En tand gick av
Lurvis hoppade från famnen när vi skulle sätta henne i hagen. Inte högt men ändå råkade ena framtanden gå av. Ska man till veterinär och klippa den andra lika kort eller bara vänta att den brutna tanden växer ut av sig själv?
Rådfråga veterinären :) Hur kort är den avbrutna tanden? Hur lång är den andra?
Den växer ut väldigt snart ska du se till! Ett veterinärbesök tror jag är onödigt om det inte ser väldigt illa ut. Ge grönsakerna i mindre bitar så det blir lättare att ta det med tänderna. Det är olika på hur lång tid det tar för en tand att växa ut men inte mer en 4 veckor iaf!
//Emma
#1 Den avbrutna tanden är ca en halv centimeter. Den långa tanden lite mer än det dubbla. Lite svårt att säga med måtten men ungefär. Hon äter hö och små salladsbitar fast det hände för en halv timme sedan och mår annars bra.
Då är det ingen fara ^^ Som #2 sa, den växer snart ut igen :)
tänderna växer snabbt, ha koll att hon äter förr att de blir det svårt att bita.Efter två veckor kan veten.klippa jämt tanden. Lycka till
Tack för era svar som redan har kommit! Vi fortsätter som vanligt eftersom hon kan äta hö själv och små gurkbitar.
det är nog viktigare om du får i henne vitkål eler broccoli. Istället för gruka och sallad menar jag =) . Jag har förresten varit med om att mitt marsvin slog ut en tand Men det gick alldeles utmärkt. vi var hos vet erfter att den hade växit ut lite. men hon sa att hon inte behövde göra något och att det s¨åg bra ut =)
~They say that "what does not kill you makes you stronger". i belive that if something is trying to kill you, it makes you angry.~
#7 tak det var veldigt skönt att höra