Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 2722 ggr
_Charlie
0

Marsvin i kök?

Vi har våra marsvin i köket. Köket är ett klassiskt kök med långsmal gång där diskbänkar och spis är lokerade på ena sidan och kyl, städskrubb osv är lokerade på andra sidan och en gång i mitten som leder till den fyrkantiga matplatsen.

Vi har burslåpet på ena sidan av matdelen, det tar inte upp mycket plats alls och sträcker sig ca en halvmeter ut från väggen. På andra sidan matdelen, mot väggen, står vårt matbord.

Vi äter ytterst sällan, rent av aldrig, i köket utan är en slappisfamilj som avnjuter alla våra måltider i soffan. Köksbordet står ändå kvar för att "man ska ha köksbord"?

Dock skulle jag inte ha några problem att äta där, om jag skulle känna för det. Men när jag pratade med min mamma om hur jag ställt burskåpet var hennes reaktion "Ja men ni äter väl inte vid marsvinen?"

Hon menade på att det var kanske lite ohälsosamt att äta där, medans jag tycker att så himla mycket bakterier kan det ju inte komma från buren 1,5 meter bort att det skulle vara ohälsosamt för oss att äta mat på andra sidan.

Hon tyckte ändå att så var det nog, och diskussionen kom inte längre.

Vad tycker ni om saken? Är det verkligen ohälsosamt (inte bara ofräsht utan faktiskt skadligt ohälsosamt) att äta i ett kök där ett gäng marsvin befinner sig?

natha-mjau
0

jag tycker inte det är ohälsosamt, har haft marsvin i kök, älskar att höra dem skrika efter gurka när man öppnar kylskåpet :D

_Charlie
0

Kan tilläggas att vi byter spån och rengör burarna en gång i veckan som de flesta andra. ;)

_Charlie
0

#1 Eller hur! ;) Jag har haft marsvin i köket förut för att jag tycker om att ha dom på ställen man är ofta, och jag är ofta i köket. Det andra alternativet är vardagsrummet, men det är avdelat så jag har sovrum där också, och då vi har så många skulle det bli för mycket ljud för mig när jag ska sova. Så då tycker jag köket är ett perfekt ställe att ha marsvin! :)

godisgrisen
0

Jag har samma sorts kök som du men kanske mitt är mindre för det finns ingen plats för matbordet där längre. Två burskåp står nu i den forna matplatsen. Det är nu ett perfekt ljust och lagom stort marsvinsrum. Matbordet står i vardagsrummet mellan ett annat burskåp och ett stort akvarium. Just nu bor 21 marsvin i köket  där jag lagar mat och 10 i vardagsrummet där vi äter.

Visst finns det säkert folk som tycker att det är ohygieniskt och inte minst knäppt men det tycker inte jag. Det är inte många som reagerar på att folk har katter som går på bordet (hrm det gör mina), hundar i lägenheten som drar åt sig smuts utifrån eller småbarn som alltid har en massa smittor på sig från dagis och kladdiga händer.

Allt är relativt och det handlar om vad man är van att se.

_Charlie
0

#4 Jag tänker ofta på ditt härliga kök när jag ser vad mycket ledig plats vi har i vårt kök. Hrrrmmm… ;)

Tror också det beror på vad man är van vid. Få skulle kanske reagera om man hade en liten dunabur i köket med ett marsvin i, men har man plötsligt många burar och många djur som folk kanske inte är lika vana vid och kanske inte fullt accepterar inombords kanske det är lättare att hitta på lite svepskäl som tex att det skulle vara ohygieniskt. (Min mamma tycker nämligen att vi kunde nöjt oss med 2 marsvin. ;))

Så länge man sköter om burarna och byter regelbundet finns det ju ingen chans att det skulle bli ohygieniskt tycker jag. De sprätter ju inte bajs på matbordet direkt. :)

Bävern
0

Det tycker jag inte att det är, jag har själv mina skrattduvor i köket, bara torka av bordet innan man käkar så blir det ju rent som det skulle kommit lite smuts på =)

http://minbecel.blogg.se/

http://mina-duvor.webs.com/

Fridaaaa
0

Jag vill helst inte äta där djuren är, vet ej varför. Håller ju rent osv, men nej känns inte hygiensikt hur noga man än städar :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Cameliont
0

Vi har en jättestor frigående kökskanin som har en kattlåda med huv på och jag byter i lådan varje dag, så det luktar inte ett dugg.

Tycker inte det är ofrächt alls och då har jag ändå nojja på att städa och ha snyggt hemma.

Marsvin har jag ingen erfarenhet av…

Välkommen till min kaninblogg Kaninfamiljen.com

Sanni
0

Själv har jag marsvinen i mitt rum, men skulle kunna tänka mig att ha dom i köket om de inte skulle rymmas annanstans. Men helst skulle de då få vara på golvnivå, så att alla flygande spån och hö skulle hamna på golvet. Vår familj har ju också en katt som trivs på köksbordet. Kan inte se stor skillnad på dessa djur hygienmässigt. Marsvinen sitter endå inte på borden så det är ju inte så farligt ;) Skulle säkert endå städa då lite oftare än 1 gång i veckan. I allafall med min nuvarande bur.

Sanni - Sannis marsvin (obs! endast på finska)

Lixim
0

Våra marsvin har ett eget rumm. Våra datorer står dock där, och visst kan jag äta vid datan som är cirka en halv meter från burarna. Dom luktar inte speciellt mycket och jag tror inte bakterier eller dylikt flyger till min mat.

Smf 475 Lixim's

Bloggen

Uppfödning av Skinny & Lakeland

leonelle
0

Seriöst, katter som går på låda hoppar ju upp på bord o möbler. Inte ett dugg orolig för att ha mina marsvin o råttor i köket…

Fridaaaa
0

#11 Kan säga att mina katter inte är uppe på mina köksmöbler eller där jag äter ^^, Vilket jag är glad över :=D Fast mina är mest ute :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Cafesinner
0

I vår villa hade vi marsvinen knappt en meter från matbordet, på en upphöjd bänk. Nu står dem i vårt kök (lägenhet) på golvet. De trivs jättebra och bakterier…nja, är inget jag stör mig på.

_Charlie
0

Våra katter är uppfostrade, de vet var de får lov att vara på. Matbord,  soffbord och diskbänkar skulle de aldrig få för sig att hoppa upp på, däremot sitter de gärna på fönsterbrädorna men där äter vi sällan. ;)

[Liinda]
0

Äh lite skit rensar magen säger jag! =)

Jag har haft buren precis nedanför köksbordet för några år sedan och bakterier var aldrig något vi tänkte på. Herrejisses bakterier kommer man aldrig undan från iallafall ;)

_Charlie
0

Haha eller hur! :D

Det finns dom som har kattlådan i köket till och med, där går dock gränsen för min del.

gnagarlover
0

har ju djur överallt så det är knappast farligt.Flört

[bettiebus]
2

Har haft djur i köket de senaste 15 åren mängd och ras har varierat…den enda som "klagat" är svärmor men när hon inte kunde svara på frågan hur det kan vara bättre att ha hundar och katter som springer runt överallt jämfört med djur i väl rengjorda burar, så la sig det klagandet med Oskyldig