Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketter: sjukdomarohyraskador
Läst 1879 ggr
ponytails
1

Satinbärare och satinsjukan

Jag läste artikeln om marsvin på svenska Wikipedia att satinsjuka bara drabbar satiner. Det stod även i en tråd här på mif. Det är fel, då jag själv har haft en self som fått satinsjukan. Blodprov och röntgen gjordes. Min teori är att det i begynnelsen av framavlingen av hårlaget satin hängde med en gen som gav sjukdomen. Det kunde likaväl varit t ex hårlaget strävhår. Bakom nästa alla släthår finns satin. Så därför ligger det en risk att sjukdom drabbar selfar och crestar. Jag läste om en hundras där man använt en hane med aggressivt temprament och i linjer med denna hanen, även långt tillbaka, blev valparna aggressiva. Jag menar att en enda individ med sjukdom kan sprida denna till sina avkommer i generation efter generation. Så det började med ett eller några marsvin med satinsjukan som finns bakom alla de fall vi fått hittills. Kaniner, katter Bengal t ex, hamstrar som är satin får inte sjukdomen. Den har därför inte med hårstrået att göra utan vad som finns i stamträdet. Så tror jag.

Abico
0

Med andra ord borde det finnas, och gå att avla fram, friska satiner? Bara de kommer från en helt annan linje?

Hanna 

[saphirasmarsvin]
0

Intressant info och tänk!

Abico
1

Vet man något om andra länder har samma problem med satinsjukan? Inte grannländerna som kanske har stort utbyte av avelsdjur, men länder längre bort? Typ Australien?

Hanna 

Fridaaaa
0

Min Lotus är self, så finns en risk att han drabbas då?

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

ponytails
1

#3 Det va ett bra tips. Jag vill verkligen veta om det är lika vanligt t ex i Australien.

Binajis
0

#4 Om det är som ponytail tror så bör risken vara störst hos renrasiga selfar :)

Jobbigt om det ska bli så att man ska oroa sig för satinsjukan hos precis alla raser/marsvin nu… :/

Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.

http://www.freewebs.com/binajismarsvin

Fridaaaa
0

#6 Han är renrasig self med stamtavla :)
Åh vill inte behöva oroa mig för det :(

Binajis
0

#7 Hoppsan, trodde du pratade om Pepsi. Men han är ju försjutton nonself dessutom x) Förlåt! Ja, då bör ju risken finnas att han drabbas. Men vi ska inte ropa hej ännu. Ska bli spännande att följa den här tråden :)

Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.

http://www.freewebs.com/binajismarsvin

Fridaaaa
0

#8 Hehe nej, pratade om Lotus ;) hihi
Ingen fara! Glad

Ja det ska bli intressant, vill inte behöva oroa mig.

Abico
1

Det är trots allt inte vanligt att icke-satiner drabbas så att gå runt och oroa sig är helt onödigt. Bara för att det kan drabba alla marsvin så betyder det inte att det kommer att göra det. Det är som att ständigt gå runt och oroa sig för att få cancer… Risken finns att man får det men oavsett vad kan man inte på något vis förebygga det och själva oron bidrar garanterat till försämrad livskvalité, inte för marsvinet men för dig som matte.

Hanna 

Lyan
0

Fast om det hade varit så så skulle det ju dels varit många fler ickesatiner som drabbats och dessutom funnits fria satiner. Beror sjukdomen på ett recessivt anlag så borde den dyka upp inom alla raser med jämna mellanrum och om den var dominant skulle den lätt kunna avlas bort hos satinerna.

Sedan är ju tyvärr inte genetiken så enkel att allt är dominant eller recessivt men om man tar tex höftledsdysplasi som beror dels på många olika gener och dels pga miljön under uppväxten så har man ju ändå genom intensivt avelsarbete minskat frekvensen inom många raser (även om det är lång väg kvar), men då har man röntgen för att se vilka hundar som är fria och använda dem. Vad jag vet har man ännu inte kunnat hitta en enda fri satin.

Vilken hundras tänker du på?

Mitt minne gör inte som jag vill så just nu kan jag bara komma på ponytails ickesatin, self? (som väl var bekräftad satinbärare?), flockens Whinter, self? (ev./trolig satinbärare) och min Perry, cuma strävhår, troligen rex men kan ha varit lakeland också (alltså både rex och lakeland) som hade satin i tredje led (satincoronet, engelska linjer)

Jag vill ha det till att jag har haft en eller två till men som sagt, minnet sviker just nu. Dock är ponytails ickesatin den enda jag vet som faktiskt blivit bekräftad med sjukdomen.

Lite virrigt kanske, är lite stressad

ponytails
0

För 8 år sedan hade jag satinlånghår. Ingen av dem utvecklade satinsjukan. Någon blev upp till 6 år gamla. Jag har röntgen på en i 2 års ålder och en i 5 års ålder. Nästan alla mina satin self o satin crest fick satinsjukan vid 1 års ålder. Nej, genetiken är komplicerad. Men att något gått snett i satin avel är säkert och det var bra att de gjort något åt det i SMF. Mina satiner skulle komma från en uppfödare som aldrig haft satinsjukan på sina djur. Eftersom jag inte råkat ut för det med mina långhårig så va jag naiv nog att tro på det. Som tur var avlade jag själv bara en generation och sålde aldrig några satiner vidare. #11 Hundrasen var Bernensennen. Det var en hane från Tyskland som låg bakom de aggressiva Bernensennen som fanns i Sverige på 90 talet.

Charlotta-B
0

Kan man se den sjuka satin genen på nått vis innan den brutit ut?
Men om man kan se den så borde man kunna avla fram friska satiner. Då man vet om dom bär på den sjuka genen lr inte.

Vad jag förstått så kan man ju röntga för att se om ett sjukt marsvin har drabbats av satin.

Charlotta-B

marsvin-90
0

Vore intressant o ta o röntga min satin crested lakeland hane om han e berörd på nåt sett. Han har ingen satin i sin stamtavla alls, men kan gissa mig till från vilka linjer de kommer ifrån. Då mamman är en pet/ djuraffärs gris o farmor o farmorsmor är oxå petar, därimot e farmorsfar renrasig crested. Han fyller 3 år i maj, o är än vad ja märkt ingen skilldnad på honom mer än att han e välmående o väger 1200g.
Någon som vet va de kostar ungefär om man vill röntga tex?

Lyan
0

#12 På mina satiner, både pettar och långhår så har det brutit ut från allt mellan 6-51 månader. Den på 6 månader var allra värst drabbad och kunde inte gå alls i princip (min uppfödning). Långhår med engelska och danska linjer. Vet andra som har haft långhår där det brutit ut så tidigt också, minst en (från Bamiras) var släkt med satinen ovan, genom två engelskättade bröder från Oops. Brodern som jag ägde blev 51 månader, alltså äldst av alla mina satiner. Satin och satincrested har jag bara haft en och det var en som var inne för omplacering och flyttade nästan genast.

Jag har visserligen "bara" fött upp 14 satiner men av alla satiner jag har ägt har jag inte haft någon som har dött av ålder ännu, visst alla har inte dött av satinsjukan, men det är bara för att någon annan sjukdom/skada har tagit dem först.

Jag har hört folk säga att deras satiner från inte satinsjukan, de är helt friska tills de dör av ålder vid 2-3år, så nej, jag tror tyvärr inte ett dugg på att det skulle finnas friska satiner även om jag vet flera som har blivit gamla och dött av ålder innan sjukdomen brutit ut.

Jag fick också höra när jag började med satinlånghår att det bara var korthåren som drabbades och även jag gick på det.

Hur vet du att dina långhår var friska om det bara röntgades två? Jag vet att du inte hade missat om någon hade fått symtom men det finns ju satiner som antingen går länge mes sjukdomen innan de visar symtom eller blir sjuka så snabbt att man knappt hinner fatta vad det är.

#13 Problemet är att man hittills inte har hittat någon satin som har kunnat bevisas ha varit frisk så det finns inget att avla vidare på.

#14 Min vet. tar 800kr för röntgen.

ponytails
0

#13 Jag har röntgat marsvin som inte utvecklat satinsjukan. Deras skelett är normalt. Men samma marsvin har senare visat symtom och då visade röntgen uppluckrar skelett. #14 Det är inte säkert att röntgen kan visa om han har sjukdom när han inte har symtom. Men skulle han en dag få symtom kan röntgen till 99,9% säga dej att det är satinsjukan. #15 Jag vet inte om mina satinlånghår hade satinsjukan utan bara att de aldrig utvecklade sjukdomen. Och mycket riktigt, två fria röntgen bilder visar inte att de inte senare skulle kunna utveckla sjukdom. När jag började med satinlånghår hade jag hört massa felaktigheter om sjukdomen. Att det berodde på kalkfattig kost, att de blev små i växt och svagare individer. Så för mig va det inte konstigt att mina långhårs satiner inte fick sjukdomen, de blev omskötta med största omsorg. Jag blev helt chockad när jag några år senare fick self satin som drabbades av satinsjukan och sen alla efter honom likadant. Detta var i samma veva som holländska Desirée presenterade sitt forsknings resultat om satinsjukan.

Charlotta-B
0

Tycker att detta är mycket intressant.

Men man kan inte ta genprov? Fast kanske är svårt på marsvin?

Denna Desirée som har foskat i detta. Har hon forskat i hur det utvecklar sej lr hur det uppkom från starten? Kna man läsa hennes resultat nån stanns?

Charlotta-B