Hur har ni hö i buren?
Som sagt, hur har ni hö i buren? I häck? I kattlåda? Direkt på botten? Annan variant? Fördelar och nackdelar? Har ni sett att dom äter mer av höt om ni har det på det ena eller det andra viset? Har läst att dom inte ska ha häck, eftersom det blir en onaturlig ätställning, så det behöver ni inte berätta/disskutera i denna tråd. Är intresserad av att höra hur ni gör och varför.
Med sunt förnuft kommer man långt!
Hö låda. Fördelar - det mesta av kiss o bajset hamnar där, det blir inte hö över hela buren, har man vattenflaskan ovan hölådan så kommer dropp i lådan.
nackdelar - tar upp mycket plats.
Och just därför ska vi sluta med hölådor när vi byggt klart burskåpet.

PÅ burbotten.
Jag har mitt rätt ner på filten (använder fleecefilt istället för hö). Går jättebra förutom att de kissar i höet. Det går åt en del som bara slängs, för jag tycker inte att de ska behöva äta nerkissat hö..
/Jennifer
♥ http://jennuts.blogspot.se ♥

#3 Tycker inte dom kissar på höet, dom kissar oftast i hörnen och där behöver man ju inte lägga höet.
#4 Har inte höet i hörnorna, utan mitten mot en kant (haha, hoppas du förstår). Fast sedan så tycker jag att de kissar överallt i buren, men det är väl på grund av att tidningspappret suger upp och "sprider" sig lite.. :)
/Jennifer
Tjejerna äter upp sitt hö utan att kissa ner. Av någon anledning hoppar dem inte omkring just i höet. Jag brukar lägga det mitt i buren så att dem kan springa runt kanske därför.
Hanarna får höet på sin övervåning där dem inte kissar. Har fått anpassa matningsätt efter hur deras beteenden/vanor är.

Jag har på golvet längs en långsida. Har spån i botten och halm över eller spån med fleece över med fri kant längs ena långsidan så de går på toaletten bara i hörnen.
Ger jag mindre hö i taget äter de bättre.
Jag kastar in höt direkt på burgolvet. Visst dom kissar på det men det får man leva med :-)
Jag har hö på botten av buren vid ett och samma ställe varje gång. Har haft hö häck innan , men slutade med det då dom verkade tycka det var ansträngande (gamla är dom) …
Jag tycker inte dom kissar där så värst? Har ändå två killar…. hmm…
Mina killar är faktiskt väldigt duktiga och "rumsrena" och jag städar väldigt ofta så det brukar inte bli några problem ;)
När jag hade höet i spån så upplevde jag inte att det alls blev lika blött! Och ändå kissade dom på samma ställe som nu.
Men tror det beror på att spånet suger upp lite "bättre" än tidningar och fleecefilt. Ska snart pröva med spån igen då jag anser att fleece inte är lika hygieniskt :/
/Jennifer

#11 Jag har spån under, det funkar kanske bättre än fleece.
Jag har mindre bunkar med hö i som jag byter och sköljer ur morgon och kväll. Luktar ingenting över huvud taget.
Förut hade jag spån under höet och fyllde på med massor av hö, det bjöd in till kissfest och stank redan efter några timmar. Jag slutade med spån och började endast fylla på så mycket hö jag visste de gjorde av med till kvällen/morgonen, sedan dess luktar det ingenting.
- Marsvinsmys - Handgjorda mysgrejer till marsvin.
- Nums Marsvin - Vår uppfödning av finaste marfisarna.
Lägger in en bunt med hö direkt på burgolvet
Direkt på burgolvet (kör med spån) och är rätt generös med höet då de gillar att skutta runt i det och bäddar i det om nätterna. På morgonen är det små gropar/grottor i höet där de sovit. 
Tycker inte att det luktar så farligt men hade kanske tyckt annorlunda om jag haft buren/burarna i köket.
Lite överallt. Vi brukar hjälpas åt, grisarna och jag, med att sprida ut det ordentligt i hela buren ;) Först lägger jag ut ett par högar och sedan tar grisarna vid och börjar dra ut det, in i husen och ända ut i hörnen.
Jag antar att det är dom som vet bäst hur det ska vara, det är ju dom som ska äta och bo i det.
Hanna
Jag lägger ut ett par högar i buren, direkt på burgolvet. Det är jag och framförallt marsvinen nöjda med :)
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
En stor hög i mitten på golvet i buren…
Jag har höet mitt i buret, mina kissar bara i hörnorna så det håller sig fint där.
men jag såg en bild på en marsvinsbur där de hade ställt in en låg hamsterbur och hade höet i den. antar att luckan var borta så marsvinen bara kunde skutta över kanten och komma in.
det tyckte jag var ganska smart. =)
Jag har mitt hö direkt på botten. Tycker det funkar jätte bra :)
Mina får direkt på botten.
De brukar varken kissa eller bajsa i det utan sitter brevid o mumsar i dig det ;)
Direkt på marken, men tror att jag ska börja med låda :)
// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~
Direkt på botten. :)
Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor