Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterboendeinredning
Läst 1451 ggr
_Charlie
0

Bajs överallt.. :(

Vill börja med att säga att jag är ledsen att jag inte varit aktiv på ett tag. Jag är medveten om att en hel del försökt nå mig, och jag hoppas få lite energi att ta itu med mailboxen som blinkar blinkar blinkar. Jag är väldigt deprimerad just nu och har varken ork eller lust med någonting..

däremot skulle jag behöva lite tips angående våra marsvins boendesituation. Jag har skrivit ett inlägg i bloggen och vore tacksam om ni ville läsa och se om ni har någon ide om hur vi skulle kunna göra för att undvika bajs bajs bajs överallt..

www.piggylove.blogg.se

Hultan
0

Jag ser inte all text. Den skyms av bilderna..

Med sunt förnuft kommer man långt!

_Charlie
0

surfar du på telefon?

WeirdFreak
0

Jag ser inte heller hela texten.. och jag har laptop :P

Med vänliga hälsningar Sofia och alla djuren!

Hultan
0

Nu har jag läst. Jag förstår nog inte riktigt. Är det städningen utanför burarna som gör dig ledsen och trött eller är det städningen av burarna? Jag tror att du är alldeles för noggrann. Det känns som att du har jättestora krav på renheten i burarna. Jag har för mig att du tidigare nämnt att du städar varje dag i burarna, det måste vara otroligt jobbigt. Självklart ska man hålla efter så att grisarna inte behöver ligga/ trampa runt i sin egen Avf/urin MEN det går inte att undvika helt. Kanske skulle du trivas bättre och slappna av mer om du investerade i en riktigt stor bur. Det är ju inte alla som har plats för det, men större bur = städas mer sällan. Kan du förklara lite mer specifikt vad du upplever som problem?

Hultan
0

Ts nej via iPad, jag valde läsfunktionen och då gick det, men texten syns fortfarande inte helt på sidan.

_Charlie
0

Vad dumt att inte sidan visas helt för en del! Ingen har reagerat på det förut, det måste jag försöka lösa. Här är iaf hela texten:

Våra grisar bor just nu i en avdelad bokhyllebur med 2 i varje del, och en liten våningsbur med 2 uppe och 2 nere. Jag trivs inte alls. Inte ett dugg över huvud taget. Det tar plats (vilket en bur visserligen ska göra, marsvin ska ha plats att springa) och det sular ner något så in i norden. I våningsburen har jag just nu spån eftersom jag inte riktigt har orken att hålla fleece rent i 4 burar just nu. Detta resulterar i att hela jäääääädra köket är fullt med spån och pluttar oavsett hur mycket jag dammsuger. Det känns som att jag har ersatt underhållet av fleece med ännu större underhåll av köksgolv.

Bokhylleburarna har däremot fleece. Inte för att jag har orken att se efter det utan för att det helt enkelt skulle ruinera mig att även förse 200x80 med spån. De sular ner lika bra som spånburarna. Inte med spån utan pluttar. Pluttar pluttar överallt. Det är helt enkelt inte hållbart. Jag vill inte leva så. Att trampa i marsvinspluttar i mitt hem är inte så jag vill ha det.

Jag är därför ganska uppriven just nu då jag helt enkelt inte vet hur jag ska lösa boendefrågan för mina små hjärtan. Jag vill att de ska ha stor plats att springa på, mysigt underlag och en matte som inte suckar så fort hon närmar sig deras bur.

Jag har stora planer på att köpa några plastbackar i så stor modell jag kan hitta, och låta de stå i köket med 2 grisar i varje på spån under en kortare tid. För att få bort de andra burarna som smutsar ner, och för att kunna använda den energi jag har till att faktiskt älska marsvinen, i stället för att sucka och känna mig trött på allt.

Medans de i så fall går i backarna kan jag fundera på hur jag ska lösa det mer permanent. Jag tänkte åka runt i lite affärer i eftermiddag eller i morgon och se om jag hittar några backar med lagliga mått. Vi får se hur det blir.

Är det någon som har några tips annars, hojta gärna till!

_Charlie
0

#4 Jag är ledsen och trött hela tiden just nu men i grund och botten beror det ju självklart inte på varken städning eller marsvin men det ständiga trampande i bajs gör det inte bättre. Jag är ju inte ensam om att ha bokhyllebur men jag har inte läst om detta problemet förut. Är mina extra sprättiga som får iväg så mycket bajs över 28 cm kant?

Jo jag städade flera gånger om dagen förut, det är så jag vill göra när jag använder fleece, men just nu är det inte hållbart. Nu ska jag vara glad om jag sopar rent var tredje dag och så tycker jag inte är okej.

Hultan
0

Oj menar du att grisarna sprätter bajs över kanten? Jag har aldrig haft en enda plutt, eller något annat heller för den delen utanför buren. Hur hög är kanten?

_Charlie
0

Jo det är precis vad de gör. Kanten är, om jag inte minns fel 28 cm. Billy bokhylla. Och jag hittar bajs i varenda rum. Just den buren står i vårt genomgångsrum och vi passerar buren varje gång vi ska till ett annat rum, och drar då också med oss bajs överallt. Jag har till och med hittat i både soffan och sängen och jag vill inte ha det så. Att jag hittar det är ju okej på ett vis, men om någon kommer hit och sätter sig i soffan och hittar bajs där, jag skulle skämmas ihjäl. Eller om någon annan trampar i bajs. Köksburen förstår jag att de sprätter ut både spån och bajs, den kanten är bara max 20 cm.

Hultan
0

Då är mitt förslag att du ska bygga på en högre kant! Min är 35 cm. Sätt dit plexiglas så kan du fortfarande se grisarna!

_Charlie
0

Jo, det skulle nog vara det optimala att höja kanten. Jag får fundera lite på om jag skulle kunna lösa det.

Fridaaaa
0

Låter jobbigt.
Jag har själv spån, och jag har inte spån över hela huset, snarare mer hö än spån.
Kanske behöver bara högre kant?

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Lyan
0

Du behöver inte ha dåligt samvete! Ibland mår man dåligt och det är inget man kan hjälpa och jag tror ingen blir sur av att vänta lite på svar. Läs du dina PM när du orkar och oroa dig inte för det!

Angående pluppar mm:

Tror tyvärr inte att du kan hitta tillräckligt stora backar, men går det inte att höja sidorna på burarna? Om du höjer baksidan och gavlarna blir det ju bara en sida där det kan komma ut spån och bajs. Tex bokhylleburarna så är det ju lätta att bara skruva dit en skiva, det blir kanske inte så snyggt men det spelar ju inte så stor roll just i det akuta läget. Angående tvätt och städ så förstår jag dig! Har fortfarande spån till mina eftersom jag har haft det under behandlingen och buren är bara drygt en tredjedel sin vanliga storlek för annars hade det inte gått att ha spån och byta allt.

Kissar de på samma ställe eller överallt? Om de kissar på samma ställe så kan du kanske göra så att du bara byter där och sedan knuffar bort all spån ditåt och fyller på i andra hörnan.

Jag har också en stor sopborste, ingen liten hushållssop utan en som är bredare än en piasavakvast (stavning?) men den är mjuk i stråna. När jag orkar så tar jag upp det jag har sopat ihop men oftast så tar jag bara och sopar av golvet och in med allt drösel i en hörna som jag sedan tar upp samtidigt som jag städar burarna

Cola&Bacardi
0

Näe tror absolut att ingen blir sur för att du inte svarar på PM. ;) Gör det när du känner att du orkar i stället.

En högre kant (som många redan sagt) kanske är lösningen på problemet. Skulle tillochmed kunna bli riktigt tjusigt, kan jag tänka mig. Och grisarnas burstorlek förändras ju inte som den kanske skulle ha gjorts om du haft backar.

Lycka till!

Mvh Linnea.

Mvh Linnea