Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettskötsel
Läst 1091 ggr
Hultan
1

Tynga ner pälsen?

Hej. Jag har två peruaner som jag klipper pälsen på till en för dom bekväm längd. Jag har dock märkt att när jag klipper den till en pottfrilla, haha, alltså till ca 1 cm ovanför tassarna, så liksom lägger sig topparna utåt. Och då blir den ännu kortare, och det ser lite kul ut. Nu undrar jag, finns det något man kan ha i topparna/ hela pälsen som liksom tynger ner, så att pälsen ligger rakt ner? Givetvis ngt ofarligt för grisarna när dom tvättar sig. Vad tror ni om lite olja i topparna?

Med sunt förnuft kommer man långt!

Eulwen
0

Nu är jag ingen expert på detta (som du vet) men jag har för mig att om man klipper den inre pälsen en aning kortare än det yttre skiktet så böjer sig topparna inåt istället. Känns logiskt iaf men det beror säkert på hur pälsen ser ut också.

Hultan
0

Men hej Eulwen. Hmm.. Ja det låter logiskt men eftersom det är topparna som lägger sig utåt så vet jag inte riktigt om det skulle hjälpa. Alltså det ser ut som att ngn har lockat pälsen utåt i topparna, haha..

[SallysPigge]
0

Du har inga mysga bilder på deras nya frisyrer? :-P

Creation
0

Flera av mina långhår får sådan form på pälsen. Jag tror inte att det beror på längden? Det brukar i alla fall inte störa mig det minsta, så jag har inte direkt försökt göra något åt det… :)

Men mitt eget hår(när topparna pekar åt konstiga håll) rätar dock enbart ut sig av hårspray, plattång eller att jag kammar/håller det rakt när det är blött. Så att ha det blött och försöka hålla det rakt medan det torkar kanske vore ett förslag? Annars får du nog bara vänta på att det ska växa ut. Eller klippa bort topparna, om det stör mycket.

Jag tror inte att olja kommer att hjälpa. För att topparna ska tyngas ner krävs det nog ganska mycket olja, vilket bara blir kladdigt, och det är inte ens säkert att oljan ger önskad effekt. De gånger jag oljat in mina långhår(pga static) har de bara fått knasigare frisyr åtminstone… :p

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

Eulwen
0

Men det låter ju hur charmigt som helst! Som små peruker. Instämmer, har du inga bilder på deras pottfrisyer with a twist? Skrattande

Hultan
0

Jaaa haha peruker är precis rätt ord! Euhh.. Kanske kan fixa lite bilder vid nästa klippning. Vår kameraladdare hat fått fötter tyvärr :(