Hjälp med färger :)
Timon ser ut att vara white/golden/goldenagouti (den färg de har mest av skrivs först)
Pumbaa ser ut att vara saffron/white på bilden men lite svårt att se. Har han röda ögon?
#2 på min bild ser Pumbaa ut att vara pe golden/white
#3 Det är mycket möjligt, bilden är ganska oskarp och jag har en minilaptop :-P
På min skärm ser Pumbaa mera ut som Saffron/white. Men jag har inte heller den bästa datorn för tillfället :P
Sanni - Sannis marsvin (obs! endast på finska)
#2 Ja, han har röda ögon. :) Sorry att jag inte har en bra kamera :P Men Timon=White/Golden/Goldenagouti ?
Pumbaa=Saffron/White?
Tack!
Med vänliga hälsningar Sofia och alla djuren!
#6 Ja Timons färger stämmer
Pumbaas färger ser ju olika ut på våra datorer, hopps någon mer kan säga vad dom ser för färg på sin dator, du har ingen annan bild på honom som vi kan få se?
Min första tanke om Pumbaa var saffron/white, fast efter jag läst #3 så blir jag osäker. Lutar nästan åt att jag tror mer på pe golden/white.
imoon - medarbetare på Marsvin i Fokus
Nu är jag verkligen ingen färgexpert utan håller precis på att lära mig lite, men jämför man Pumbaas färg med färgexemplen på SMFs hemsida är det ju enorma skillnader mellan honom och ett goldenmarsvin?? Eller om man jämför med Timon för den delen :) Du har ingen mer bild? Blir så nyfiken ;)
#9 Fast bilderna på SMFs hemsida är på färgavlade marsvin, en icke färgavlad golden kan vara extremt ljus, speciellt om den är rödögd. Jag har ett marsvin där jag var tvungen att gå tillbaka och kolla bilderna från när hon var nyfödd för att veta om hon var golden eller buff
TS: Håller med om att ett par bilder till hade varit bra. Om du tittar på hans päls, går den åt det gula eller det röda hållet? Har du föräldrarnas färger?
#10 Vad intressant! Vad menas med färgavlad? Kan marsvin blekas med åldern alltså? Om de kan ha annorlunda färg när de är små som du säger.
#11 Färger är jättekul :-D Färgavlad är att man har avlat för en speciell nyans, tex self/crested golden har avlats för att vara så glödiga som möjligt medans man på strävhår och långhår har avlat för pälsen och inte lagt jobb på färgen, samma med pet där man avlar på de som är sötast och trevligast. (obs, grov generalisering, färgavel finns även inom andra raser men är inte lika vanligt)
Fast det finns färgavel även inom de raserna och ett bra exempel är att jämföra långhåren från Kanada med de från Sverige (eller Danmark som mina stammar från), de kanadensiska är blankt kolsvarta ända in till huden medan våra svenska svarta går mer åt matt grått. Honan jag pratar om ovan, Ellen, är en sådan blaskig historia som istället för att vara black/golden/white istället är fisgrå/blekgul/white :-P
Just långhåren brukar blekna rejält eftersom deras päls växer hela tiden, ett blaskigt korthår har ju hela tiden de mörka topparna kvar som döljer den blaskiga underfärgen men på långhåren klipps topparna av efterhand och då syns bara det blaskiga
#12 Oj vad du kan :-) "fisgrå/blekgul/white"! Hahaha, roligt det lät ;-) Väldans söt var hon iaf, Ellen! :-D Just ja det låter ju logiskt. Jisses det är ju en hel vetenskap det här med färger :) hur har ni ens den blekaste aning om vilken färg Pumbaa är undrar jag ju då :-S Är det så att det är omöjligt att se ibland om man inte vet vilka färger föräldrarna är?
#13 Hihi, tack :-D Ellen tackar också! Jag har haft många fisgråa marsvin :-P Har även haft svarta som sett ut som utspädd O'boy och två som jag aldrig lär veta om de var svarta eller choklad pga att de var så bleka. Har fått höra flera gånger att mina marsvin är rena gensoppan så läsa stammar för att få fram färgerna går inte heller ibland XD
Anledningen till att vi inte vet om Pumpaa är saffron eller pe golden är för att fotot är så suddigt. Ligger marsvinen på gränsen av olika nyanser så är det väldigt viktigt med både ljus och skärpa (och vilken dator den som kollar bilden använder) för att se vilken färg det är. Stammen kan också avgöra i vissa fall, om ingen av Pumbaas föräldrar är golden så vet vi att han är saffron tex.
"Ögonen säger oss vilken färg djuret ser ut att ha, stammen säger oss vilka färgen det kan ha, avkommorna talar om vilken färg det verkligen har" Ett citat som verkligen stämmer :-P
Där ser man, då har man lärt sig mycket nytt idag då :) hehe. Så om bilden vore klar ser man vilken färg han är, hur då? Golden-mer röd och saffron-mer gul eller?
Tycker han ser ut att vara golden! Pe golden/White alltså.
imoon - medarbetare på Marsvin i Fokus
Ja, på de nya bilderna ser han ut som pe golden/white :)
Sanni - Sannis marsvin (obs! endast på finska)
Håller fast vid att Pumbaa är Pe golden/white som jag skrev från början.
kan inte se det minsta att han skulle vara åt saffron hållet.
Tack! Vad betyder Pe?
Definitivt pe golden :-) Pe står för pink eyed, sedan finns det de som är dark eyed och re som är ruby eyed
#23 vad bra att din dator visade rätt färg på dessa bilderna =)
Okej, tack så mycket allihopa! :D Marsvinen tackar också ;)