Klipprädda pojkar...
mina långhåriga marsvin är livrädda för saxen och nu börjar det krisa för de är väldigt långhåriga. Snälla någon som har bra tips eller ställa i Stockholm eller söderort som kan hjälpa att klippa! God Jul!
Har du inte tränat dom från början? Hur gamla är dom? Vissa eller vad jag kanske snarare skulle tro, de flesta, marsvin tycker inte om att bli klippta. Det måste göras, och då gäller det att vara konsekvent. Jag brukar lägga goda grönsaker framför mina grisar när jag har dom på handduk. Varje gång dom försöker smita så lyfter jag bestämt dit dom igen och säger -stilla! Mer än så kan man inte göra. Traggla på, ta lite i taget om du vill. Lycka till!
Med sunt förnuft kommer man långt!
Jag håller marsvinet i vänster hand i luften, och klipper det med höger hand. Då kommer han ingenstans och har inget val. Det går mycket bättre än att ha honom sittandes på bordet då han har möjlighet att hoppa omkring och bråka. ;)
- Marsvinsmys - Handgjorda mysgrejer till marsvin.
- Nums Marsvin - Vår uppfödning av finaste marfisarna.
Nu har inte jag långhår själv, men jag har vänner som klipper sina långhår med trimmer i så kallad lejonklippning. När de är nyklippta ser de ut som korthår med lejonman.
Trimmern låter lite så de kan vara rädda även för att bli klippta på det viset. Fördelarna är att det är svårare att skada dem me den trimmer än med en sax plus att det, särskilt på sommaren, är skönt att vara utan all päls. 
PS. Man behöver inte klippa dem riktigt så korta som i första länken om man inte vill. Man kan använda tillbehör till trimmern för att få lite längre päls redan från början.
En sådan skulle jag vilja ha till vår texel, men jag har aldrig använt en trimmer så jag är rädd att jag gör honom illa.
- Marsvinsmys - Handgjorda mysgrejer till marsvin.
- Nums Marsvin - Vår uppfödning av finaste marfisarna.
3# vilka roliga bilder!! Helt underbara. Jag har också funderat på att skaffa en liten trimmer sen. Det är en bra ide faktiskt.
Med sunt förnuft kommer man långt!
Min sheltie (omplacering) HATAR det, men måste göra det.. Klippte henne igår och det blev så fint så :)
Min Doris är långhårig så jag brukar klippa henne ibland. Använder sax på sidorna och trimmer (en liten, anpassad för hundnosar och tassar. Ca 300 kr på Djurmagazinet) i baken . Brukar muta med en massa gurka men hon är en envis liten gris. Tur för mig att jag är lika envis : )
Även om det är jobbigt för dom att bli klippta så tror jag att dom uppskattar det väldigt mycket när det är gjort. Doris brukar då se mycket gladare ut när hon är lite kortare i pälsen så hon slipper "dra" runt på allt.
Testa att muta med en massa gurka, lycka till!!