Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 725 ggr
[saphirasmarsvin]
0

Tidig kastrering

Läste (nja, google translatade) på en tysk uppfödares hemsida att dom kastrerar en hel del unga marsvinshanar, eftersom dom menar att dessa hanar då (väldigt förenklat översatt) utvecklas mer som honor och kan fungera flera stycken i han- eller honflockar. Den yngsta jag såg var ungefär en månad gammal vid kastreringen och var nu ungefär två månader gammal. Ett annat marsvin som blivit kastrerat i tidig ålder bodde tillsammans med en annan kastrat i en honflock vilket tydligen fungerade jättebra.

Om det hade funnits en säker metod och att ovanstående hade stämt in någorlunda, hade det ju kunnat vara en bra grej i vissa fall.

Det jag tänkte höra är om så här tidig kastrering förekommer i Sverige och/om det är något som kan rekommenderas hos en duktig och van marsvinsveterinär?

Funderar också lite på hur man gör med nedsövningsmedel när det gäller så unga djur. Är inte yngre djur känsligare för narkos?

Isnona
0

Min Oskar kasterades när han var 11-12 veckor vilket är ganska tidigt då många andra veterinärer tycker att marsvinet ska vara minst 5-6 månader. Har inte kastrerat något annat marsvin så har inget direkt att jämföra med.

Veterinären lade ett väldigt, väldigt lätt sövmedel och själva kastrationen var över på 5 minuter. Jag fick vara med under hela ingreppet. Det var lite komplikationer efteråt, men det berodde endast på att han satt ensam efteråt och blev lite deprimerad.

Har dock aldrig hört talas om något marsvin som kastrerats så tidigt som en månad.

Mvh /Simona - Medarbetare på marsvin.ifokus

Binajis
0

Ponytails här inne har väl kastrerat småhanar på 4-5 veckor tror jag, får se om hon dyker upp med mer info :)

Förutom sövningen, så bör väl det enda som möjligen kan spela roll, vara att testiklarna ska vara "färdigutvecklade". Vilket de bör vara vid 4-5 veckor :)

Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.

http://www.freewebs.com/binajismarsvin