Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 337 ggr
Zella
0

Ny marsvinsägare

Jag har för cirka en månad sedan skaffat två marsvinspojkar & jag undrar om det finns något specielt jag borde tänka på, är tacksam för alla råd. De sa inte mycket på djuraffären och verkade inte veta det heller. Jag har tidigare haft kanin men de var ett tag sedan.

paronskrutten
0

C-vitaminer är jätteviktigt, köp vitkål och morötter, samt ett bra hö.

Fräscht vatten, helst i vattenflaska och att dom ska få springa varje dag

Helena

FeliciaS
0

Trevligt att du har skaffat dig två så underbara djur som marsvin :) De skiljer sig rätt mycket från kaniner tycker jag. Synd att du köpte från zooaffär och inte från uppfödare, men det är ju så att man ofta ser "misstagen" i efterhand. Aja… Det du behöver tänka på är att marsvin inte kan producera eget c-vitamin, utan behöver få det genom färska grönsaker, frukt eller rotfrukter varje dag. C-vitaminrika grönsaker som brukar uppskattas av marsvin är broccoli, persilja, paprika (gul innehåller mest c-vit.), kålstorter (vänj försiktigt i början, inte mer än 20g/marsvin). Du kan även ge morot, persiljerot, palsternacka, rotselleri, äpple (inte för ofta), maskrosblad, gräs m.m :) Hö ska de alltid ha tillgång till, ej i höhäck (vet du säkert). De kan få ca 2 msk pellets (beroende på sort) var per dag. Den bästa pelletssorten är från märket Oxbow, som är den ända som har pellets anpassad till marsvinens behov (hög kostfiberhalt, selen, fosfor, låg protein och salthalt osv.). Oxbow Cavy Performance är för växande, dräktiga och digivande marsvin, Oxbow Cavy Cuisine är för vuxna marsvin. Återförsäljare för Oxbow finner du här

Vad är det för marsvin du har köpt? Hoppas du får det trevligt med de och lycka till :)

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Blondi3
0

Mys och lek med dem varje dag :) Och se till att de får i sig bra med C-vitamin :) Ja precis som paronskrutten skriver :D hehe

paronskrutten
0

Oxbow ska man bara ge 1,5 msk per vuxet marsvin/dag, men växande marsvin ska ha egentligen hur mkt som helst, men jag har havre ist. för en massa pellets

Helena

Zella
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tack för alla råd. Jag har också hört att det är bättre att skaffa dem från uppfödare, men jag var i djuraffären och föll pladask för dem. Jag vet inte vad de är för sorts. Ludde har ganska lång och mjuk päls.

Zella
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Rufus är svart med väldigt lite brun och korthårig

paronskrutten
0

Åh vad söta!  Ja, så har jag oxå gjort, och så kom vi hem med tre nya, fast vi hade två hemma redan. Nu har vi sex stycken^^

Helena

FeliciaS
0

Söta marsvin Zella! Ser ut som korsningar… I alla fall Ludde =P

Mvh Felicia

Nicey_och_Smulan
0

Vad fina!!!! Om du inte redan har det så borde du skaffa en borste till Ludde och borsta hans päls regelbundet =)

Zella
0

Jag har precis skaffat en borste. När jag fick hem honom hade han stora knutar i pälsen. Ludde tyckte inte det var så kul dock spratlade och pep efter Rufus.

paronskrutten
0

Näe, vad söt<3

Helena

Blondi3
0

Så söta :D

ciss
0

Söta! Förmodligen blandraser.

/ Cissi, medarbetare på Kanin
    www.frihetenskaniner.se

TRASAN
0

så söta dom var lycka till

FeliciaS
0

En tips till:
Klipp Luddes päls regelbundet så att den inte blir nerkissad och släpar i marken..

Mvh Felicia

KvirrZ
0

Så söta :)

- Mvh Emma

fulfisk
0

Underbart söta marsvin! Är det något du undrar så kan du självklart bara fråga här, alla är väldigt hjälpsamma :)