Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterboendeinredning
Läst 1510 ggr
sandraedlund
0

Bokhylleburar på varandra?

Jag hade en tanke och fundering.
Skall påbörja nu efter nyår en bokhyllebur till mina grabbar.
Flickan jag har går ju dessvärre själv just nu i väntan på en till liten tös. Hon står däremot bredvid grabbarna nu och verkar inte känna sig ett dugg ensam just nu… Frågan är hur ensam hon kommer att bli när pojkarna fått sin bokhylla…

Så min tanke var då… Kan man bygga två bokhylleburar ovanpå varandra? Med ben på varje bur så att benen går som in i den undre? om ni förstår vad jag menar :p..
Skulle det funka eller blir det för mörkt i den undre då?

Sanni
0

Visst går det :) Om jag fattat rätt hur du menar. Det finns fler här inne som har bokhylleburar på varandra, kommer dock inte ihåg vem. Men om du lätar så hittar du säkert bilder.

Om ljus, så beror det helt på hur långa ben du kommer att ha till den övre buren. Om du har ett tillräkligt stort mellanrum mellan buren kommer det inte att bli mörkt.

Sanni - Sannis marsvin (obs! endast på finska)

sandraedlund
0

#1 lät ju riktigt bra för min del då måste jag säga =D Vill gärna ha lillan i samma rum som grabbarna och tanken var att göra en mindre bokhyllebur och ställa på andra sidan av det rummet - men eftersom det skall komma en till liten vill jag nog gärna ha samma mått :p haha

Abico
0

Såhär har jag det, två bokhylleburar "på" varandra. 
http://abicos.se/foton_burarna.htm
Jag skulle dock gärna haft den undre buren upphöjd från marken en bit också för den kommer så himla långt ner och det gillar jag inte.

Hanna 

sandraedlund
0

#3 Ja!!! Det var precis så där jag menade =D Är det praktiskt och så? inte för mörkt? Är den övre buren mycket vinglig?
Nu blev det mycket frågor här xD haha

Abico
0

#4 - Ytmässigt är det ju praktiskt ^^ Det blir lite mörkt i nedre, åtminstone under vinterhalvåret. Men det beror nog mest på att det är höga kanter och att den ligger på golvet, det är inte ovanburen som "snor" ljus. Den övre är väldigt stabil, det sitter reglar i botten som bottenplattan vilar på. Sen stjäl det lite yta i undre buren att ha benen ståendes i den. Om jag gjorde/gör om det så skulle jag byggt egna ben till den undre så att den kom upp en bit, sedan gjort egna ben till den ovan som stog på kanten till den undre, liksom "H" formade ben som kilades på kanten.

Hanna 

sandraedlund
0

#5 Så de H formade benen som i hörnet på den undre då eller helt utanför? Då måste man ju ha två olika storlekar på dem isåfall va? Jag hade tänkt att ha ben på dem både - vill inte ha en bur nere vid golvet då vi har så fruktansvärt golvkallt i lägenheten :p

Abico
0

#6 - Nej, alltså att kanten på bursidorna kilas ner i "H"-benen. Man kanske ska beskriva det mer som en dubbel grillpinne typ ;) 
http://www.hundforaren.se/Webshop/Images/Grill/grillpinne4.jpg
Så i "klykan" sitter kanten på övre buren och (till skillnad mot grillpinnen) i andra änden är också en klyka och den är satt på undre buren. Det får förstås vara en ganska rejäl annordning, och så får man ha fyra stycken också. FeliciaS har, åtminstone haft tidigare, en liknande konstruktion på sin bur - hon kanske ha någon bra bild att visa :P

Hanna 

sandraedlund
0

#7 Lät som en ganska bra grej faktiskt! Hoppas att hon kanske ser det här och kan visa en bild =D Har ju inte börjat med bygget ännu så jag är fortfarande för förslag och tips. Men det innefattar att både helst skall stå på varandra - har inte golvytrymme för två stycken bredvid varandra :p