klippa klorna första gången
Jag har nu haft mina marsvin i 9 dagar dårå, och de är ju fortfarande långtifrån handtama, de är fortfarande rädda för mej och äter inte gärna ur handen (men ibland så!).
men jag tänkte att jag snart borde klippa deras klor, och hur kommer det att bli när de är så rädda för mej? Jag vill ju inte göra dem rädda eller vara elak mot dom och hålla fast dom och sådär, men hur ska det annars gå till? de var nyklippta när jag fick dem, så de kanske klarar sig någon vecka till, men en vacker dag måste jag ju! så, hur ska jag göra då? hjääälp :-)
kärlek.
Var bestämd och prata lugnt med dom. Antagligen har dom blivit klippta tidigare och dom lever ju ännu så så illa kan det ju inte gått. *hehe* Men igenteligen hadlar det bara om tålamod och mat, så länge grisarna har käften full med grönsaker så kan dom ju iaf. inte hugga dig i fingrarna om det är vad du är rädd för ^^' Ta en klo i taget så borde det funka.
Kram Hanna
Hanna
Marsvinen mår inte dåligt av att bli fasthållna… De måste lära sig att de inte alltid bestämmer. Tänk på att de är flockdjur. Om de hela tiden får sin vilja igenom anser de sig vara högra i rang än dig. Marsvin som får bestämma hela tiden kan blir helt odrägliga att sköta.
#2. Haha, som min Blondie, hon blir görsur när jag klipper klorna på henne, så det gäller att hålla henne stadigt med munnen borta från mig (hon tuggar i luften - som att hon käkar en stor grönsak - så att man nästan börjar garva, man får hålla fingrarna borta ^^,) men så länge jag håller i stadigt och håller henne sysselsatt så går det bra, annars är hon inte så sur av sig :)
Mina marsvin ska alltid lyckas dra ur tassen hela tiden och den ena honan hade förut ett litet fult trick för sig. När tagit tag i tassen och skulle klippa så skrek hon rätt ut och jag blev såklart livrädd och tog bort kloklipparn och då titta på hon på mig som lyckades jag? Vet inte riktigt hur man ska förklara en sån min på ett marsvin men det såg verkligen ut som hon skrek och sen kolla på mig som om hon lyckats:P Och så tog jag tag igen och skulle klippa då skrek hon igen så gjorde hon hela tiden tills jag kom på att hon bluffa och klippte ändå. Då slutade hon skrika när hon märkte att det inte funka längre. Det kan vara lurigt att klippa klor ;)
Jag visste inte att dom kunde "ta över", fast jag är väldigt strikt med att dom inte får bitas och så.
Jag brukar "sätta" dom i knät, med ryggen mot min mage, eller bara lyfta upp en tass i taget när dom sitter i knät.
Helena