ännu tamare !
Hej!
Jag har haft två stycken marsvin i tre veckor nu.
don har blivit ganska tama men jag vill få don att bli ännu tamare. Vad ska jag göra för att få dom jätte tama?
Jag sitter och kelar med dom väldigt mycket varje dag och jag tror att dom gillar det mycket.
Sällskap,sällskap,sällskap håll på med de hur mycket du kan och ta det lungt ha ine brottom! :)
Bambi du är min älskling ♥ Älskar dig
Blogg: www.janaslife.bloggplatsen.se
Animals can destroy EVERTHING you have,clothes,shoes,doors but they will NEVER destroy your heart <3
Tack d ska jag fortsätta med det, men då kan jag passa på att fråga en till sak.
mitt lila marsvin som nu är 7 veckor vekar tycka att det gör ont när man ska klappa henne och kommer åt typ bakdelan av henne är det normalt ? Hon gnäller när man tar där!
Om hon har ont så är det inte normalt,men hon kanske inte gillar det! om hon har ont där så tycker jag du kan ringa vet!
Bambi du är min älskling ♥ Älskar dig
Blogg: www.janaslife.bloggplatsen.se
Animals can destroy EVERTHING you have,clothes,shoes,doors but they will NEVER destroy your heart <3
#2 Vissa marsvin kan faktiskt vara kittliga! Så om det är det hon är, så är det helt normalt :)
Inget av mina marsvin har gillat att man tar på bakdelen, så det är ganska vanligt. Jag tror det har att göra med att de är bytesdjur. 
Ingen ovanligt att marsvin inte gillar att man håller på med bakdelen, så är de flesta av mina med.
Men som många sagt: Mycket sällskap och pyssla mycket. Det tar tid att få marsvin tama i regel :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Tack alla ! 
Man får nog räkna med att det kan ta lång tid med vissa marsvin att bli tama :) Man får vänta ut det & pilla med dem under tiden helt enkelt. :)
Puffa lite*
Ungefär hur lång tid kan det ta att få de tama? Mina små grisar springer bara in så kvickt de kan så fort de hör/ser mig :/ Vill ju inte att de ska vara rädda. Tips?
#9 Kan ta flera månader. Helt beroende på marsvinen.
T.ex Pepsi som jag har är t.ex 5,5 månad men springer oftast fortfarande när jag kommer trots att jag gosar mycket. Så det är olika från marsvin till marsvin :) Sedan är marsvin flyktdjur med, så det är naturligt för dem att fly.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Ge mat ur handen, vistas mycket i samma rum även när du inte gosar med dem så de vänjer sig vid dig. Prata med dem så de känner igen din röst osv.
Är en etta så är alltid i samma rum förutom när jag är på toaletten ^^ de vill inte äta ur handen :/ verkar som de inte vågar
#12 Kanske de inte blir tama för att du inte tar dom med på toaletten? ;) Nej, jag skämtar bara ^^ Men det brukar ta tid för marsvinen att bli tama. Cafesinner har skrivit bra tips. Ännu en tips är att lyfta buren upp från golvytan på t.ex. ett bord. Då ser du inte så stor och skrämmande ut när du går förbi. Mycket mera kan du inte göra. Det är bara att ha mycket tålamod :)
Sanni - Sannis marsvin (obs! endast på finska)
hahaha ^^ får ta med de på toaletten nästa gång ;);) Ska försöka fixa någon form av bord/upphöjningsannordning då :p Får prata med far min :) Han brukar vara duktig o är påhittig :) Har hjul på buren (hemmabygge) så man kanske får skära ut hål för dem eller nått :P Ska prata med honom imorgon! Tack för tipsen :D
12# Kommer ihåg med mitt allra första marsvin… när jag skulle få honom att äta från handen. Inte I handen men liksom ta maten när jag höll i den. Kunde sitta hur länge som helst men han vågade inte, vad vi än provade med för grönsaker. Vet du vad som till sist fungerade? Hö. Haha!
Får la sitta jämte dem o kanske lyssna lite ipod o måla lite, så hör de min vackra stämma när jag sjunger med i låtarna lite tyst så märker de att jag inte är så farlig även om jag rör på mig o låter ^^
Samtidigt känner jag mig lite hemsk som skrämmer dem :/