållt på med marsvin sedan 80-talet tittade på mina små juveler, såg hon med en gång att Berit är satin. Tur är ju det för vid minsta tecken på att satinsjukan bryter ut så kommer Berit att få somna in, jag håller stenkoll på henne för att hon inte ska plågas i onödan.

Berit kommer aldrig användas i avel och Bosse kommer troligast kastreras, men jag har även Bosse och Berits pappa här som är satinbärare och jag fick honom och honan han gick med och ungar lär det bli mellan dessa, men där kommer jag ha stenkoll på ungarna blir någon satin, stannar den här och säljs någon unge ur kullen kommer jag mycket tydligt förklara att ungen kan vara satinbärare och inte avlas på. Om det blir en satinunge mellan pappa smörkola och sockersöt, då vet jag att även hon är satinbärare.

Oj vad långt detta blevSkäms

[JennyNorgren]
0

Men hur ser en satin ut då?. Så jag kan hålla koll på om ungarna skulle bli satin ? =)

imoon
0

#13 De är väldigt glansiga! Lyan har en jättebra hemsida där du kan läsa mer!

Picasso
0

#13 Färgen blir väldigt intensiv och har lyster syns tydligt i sol ljus, då visa hårstrån nästan blir genomskinnliga….fick jag veta genom min väninna. Satiner är väldigt vackra.

chickwheels
0

Jämför man ett vanligt marsvin och ett satinmarsvin så ser satinen ut att vara metallic.. (som en vanlig billack mot en metallicklack) :P

Lovers Marsvin - lovers.n.nu - Eskilstuna  - ej smf reg

[JennyNorgren]
0

Okeej :D Då vet jag =)

flocken
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har haft en satinbärare som fick de klassiska symptomen på satin sjukan & fick somna in. Detta är LIzzie. Ett virvel satin. Som ännu lever & är en riktig filur

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

[JennyNorgren]
0

Oj, ja pälsen är verkligen metallic. vad fint ! Vad synd att de blir sjuka =/

flocken
0

#19 Lizzie är min juvel. KOm hit som en omplacering. Visste inte att hon var satin förrän jag såg henne. De förra ägarna kom hit med henne.

det är inte roligt när man vet hennes öde. För hon är helt underbar.

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

[JennyNorgren]
0

Usch vad hemst =( . jag hoppas att hon får leva länge =)

RosaMarsvin
0

Personligen tycker jag inte heller att man bör avla på syskon till satiner. Om båda föräldrarna är satinbärare, kommer 25% att bli satin, 50% bärare och 25% att bli utan anlag. Kruxet är att du aldrig kan veta vilka som är bärare, men sannolikheten att du avlar på en som är det, är större än att du inte gör det. Vill man på sikt få så få satinbärare som möjligt bör man inte avla på syskon till satiner.

HannaVastervik
0

#10 Finns satinbärare som blivit sjuka också tyvärr så det stämmer inte riktigt. Flocken här på mif har haft en som blev sjuk t.ex.

Fridaaaa
0

Satinbärare kan få satinsjukan men det är inte direkt vanligt att dem får det :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Creation
0

#23 Men har det verkligen blivit bekräftat att det varit satinsjukan, i form av röntgen, blodprover och försök till åtgärder? För t.ex. kalciumbrist och C-vitaminbrist kan ju ge liknande(om inte exakt samma) symtom.

Det känns bara konstigt att ett recessivt anlag skulle agera så, att bara enstaka individ ibland påverkas av att vara bärare. Men helt klart något man borde titta närmare på…

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

Binajis
0

#25 Jag är också nyfiken på om det faktiskt är fastställt att det var satinsjukan.

Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.

http://www.freewebs.com/binajismarsvin

HannaVastervik
0

#25 Vet inte. Vet dock att Flocken ger sina djur bra varierad kost så någon brist är uteslutet i det fallet iaf.

flocken
0

Denna hona hade innan hon kom till mig fått satin ungar. Jag tyckte bara det var onödigt lidande att ta massa med prover på en tjej som inte längre kunde gå. Utsätter inte onödigt lidande på djur som nte kan räddas. Men innan hon fick somna in så undersöktes hon av vet.

Mina djur får den bästa kosten jag kan ge dom. Har även fått mkt beröm av duktiga marsvins vettar att alla mina djur är i så bra form & utan problem.

…………………………………..

dermot
0

Förlåt om jag inflikar/drar upp en tråd, men jag har en fråga :)

Om man parar en satinbärare(eller har satin längre bak) med en som inte har satin bakom sig, har ungarna någon chans att bli satiner eller liknande?

Tackar för svar! Ville inte starta en ny tråd, då jag vet att det finns många redan, så lånar denna Oskyldig

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

marsvin-90
0

#28 Nu lägger ja mig i ytterligare en gång pga fel information… Hon fick aldrig några satin ungar, en av ungarna trodde ja va satin (då pappan va de) men kom fram till att han inte va de.

flocken
1

Jag tycker ändå att det är fel att avla medvetet på satin bärare. Men alla tycker olika. Tur är väl det

…………………………………..

marsvin-90
0

När ja avlade på henen så va de inget som bevisade att hon va satinbärare.

flocken
0

#32 Gjort är gjort. Varför fortsätta diskutera om ett djur som inte lever? Det räcker med att det är satin i en stamtavla. TYcker jag. Men tur att alla har olika åsikter. Annars finns det inget att diskutera om Glad

…………………………………..

dermot
0

Menade inte dra upp något nu, men hur blir det helt genetiskt om man gör så som jag skrev i #29? Löper ungarna någon risk att blir satiner eller blir de ens bärare om bara ena partern endast är ev. bärare? :)

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

Fridaaaa
0

#34 Kan bli satiner ja.

dermot
0

#35 Tack för ditt svar. Så det är inte som t.ex rexpäls eller satinpäls på kaniner? Alltså recessivt (krävs två gener). :)

// Anka

Fridaaaa
0

#36 Tror inte det. Tror det räcker med att en är satinbärare.
Fast nu blev jag osäker. Men tror det är så :)

dermot
0

#37 Ja, okej. Kan ju se om jag hittar någon sida om det, får spekulera lite. Är mest nyfiken hur det funkar! :)

// Anka

Fridaaaa
0

#38 Ja det är ganska intressant :) Och bra att veta!
Såhär stod det på Lyans sida : Satin beror på en recessiv gen och bägge föräldrarna måste bära på genen för att kunna ge satinungar.'Eftersom anlaget är recessivt kan det följa med i oändligt många generationer innan det ger sig till känna.

Satin-satin = 100% satin
Satin-bärare = 50% satin, 50% bärare
Satin-satinfri = 100% bärare
Bärare-bärare = 25% satinfritt, 25% satin, 50% bärare
Bärare-satinfri = 50% bärare, 50% satinfritt
Satinfri-satinfri = 100% satinfritt

Alltså måste båda föräldrarna vara satinbärare för att det ska bli satin :)

dermot
0

#39 Aha, ja men då var ju det löst! :-D Haha, nej men det är faktiskt väldigt intressant och som du sa, bra att veta. :)

// Anka

Fridaaaa
0

#40 Japp :D