Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterbeteendehantering
Läst 4386 ggr
Bettisch
0

Otroligt rädda marsvin?

Hej nu kommer det bli ett lite långt inlägg men hoppas ni orkar läsa.
nu är det så att jag har alldeles nyligen blivit ägare av två marsvin för första gången någonsin! Jag köpte dom från en familj där småbarnen tydligen hade tagit hand om marsvinen och buren hade dom i barnens rum.. Marsvinen är en mamma och en dotter och jag var lite tveksam från början när jag såg hur rädda dom var redan hos deras gamla ägare. Mamman försökte ta upp marsvinen men dom flydde hela tiden.. hon sa även att dom inte brukade hålla på med marsvinen så ofta.. Jag kanske gjorde fel i att köpa äldre marsvin som är så pass rädda eftersom det är min första gång men jag tyckte så synd om marsvinen för man vet ju inte hur småbarnen där har hanterat dom.. 
Men nu är dom här och jag försöker verkligen ta det försiktigt, dom blir rädda och hoppar till så fort jag rör lite på mig fastän jag är extra försiktig med att inte göra hastiga rörelser eller oljud.. jag brukar mata dom med gurka, salladsblad, tomater och sånt ibland och då äter dom ju från min hand men jag måste ta det jätteförsiktigt. Jag har haft dom i tre dagar nu och det känns lite som att det börjar gå liiiiite framåt men jag skulle uppskatta mer hjälp.. jag förstår inte varför dom är så rädda mamman är ju typ 2-3 år.. Det går inte ens att klappa dom och jag själv mår jättedåligt för inte vill jag skrämma livet ur dom här stackarna. Hur gör man för att dom ska trivas så bäst som möjligt? Ska jag låta dom vara? Jag pratar ju med dom varje halvtimme typ.. känns som ett riktigt heltidsjobb vill inte lämna dom en enda sekund hehe. 
Min största rädsla är att den gamla familjen har hanterat dom på helt fel sätt så att dom aldrig kan bli tama. Tips och åsikter uppskattas, att ta hand om marsvin är som sagt helt nytt för mig.

Mixxie
0

Spendera tid med dom ofta, dom kommer att bli tama om du pysslar med dom tillräkligt ofta. Ge dom den tid dom behöver du har bara haft dom i 3 dagar  så det tar tid att få dom tama :)

Besök min blogg! :) 

http://sporthund.blogg.se/

Fridaaaa
0

Spendera mycket tid med dem
Lugna rörelser.
Ha gärna buren upphöjd på .tex ett bord och inte på golvet:) Dem blir lättare rädda om man kommer uppifrån eftersom dem är flykt djur.
Och se till att dem ha varit hus/gömställe i buren :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Abico
0

Vad kul att du blivit med marsvin, grattis!
Det finns marsvin som i princip inte går att få lugna kring människor, som aldrig helt och hållet slappnar av eller som åtminstone tar väldigt, väldigt lång tid på sig. De flesta är dock möjliga att få lugna om man bara lägger tid på det och framför allt låter dem få tid.
Att de äter ur din hand redan tycker jag låter som ett jättebra framsteg, fortsätt precis så - locka fram dem med lite godsaker.

Ang. att de springer undan när man ska ta upp dem… Jag har nog bara ett marsvin som sitter still när jag ska ta upp henne, och det är helt enkelt för att hon är för dum och lat för att flytta på sig ;) De andra knatar snabbt iväg till andra änden av buren och gör sitt bästa för att jag inte ska få tag i dem. Jag skulle inte kalla det för ett beteende som tyder på rädsla, utan ett väldigt naturligt beteende för bytesdjur. Sen vet jag folk som tränat sina marsvin till att sitta väldigt stilla och det finns säkert folk som har knep för att marsvinen inte ska gå iväg också. Mitt tips är bara att se till att inte överraska marsvinen när man kommer och sedan vara snabb och bestämd när man tar upp dem, inte jaga runt med händerna i väntan på att de ska sitta still som jag sett somliga göra - utan mest bara "skopa" upp dem. Om man gör en stor grej av att ta upp dem så hinner de jaga upp sig massor.

Hanna 

_Charlie
1

Jag har nog väldigt lata marsvin för det är enbart ett fåtal av dom som försöker springa iväg när man vill ta upp dom. ;)

men ett tips är att inte slänga ner handen för snabbt, visa att du är där innan chocken av att bli plötsligt upplyft kommer, när marsvinet står tex i en hörna eller där annat blockerar det, sätt ena handen framför det, och skopa upp marsvinet under magen med den andra handen.

Var inte rädd och överförsiktig, dra inte undan handen och låt det inte bli en lek där marsvinet jagas, utan var bestämd och ta ett ordentligt grepp om marsvinet.

Det tar ett litet tag men ju mer du visar att du inte utgör en fara utan tvärtom är källan till kel och godsaker kommer de lugna ner sig snart. :)

Hultan
2

Jag tycker att du tvärtom inte ska vara extra tystlåten och försiktig utanför buren, utan bete dig precis som vanligt. Marsvin vänjer sig fort vid vilka ljud som är ofarliga. Min ena gris står obekymrat och äter precis brevid dammsugaren. Ingen av dom reagerar när jag plockar ut disk ur diskmaskinen, trots att det kan låta högt. Om någon däremot gör ett tystlåtet nytt ljud, då blir dom genast på helspänn. Så agera precis som vanligt men ta det försiktigt I BUREN. :) Sen skulle jag säga som alla andra, pyssla, pyssla pyssla med dom. Jag har mina med i en hölåda vid soffan framför TV:n nästan varje kväll. Mina har jag haft i ca 1 månad bara, dom är födda i augusti, så jag håller också på att försöka få dom mer tama. Ta ut dom på golvet så att dom får vara lösa, och gå själv omkring och fejja, bry dig inte så mycket om dom, låt dom vänja sig vid att du går omkring runt omkring. Ha alltid gott med dig i handen när du besöker dom i buren. Lycka till!!!

Med sunt förnuft kommer man långt!

Fridaaaa
0

#5 Men redan rädda marsvin är ju inte om man är högljudd osv heller. Bättre att vänja dem succesivt, speciellt när dem nästan precis kommit dit :)

sandraedlund
2

Mina föräldrar tog hand om två stycken flickor för ungefär ett år sedan som hade blivit illa behandlade. Två Coronet flickor, fulla med tovor och avföring i pälsen - klor som säkert var 1.5 cm långa. De hade röda sår på trampdynorna (deras tidigare ägare hade haft ungefär 1-2 mm spån i buren och inte bytt åt dem på säkert 3 månader) och en massa förhårdnader.

De var lika rädda som dina. Pep och skrek så fort man tog upp dem och sprattlade. Vi gjorde som vanligt. i början var vi försiktg i ungefär en vecka innan vi jobbade på som vanligt. Höll på med dem mot deras vilja så att de skulle bli lugna i famnen - springa runt i buren gör de ändå precis som alla andra här säger :p. Locka dem gärna med grönsaker - försök få dem att äta ur din hand och så.

Tog säkert 3-4 månader innan de blev lugna i famnen..

Kommer däremot aldrig glömma när de hade hämtat dem och jag fick se hur vanvårdade de var. mot deras vilja så badade jag dem - de blev inte alls glada och var ganska skrikiga. När de sedan fick varsin handduk att ligga i på bordet insåg de att det faktiskt var ganska skönt. Borstade dem - vilket de totalt älskade och var helt lugna. Passade även på att klippa deras extremt för långa klor - och de satt bara stilla. I den situationen visste jag att vi hade gjort rätt som tagit dem. Och visste att de skulle bli riktiga gosegrisar så länge vi gav dem tid… Och så blev det ;)

Nu blev det ett långt inlägg här men jag hoppas att det hjälpte lite grann=D

Hultan
0

#6 vad menar du? Förstår inte vad du försöker skriva?

Fridaaaa
0

#8 Glömde ordet "bra" hehe
Menar att eftersom marsvinen är så rädda är det inte bra att vara högljudd, risken är bara att dem blir ännu mera rädda :)

Hultan
1

#8 haha ja misstänkte att du missade ngt. Alla har vi olika knep för att få djur tama. Mitt är att vara lite mer rakt på. Det har fungerat jättebra här hemma. Skulle jag få en jätteharig gris skulle jag göra likadant. Ingen av mina grisar hade träffat hund innan. Jag satte ut dom på golvet med hunden lös redan dag 2 och så observerade jag bara så att ingen skulle komma till skada. Först tyckte dom att hunden var skitläskig, för den skulle bergis äta upp dom till middag!!!, men sen insåg dom att hon minsann bara ville slickas, och nu älskar dom henne mer än mig! Så jag tycker att man gott kan tvinga dom att övervinna sina rädslor, men med sunt förnuft naturligtvis. Man måste tänka på grisarna också.

_Charlie
0

Jag har aldrig fått hem ett vuxet skyggt djur så jag kan inte säga om "mitt sätt" är effektivt då.

Jag kunde knappt få upp Spader ur buren förut förrän jag bestämde mig att nu är det JAG som bestämmer. Han är fortfarande världens sprattelpelle men upp kommer han alltid på första försöket nu för tiden.

Bettisch
0

Tack så mycket för era svar det hjälper verkligen, känner mig lite mer lättad. Flera råd uppskattas :-) Tror jag försöker att vara lite mer sträng eller avslappnad om man säger så och inte så mesig men dom är så söta så man blir så rädd om dom hehe.

Fridaaaa
0

#10 Haha ja "tryckfels-Nisse" var i farten haha :)
Ja man märker ju på sina djur vad dem tycker om och inte.
T.ex min hund kan man inte vara rak på , alla ja jag & pojkvännen kan men typ ingen annan, pga hennes osäkerhet (vet, lite OT):
Men man märker nog vad som fungerar på ens djur eller inte :)

[SallysPigge]
0

Det tar tid att få dom att lita på en, ta det lugnt så går det av sig själv tillslut. Lycka till :-D