Farligt ge grönt från kylen?
Hej. Läste i en annan tråd att man inte ska ge kylskåpskalla grönsaker till marsvin för att dom kan få struplocksinflammation. Kan detta verkligen vara sant??! Låter väldigt långsökt kan jag tycka. Har ni hört detta? Hur gör ni?
Med sunt förnuft kommer man långt!
Jag visste inte heller om det. Brukar dock tänka lite så när man precis tagit ur maten ur kylskåpet. Låta det ligga i skålen ett litet tag innan man ställer in det till dem. I och med det känns som att det skulle bli ganska kallt för deras små magar.
Men vet ej om det ens är nödvändigt. Är bara så jag gör. Så vill också gärna veta!
Jag ger dem alltid direkt via kylen - sköljer alltid grönsakerna innan däremot :p
Mina har alltid fått direkt ifrån kylskåpet :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#3 inget som jag märkt någon faktikst :o aldrig ens tänkt att det faktiskt kan vara så :p
#4 Hur ger du dem då?
#5 Delar upp i 2 skålar, en till var bur :) Skär i lagom stora bitar plus sköljer av dem lite:)
#6 låter du den sedan stå framme i rumstemperatur en stund då eller :p?
#6 oj xD haha xD Jag har inte glasögon på mig får skylla på det xD läste att du aldrig gett dem direkt från kylen ;) sorry xD
Jag läste också den kommentaren men har tidigare aldrig hört något liknande. Våra grisar får alltid grönsaker direkt från kylen (om inte typ gräs utifrån då såklart…) och så har vi gjort sen första grisen 1995, aldrig har någon fått struplocksinflammation eller ens något liknande tillstånd. Skulle påståendet vara sant lär det vara väldigt, väldigt ovanligt. Jag har aldrig tidigare hört diagnosen hos marsvin heller.
Är väldigt skeptisk till påståendet.
imoon - medarbetare på Marsvin i Fokus
Struplocksinflammation orsakas i alla fall på människor av bakterier. Har svårt att tro att kylskåpskalla grönsaker skulle orsaka det.
Däremot kan det ju vara snällare för magen om grönsakerna inte är för kalla
Om nu så många gör det lär det väl inte vara så farligt ändå :) Men visst, för magens skull kan jag ju förstå att de inte ska ha för kalla grönsaker.
Sen beror det ju på hur kallt man har i kylen. Jag har fixat lite fiffigt ett eget kylskåp till marsvinen, haha…
Nej, inte bara till dom förstås, men att förvara all frukt o grönt i. Där håller jag ca +10 grader .
Dom flesta brukar ju också ha det gröna o frukten i den varmaste delen av kylskåpet, så det inte blir frost på dom 
#7 Bara några få minuter men inte mer :)
Mina har aldrig haft problem plus att alltid ätit som galningar:P
#13 Samma här! De enda mina börjar bli kräsna på numera är vitkål! Finns det annat äter de hellre det :p
#15 Hehe okej ^^, Mina äter typ allt som tur är :P
Blev så glad igår, Pepsi tog ur handen på mig direkt när jag gav en bit morot igår, han brukar ta tid på sig annars :D
Jag hade varit hos veten med ena marsvin pga.att hon lät konstigt ,lite tjock i halsen.Då sa hon om man ger de kall mat /vatten då kan dom få irritterad/ inflamerad strupplock, då kan dom inte svälja.Det vad det som hände min Lady som avled,hos rosslade lite och vi hoppades att det var inte så farligt,senare slutade hon äta,de hittade morots bitar i halsen pga svulnaden i struplocken och sen gick de bara nedför med hennes tänder mm.Visst man gjor som man vill och tycker,men hade jag vetat detta tidigare hadde hon varit hos oss :(
#16 Mina djur har alltid fått kallt vatten och grönsaker ifrån kylskåpet, aldrig *pepparpeppartaiträ* haft problem med sånt.
Så tror inte det kan vara ett vanligt problem?
Jag ger också alltid kallt vatten ur kranen och grönsaker direkt ur kylen. Med tanke på att det enbart finns en enda människa som säger att det är farligt, resten har aldrig hört talas om det… då tycker inte jag att man ska springa och oroa sig. ;)
- Marsvinsmys - Handgjorda mysgrejer till marsvin.
- Nums Marsvin - Vår uppfödning av finaste marfisarna.
Nej, det behöver man inte. Men det klart att det kan vara bra att tänka på att det inte är för kallt, men då tänker jag mer på den känsliga magen.
När en veterinär säger att det är si eller så är det inte så många som ifrågasätter. Visst kan vetten har rätt, men en del gånger har dom också fel.
Kanske berodde inflammationen på något annat. Mykoplasma till exempel.
Oftast beror struplocksinflammation på Haemophilus Influenzae B, men det kan inte uteslutas att det kan orsakas av en annan bakterie också.
Jag ifrågasätter veterinärens ord, jag tycker man borde höra fler fall på både djur och människor om kall mat o dryck kan orsaka struplocksinflammation.
Men tack #16 för din varning, det var omtänksamt. Beklagar att du förlorade din Lady….