Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterbeteendehantering
Läst 1658 ggr
Mitchika
0

Jag börjar få nog

Jag vet inte vad jag ska ta mig till med Randy och Shepard just nu. Randy gör inget annat än är elak mot Shepard. Jag hör Shepard skrika hela tiden. Det blir inga slagsmål så sätt, men så fort Randy kommer i närheten av Shepard så skriker Shepard av skräck och flyr.

Det här känns inte snällt mot Shepard, men jag vet inte vad jag ska ta mig till! Randy är snart 6 år gammal och Shepard drygt 2 år. Jag har en till bur med William och Floyd (bröder) och dom kommer bäst överens av alla mina marsvin. Jättebra kompisar, hör aldrig bråk från deras bur och dom kan till och med ligga bredvid varandra i samma hus och gosa (något mina andra marsvin vägrar). Jag hör ljud, burrningar och annat, men inga skrik som Shepard ger ifrån sig.

Dom har störst bur av alla marsvinen, men räcker inte det? Jag har INGEN möjlighet att separera dom båda och skaffa kompisar till var och en av dom. Det är en TOTAL omöjlighet. Jag planerar att kastrera Shepard och sätta in honom hos Tali och Morrigan, då deras bur har byggt ut en aning, men gör jag det nu så blir Randy ensam.

Vad ska jag göra egentligen? För jag står inte ut att höra dom där skriken från Shepard längre. Jag skrev ett inlägg tidigare om Shepard och Randy, men det fick jag inget svar på.. jag hoppas jag får svar den här gången.

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"This is the way the world ends. Not with a bang but a whimper." - T. S. Eliot

Cafesinner
0

Omplacering eller separation är oftast enda lösningen när två hannar väl börjat bråka ordentligt.

Fridaaaa
0

Jag hade kastrerat Shepard då och omplacerat Randy eller kastrerat båda och sätta med varsin tjej :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Mitchika
0

Tack för era svar! Dom har aldrig råkat i ett riktigt slagsmål, det är bara Randy som verkar mobba Shepard något otroligt..

#2 Den lösningen vore mest optimal, faktiskt. En kastrerad Randy skulle kanske kunna gå ihop med Tali, då hon är så fruktansvärt snäll och även väldigt ung.

Men Randy är nästan 6 år gammal. Skulle han verkligen klara av en kastrering? Alternativt, skulle någon kunna tänka sig ta emot en så gammal gris?

_Charlie
0

Nej en så gammal gris skulle jag aldrig kastrerat.

I ditt fall hade jag kastrerat den lille och satt med tjejerna, och antingen omplacerat den gamla eller satt hans bur tätt intill de andras.

Jag förespråkar inte ensamma marsvin, det är det värsta jag vet, men en 6 åring vet jag inte om jag skulle vågat omplacera. Det är en svår fråga. I en 6 årings fall skulle jag nog behållt hemma och gjort allt jag kunnat för att hans sista tid skulle bli bra.

Mitchika
0

#4 Det är lite så jag känner..

Familjens sista marsvin dog av att han inte kunde vakna upp från narkosen vid fem års ålder, så tanken på att söva och kastrera Randy är inte lockande… (han hade fått ett kraftig bettfel som veterinären försökte fixa med en mindre operation).

Jag har lagt undan pengar för Shepards kastrering, så det kan jag ta itu med så fort jag fixat veterinärtid och bilskjuts.

Men Randy…
Om han bara var kastrerad.. jag har ju en hanflock till som är väldigt stabil. Även om jag sätter ihop två burar så tror jag dock ändå inte att utrymmet är tillräckligt för tre hanar. Och anledningen till att en större bur inte går att inskaffa är för att det inte finns plats. Jag bor för litet.

Jag söker större lägenhet, men det är inte lätt just nu..

Fridaaaa
0

#3 Aha han är så gammal, nej det hade jag inte chansat på. trodde han var yngre:)
Hmmm….

[bettiebus]
3

Inte roligt när det bir så…ibland kan man inte uppnå den bästa lösningen utan får sattsa på den näst bästa lösningen…Jag delade av en bur med gallar en gång, på så sätt kunde de fortfarande prata med varandra och se varandra. De till och med började sova bredvid varandra med gallret emellan…provade allt innan denna lösning…på detta sätt blev de inte ensamma men samtidigt inte sönderstressad eller sönderbitna av bråk… Hoppas du hittar en bra lösning =)

Albuslover
0

Jag vet inte om det funkar med alla marsvin men mina hanmarsvin bråkade ganska mycket inte så att det blev sår eller så. Så då kastrerade vi det äldre marsvinet och genast så slutade dem bråka! :)

Kram Karro :)

Mitchika
0

#6 Ja, han är väldigt gammal… står i mitt första inlägg också. Så kastrering vill jag nog egentligen slippa i hans fall..

#7 Nej, det är väl så att man får ta det näst bästa… Dela av buren är väl något jag sitter och tänker på själv. Shepard skulle nog verkligen uppskatta det, då han blir så stressad av Randys beteende hela tiden.

#8 Det äldsta marsvinet är nästan 6 år. Är nog lite för gammal för kastrering.

Jag undrar, kan det bli bättre av att kastrera Shepard? Han kommer ju att kastreras oavett, när Randy väl går bort, så kan man vinna något på att kastrera honom redan nu? Då får ju Randy även prova på att vara ensam ett tag och se hur det är.

Kan det vara något? Randy kanske känner sig mindre dominant eller hotad eller vad det nu kan vara han har emot Shepard efter att Shepard kastrerats?

Sanni
0

#9 Kastrering ändrar nog inte på marsvinets beteende. Jag skulle kastrera Shepard redan nu. Om du endå måste separera dom, så är det bra att Shepard slipper så snabbt som möjligt och bo med flickorna, istället för att ha två marsvin boende för sig själv. Se bara till att Randy slipper bo tätt intill andra marsvin. Det finns inte mycket annat du kan göra, tyvärr. Jag skulle inte heller omplacera ett så gammalt marsvin som Randy.

Om du vill, så kan du ju ännu prova efter kastreringen om Randy och Shepard klarar av att bo tillsammans. Du förlorar ju inget. Det kan ju hända att de accepterar varandra bättre efter en paus.

(Vad det känns svårt att skriva på svenska när man just har vaknat)

Sanni - Sannis marsvin (obs! endast på finska)

Fridaaaa
0

#9 Missade det, var så mycket text, ber om ursäkt för det :)

Mitchika
0

#10 Okej, tack för dina åsikter på alla saker jag funderade på. :) Tid för kastrering av Shepard är bokad nu på tisdag morgon. Det var den tidigaste tiden jag kunde få.

Beroende på hur Shepard mår efter kastreringen så ska jag eventuellt testa och se vad Randy har att säga om honom då, men jag är inte säker på det heller. Jag tar nog bara och fixar om med Shepard och tjejerna som jag hade tänkt från början. Bara inte Randy deppar ihop…

#11 Det är lugnt, jag uppskattar dina svar och åsikter. :) Heh, om du tycker det var långt ska du se vissa andra inlägg jag skrivit här… XD Jag är inte bra på att fatta mig kort..

Fridaaaa
0

#12 Hehe jag har med en tendes att skriva långa inlägg/meddelande ibland, men jag läser lite snabbt ibland, så ibland "försvinner" vissa ord/meningar i farten ;)

Fejhn
0

Jag har för mig att det tar ett tag innan nykastrerade hanar inte är fertila längre, minns inte hur lång tid det tar, men bara så du tänker på det! :)

jag gjorde upp en eld för dig, nu brinner hela skogen.

Mitchika
0

#14 Jadå, det vet jag! :D Ska fråga veterinären hur länge det brukar dröja. Sen ska jag dubbelkolla lite och se om det stämmer. XD

Albuslover
0

Harförmig att det tar fyra veckor innan dom blir helt "ofertila" eller vad man nu ska säga. jag är dock inte säker! :)

Kram Karro :)

Mitchika
0

#16 Bra att veta, tack! :) Stackars Shep får väl stå ut med att bo den tiden med Randy.

RagnarDivis
0

kanske är lite sent ute att påstå omplacering och kastrering tror jag inte är det bästa settet. om du köpte marsvinen från uppfödare prate med hon eller han eller dem!!!

jag förvarnar på negatift svar. Jag tipsat dig om att läsa på Omplacering iFokus eller på Marsvinssidan.se och veta mer.

RagnarDivis
0

hmm råka skriva fel på prata hehe

Mitchika
1

#18 Jag är Medarbetare på Omplacering iFokus, så jag har ganska bra koll på vad som står där. :) I tre månader har jag letat hem åt två marsvinskillar i ungefär samma ålder som Shepard utan att få något svar. Så jag har inte mycket hopp för att Shepard kommer att lyckas få ett hem särskilt snabbt i såna fall.

För det andra, det är många marsvin i behov av hem. Shepard kan faktiskt stanna hos mig om han kastreras först och flyttar in hos tjejerna. Så den lösningen tycker jag faktiskt är den bästa, både för Shepard (som kom hit som omplacering från första början) och andra marsvin i behov av hem.

För det tredje så är Randy gammal, snart 6 år gammal. Jag tänker inte omplacera ett så gammalt marsvin, det känns bara fel på alla plan. Både mot Randy och mot personen som eventuellt skulle ta emot honom.

Alla mina marsvin är omplaceringar som ursprungligen kommer från djuraffärer (med undantag från ett, men detta marsvin är inte Shepard). Hade det funnits en uppfödare att prata med hade jag gjort det, i hopp om att kunna låna en hane att sitta ihop med Randy hans sista tid.

Summan av det hela så verkar kastrering av Shepard vara bästa lösningen. Måhända kanske inte för Randy, men det är inte rättvist att Shepard ska få lida för det. Jag ska se över möjligheterna att kunna låna en ung hane till Randy, men jag är tveksam.

RagnarDivis
0

hehe jag såg inte först att du var med arbetare säger som fridaakesson att alla ord bara försvinner hehe.

RagnarDivis
0

h.e h.e