Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterraserfärgerteckningar
Läst 1868 ggr
Hultan
1

Skillnad på grey och lilac?

Hej. Jag undrar vad det är för skillnad på grey och lilac. Vill gärna se bilder att jämföra med. Vilka raser kan dessa färger finnas hos? Lyan kom igen nu ;) hehe, och alla andra kunniga också.

Med sunt förnuft kommer man långt!

[linneasandberg]
0

lilac har väl alltid röda ögon? :)

Lyan
0

Haha, här har du mig ;-D

Färgerna finns hos alla raser men är mer eller mindre ovanliga, tex är grey jättevanligt på lunka men inte alls lika vanliga på "vanliga" långhår.

Skillnaden mellan grey och lilac ska vara att grey är kallt mörkgrå med rubinögon och lilac kallt ljusgrå med röda ögon, men tyvärr är verkligheten inte lika lätt :-P Bägge färgerna kan bli rejält varma i tonen och jag har tex en lilac som ser nästan chokladig ut (hon är jättemörk)

Genmässigt så kan man säga att lilac är en rödögd svart, aa B- pp, grey är också svart men de har istället genkoden aa B- pgpg och det är pg-anlaget som ger rubinögon.

Sedan finns det de som är pgp, alltså ett pe-anlag och ett grey-anlag. De verkar bli ett mellanting och kan vara extremt svåra att färgbestämma (det tog mig nästan 3år att lista ut färgerna på mina!) Innan har man trott att pg är dominant över p men det är snarare semidominant. Min Pruð var rödögd fram till hon var ca 2år, inte förrän då började de mörkna till rubin och de är fortfarande väldigt ljusa om man jämför med hennes syster som har nästan svarta ögon. Jag har därför valt att skriva Pruð som lilac pgp och Vivi som grey pgp.

Dessutom finns C-lokus som kan ställa till det ännu mer med nyanserna. C-lokus är det som bestämmer vilken röd nyans marsvinet har och även zobel och himalaya. Cream och buff (eller lemon och saffron i detta fallet eftersom vi pratar lilac och grey) kan ibland bleka färgerna rejält och jag har haft svarta och lemonagoutis som varit riktigt rejält ljusa. Vivi och Pruð har ev. någon form av sådan blekning.

Bilder kommer

Lyan
0

Nu står lilla vovve med benen i kors och min dator är så slö med bilder så får bli lite länkar först.

Tråd om "rubinögd lilac"

Pruð

Vivi

Vida

Sanna

Kör inte bildspelen utan gå ner och klicka på bilderna istället för bildtexterna syns inte i bildspelet.

Hultan
0

Tack lyan! Jag vill gärna ha en lilac eller grey i framtiden. Vilka raser är det lättast att få tag i med någon av dessa färger tror du/ni?

Med sunt förnuft kommer man långt!